08.06.2021 | 06:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Obratný univerzál s vysokou nosností

Bocdor je vozidlo, které se vyznačuje výjimečným poměrem obestavěných rozměrů s celkovou hmotností. Jinými slovy, těžko se hledá jiné vozidlo s celkovou hmotností 7,5 tuny, rozvorem 2,4 m a celkovou délkou v nejkratší verzi jen lehce přesahující čtyři metry. Takto kompaktní stavba spolu s velkým úhlem natočení předních kol umožňuje velmi malý poloměr otáčení vozidla. Rovněž instalované hydraulické systémy nelze dosti dobře srovnávat, protože instalovaných osm hydraulických okruhů vrcholné verze se opravdu běžně na vozidlech nevyskytuje.

Konstrukční návrhy a vývoj vozidla probíhal v České republice a nepodílí se na něm žádný zahraniční kapitál. Jedná se tak o ryze český výrobek. Vozidlo bylo od počátku navrženo do oblasti trhu, kde běžně rozšířená komunální vozidla svými parametry zpravidla končí, a na druhé straně je ohraničena velkými speciály, které jsou ale pro řadu operací příliš rozměrné a drahé. V tomto prostoru existuje velká škála prací, kde se Bocdor skvěle uplatní právě kvůli své nebývalé obratnosti v kombinaci s vysokou nosností. Maximální celkovou hmotnost vozidla (7,5 t) lze rozdělit zhruba na polovinu, kterou je vlastní hmotnost vozidla, a podle zvolené aplikace druhou polovinu, kterou je užitná nosnost. Vozidlo tak například bez problémů zvládá hákový nosič nástaveb, kde vlastní náklad přesahuje tři tuny. Hákový nosič byl rovněž vyvinut v České republice a je s vozem přesně sladěn. Jeho konstrukce je dimenzována na užitečné zatížení 4,5 t. To umožňuje například použití rozměrných posypových nástaveb, nebo fekálních nástaveb se skutečně velkým objemem. Všechny nástavby mohou být použity s hákovým nosičem pro vysokou variabilitu, nebo pevně instalované na vozidle.

Poradí si i v náročných podmínkách

Vozidlo je osazeno motorem FPT 110 kW v emisní normě Euro 6 D společně s manuální pětistupňovou převodovkou s redukcí, která poskytuje dostatečných 10 rychlostí vpřed a dvou vzad. Přiřaditelný pohon přední nápravy bez mezinápravového diferenciálu společně s uzávěrkou zadní nápravy zajišťuje výborné trakční schopnosti za snížené adheze vozovky. Vozidlo sice není primárně určené pro extrémní terén, ale jeho konstrukce s využitím vysokopevnostních ocelí a celkovou robustností vyhoví všem podmínkám.

Více v časopisu Komunální technika 6/2021.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down