
Zejména venkovské stodoly, garáže, kolny a další přístřešky bývají častými útočišti všemožného harampádí, ale mnohdy též různých technických skvostů. Mezi ně patří především traktory různých značek a stáří – ať už v původním stavu nebo renovované.
Drtivou většinu z těchto strojů, které se obyčejně dědí v rodinách po generace, udržují jejich majitelé provozuschopnou. Rádi se totiž svými „miláčky“ pochlubí na spanilých jízdách, výstavách nebo podobných předváděcích akcích.
Svůj klenot nejen opečovává, ale také doposud využívá Petr Novák, který pracuje jako „silomistr“ pobočky Kamenice nad Lipou společnosti ZZN Pelhřimov. Rádi jsme přijali pozvání do jeho chalupy na Dvořišti, části obce Mnich ležící na západě Kraje Vysočina.
Petrův traktor Zetor 25-K (kultivační) s výrobním číslem 37 159-K má v rodném listu zapsaný rok 1957, a tak zanedlouho oslaví sedmdesáté narozeniny. „Pětadvacítka“ byla prvním sériově vyráběným, tedy dnes již ikonickým, modelem z továrny v Brně, který se vyvážel do mnoha zemí celého světa. Ve výbavě nechybí kardanový hřídel a vývod na řemen. Díky tomu může tento stroj sloužit jako náhrada stabilního motoru, například při pohonu mlátičky.
„Zetor 25-K jsem si pořídil za poměrně rozumný peníz v roce 2000, když jsem začal v Kamenici nad Lipou rekonstruovat dům a potřeboval potah pro transport písku, cementu, dalších stavebních materiálů a suti. Traktor si odpracoval své a bohatě si na sebe vydělal. Asi za deset let jsem si pořídil novější, silnější a rychlejší Zetor 6911, který jsme s přáteli kompletně zrekonstruovali a postupně nahradil starší traktor,“ vysvětluje Petr Novák.
„Pětadvacítku“ majitel odstavil z provozu a značky uložil do depozitu. Shodou okolností měl jeho tchán stejný model, Z25-A, tedy agregační – kromě jiného se širšími zadními koly. Byl pojízdný, ale bez platného technického průkazu. Petr Novák ho od tchána dostal. Bral ho všemi deseti. Hodlal totiž druhý traktor stejného modelu využít jako zásobárnu náhradních dílů.
Nějaký čas stály oba stroje vedle sebe ve stodole. Zhruba před pěti lety blesklo Petrovi hlavou, že by stálo za to Zetor 25 oživit a znovu povolat do služby. Jeden měl lepší motor, druhý převodovku. Oba tedy rozpůlil, to lepší dal k sobě, horší polovinu si ponechal na náhradní díly. Po rekonstrukci vznikl ze dvou „polotovarů“ jeden plně funkční traktor.
„Prošel technickou kontrolou, přihlásil jsem ho a vyzvedl z depozitu značky. Těší mě, že znovuzrozený Zetor pouze neleštím, ale stále slouží, nyní primárně při odvozu dříví z lesa. Mám radost, že dobře funguje a uchu lahodí specifický štěkavý zvuk. K provozu stačí málo, nafta a voda. Vše je jednoduché, snadno opravitelné svépomocí, bez elektroniky a podobných vymožeností, což se o dnešních strojích už říct nedá,“ libuje si Petr Novák a pokračuje:
„Dieselový dvouválec vyniká velmi nízkou spotřebou. Nemám ji spočítanou, ale pětadvacetilitrový kanystr nafty mně stačí na provoz prakticky po celou sezónu. Kromě toho, že svou práci „pětadvacítka“ odvede vždy velmi dobře, se jedná také o srdeční záležitost. V neposlední řadě máme v traktoru uložené peníze, které neztrácejí na hodnotě. Spíš naopak. A nikde není psáno, že si třeba jednou udělám radost a znovu oživím také druhý Zetor 25.“
Československá Zbrojovka vyráběla v Brně již před 2. světovou válkou automobily Z, („Zetka“), které byly průkopníky pohonu předních kol. Poslední tento vůz opustil brány podniku v roce 1938. Poté se dostala do popředí zbrojní výroba. Po válce se továrna k automobilům již nevrátila.
Prvním traktorem byl Zetor (ZET + traktOR) 25 se vznětovým vodou chlazeným čtyřtaktním dvouválcem vlastní konstrukce o objemu 2080 cm³ a výkonu 18,4 kW (25 k). Převodovka je šestistupňová: tři stupně silniční a stejně tolik polních. Premiérový kus sjel z linky koncem roku 1945. Sériová výroba započala v březnu 1946.
Do roku 1961 bylo vyrobeno necelých 160 000 traktorů Zetor 25. Na export putovalo asi 60 %. Několik typů se lišilo hlavně přední nápravou, rozměry zadních pneumatik, maximálními otáčkami motoru, rozložením převodových stupňů či konstrukcí závěsů: Zetor 25 bez spodních táhel a startéru, Zetor 25-A (agregační) jako tažný či nosný prostředek pro zemědělské příslušenství, Zetor 25-K (kultivační) s hydraulickým zařízením pro pohon neseného nářadí až po různé speciály včetně polopásové verze nebo modifikace do sadů.
Kdo mohl v roce 1945 tušit, že Zetor 25 odstartuje slavnou éru československých traktorů, které si podmanily celý svět…
