Přibližně 20 kilometrů jihozápadně od Tábora leží město Bechyně se zhruba pěti tisíci obyvateli. Proslavila ho především výroba keramiky a lázeňství. Nelze zapomenout ani na dobře zachované historické jádro, zámek nebo železobetonový most Bechyňská duha, který se od roku 1928 tyčí v padesátimetrové výši nad hladinou Lužnice.
Až do konce roku 2017 zde působila společnost s ručením omezeným BYTENES Bechyně, která měla na starosti bytové hospodářství a zabezpečení technických služeb. Na popud vedení města byla založená začátkem roku 2018 příspěvková organizace Služby města Bechyně, která se věnuje výhradně komunálním činnostem. Správa a údržba bytového fondu přešla pod město.
Zaměstnanci si polepšili
„Nastoupil jsem do funkce v září 2016, tedy ještě za původního podniku BYTENES. Za hlavní úkol jsem si dal změnit myšlení a způsob práce zaměstnanců. Bylo zřejmé, že veřejnost nebere pracovníky v komunálním sektoru příliš vážně a má sklony je podceňovat. Proto jsem chtěl poopravit v tomto směru její názor. Zpočátku jsme se zaměřili na dodržování pracovní doby nebo přísný zákaz konzumace alkoholu na pracovišti. Dobře si také uvědomuji, že důležitým prvkem je finanční motivace, kladná i záporná, samozřejmě vždy v mezích zákona. V nástupnické příspěvkové organizaci Služby města Bechyně si všichni zaměstnanci polepšili. Dnes jsou platově nad průměrem ve městě a mají jistotu stabilní mzdy. Za zmínku stojí třeba i nadstandardní příspěvek na stravenky. Pracovníci, kteří chtěli v podniku zůstat a přistoupit na nová pravidla, setrvali. Ty ostatní jsme nikterak nepřemlouvali,“ řekl nám na úvod ředitel Služeb města Bechyně (dále jen SMB) Ing. Ladislav Janda, který zde zavedl úspěšně do praxe mnohé ze svých třicetiletých zkušeností z působení v Armádě ČR (doposud je členem aktivních záloh) a pokračoval ve výčtu činností:
„Nyní zaměstnáváme podle sezóny okolo 25 lidí, z nichž čtyři působí v administrativě, ostatní v provozu. Naše povinnosti se nijak nevymykají z průměru podobně zaměřených obecních a městských společností. Zabýváme se celoročním čištěním a údržbou chodníků, komunikací a veřejných prostranství, pečujeme o městskou zeleň včetně ošetřování keřů a stromů. Jednou za tři týdny odvážíme od domů obyvatel bioodpad a provozujeme městskou kompostárnu v Senožatech. Z obtížně přístupných míst svážíme s pomocí malé techniky komunální odpad pro společnost COMPAG Votice, která má ve městě na starost tuto činnost. Ve správě máme sběrný dvůr, městské hřbitovy, památníky, dětská hřiště, veřejná WC, osvětlení, rozhlas a městské koupaliště. Největším aktuálním problémem je sehnat a zaplatit kvalifikované zaměstnance, například řidiče s oprávněním C a T.“
Nové posily
Především s ohledem na omezené finanční prostředky zakoupilo město Bechyně loni v květnu od společnosti ELTRANS Liberec, s. r. o., multifunkční komunální vozidlo GAZ GAZelle (úvodní foto). Kromě cenové dostupnosti je výhodou možnost celoročního nasazení s různými pracovními nástavbami, jako je například sněhová radlice, sypač a hákový nosič kontejnerů.
Hlavně kvůli zvýšení produktivity práce a zkrácení doby přesunů z místa na místo si v SMB pořídili v loňském září první elektrický pracovní stroj. Tříkolová rikša Advento Atyp 03 (foto) se sklápěcí korbou dodaná jindřichohradeckou společností AT BRYSS pomáhá při ručním úklidu Bechyně. Podle Ladislava Jandy je výhodou příznivá cena do 65 000 korun. Navíc k obsluze tříkolky, která může jezdit po celý rok, není potřeba řidičské oprávnění. K tomu s vydatným přispěním rikši získala na vážnosti obyvateli poněkud podceňovaná kategorie metaře.
Investovat se musí
„Technika samozřejmě neustále zastarává a je nutné vkládat finanční prostředky nejen do nákupu nové, ale je potřeba myslet i na modernizaci zázemí našeho areálu. Výhodou je, že je nám město nakloněné a máme s ním nadstandardní vztahy. Zastupitelé chtějí, aby Bechyně vzkvétala a současně si také uvědomují, že to bez využití moderní a produktivní techniky není možné,“ poznamenal Ladislav Janda a navázal:
„Každoročně si pořizujeme nové stroje. Ty malé jsme už skoro všechny obměnili, teď se zaměřujeme na větší. Modernizaci parku techniky u nás poněkud zbrzdila pandemie. Nyní máme v hledáčku nákup menšího univerzálního vozidla s dobrou manévrovatelností pro svoz odpadů, s kabinou pro tříčlennou posádku a vybaveného stupačkami. Problém současně používané techniky totiž je, že nemá stupačky, což obsluhu při práci zdržuje. Jenom svoz bioodpadu ve městě zabere pěti lidem a dvěma strojům dva dny. Sám jsem si vyzkoušel, že posádka přitom nachodí deset kilometrů. K tomu přistupuje těžká fyzická práce při manipulaci s nádobami.“
Služby města Bechyně jsou členem Sdružení komunálních služeb. Ladislav Janda si cení dobré spolupráce mezi řediteli jednotlivých podniků. Na pravidelných kongresech jsou pro něj přínosné komentované přehlídky techniky pro města a obce. Prospěšné je také předávání praktických zkušeností včetně doporučení vhodných a vyzkoušených pomocníků do konkrétních podmínek. Potěšilo nás, že při orientaci v technice pro města a obce a výběru strojů v SMB významně pomáhá také časopis Komunální technika.*
(Podrobnosti v Komunální technice 8/2021)