Stavební technika je pevně spojená s městy a obcemi stejně jako čistokrevné stroje komunální. Megapole i ty nejmenší vísky potřebují stavět domy, budovat a opravovat komunikace, zakládat inženýrské sítě, rovnat povrch, modelovat terén nebo jenom tu a tam něco naložit či vyložit…
K tomu všemu a mnoha dalším účelům slouží stavební stroje, které jsou tématem tohoto vydání. Příkladem obce, která promyšleně investuje do techniky všeho druhu včetně té stavební, je Cizkrajov.
Akvizice s rozmyslem
„V Cizkrajově a třech místních částech s celkovou rozlohou 26 kilometrů čtverečných žije něco málo přes 500 obyvatel. Obec se sice nachází na jihozápadě Moravy, ale v Jihočeském kraji, v okrese Jindřichův Hradec nedaleko Slavonic. Pravidelně si pořizujeme komunální, lesní, stavební a zahradní techniku. Samozřejmě s ohledem na rozpočet je její nákup nutné pečlivě promyslet hlavně s ohledem na to, abychom stroje využívali co nejčastěji a nezahálely někde v garáži. K nákupu se snažíme maximálně využívat dotačních podpor,“ informuje starosta Cizkrajova David Rosenkranz a pokračuje:
„Při údržbě obce působí šest stálých zaměstnanců. V případě potřeby nabíráme „vépéčkaře“ nebo brigádníky. Pokud to jde, spoléháme se na vlastní síly a prostředky. Zatím má technická četa zázemí v kulturním domě, ale uvažujeme o vybudování vlastního objektu s garážemi a třeba i sběrným dvorem.“
Základem jsou traktory
Starosta Rosenkranz byl katalyzátorem totální modernizace strojového parku, ke které v Cizkrajově došlo za poslední čtyři roky, kdy je ve funkci. Pilíři jsou dva bezmála stokoňové traktory Kubota M5091, které tady nasazují celoročně k přepravě různého materiálu. V zimě se využívají v agregaci se sněhovými pluhy a sypači k údržbě komunikací, v sezóně růstu vegetace slouží s příkopovým ramenem Ferri k vyžínání zeleně v okolí cest.
S navijákem, rampovačem a vyvážečkou pracují Kuboty v obecním lese, který zaujímá rozlohu 196 hektarů. V Cizkrajově mají procesor na palivové dříví a špalíkovač pro zhodnocení menších větví. Výsledný produkt slouží k vytápění kulturního domu a mohou si ho zakoupit zájemci z řad místních i přespolních.
V majetku obce je dále mulčer SECO Goliath 4 x 4 a dva ridery Husqvarna: P524 EFI a starší 320AWD. Ty se kromě údržby zelených ploch podílejí v agregaci s radlicemi na zimní údržbě chodníků. Podle zaměstnance obce Jana Záhumenského sice nemají kabinu, ale pracovat se s nimi v chladu a nepohodě ve vhodném oblečení a jistou dávkou sebezapření dá… Žací traktor Kubota G23/2 je vyhrazený pro údržbu fotbalového hřiště a podzimní sběr listí. Ve stísněných prostorech, například na hřbitově, dostávají příležitost křovinořezy a ručně vedená sekačka.
Posila k nezaplacení
Pásové rypadlo Hyundai R35Z-9A o provozní hmotnosti 3,5 tuny mají v Cizkrajově tři roky. Zakoupili ho u regionální prodejní a servisní společnosti AGROCENTRUM ZS s. r. o. K příslušenství patří hydraulicky naklápěná svahová lopata šířky 120 cm, která je ideální pro rovnání a modelaci terénu, podkopové lopaty (60 a 30 cm) a bourací kladivo. Sami si potom instalovali ke stroji přídavné LED osvětlení, maják a za necelou tisícovku kameru z auta, s jejíž pomocí je lépe vidět do hlubšího výkopu.
„Tříapůltunový model je vhodným velikostním kompromisem, který zastane veškeré práce určené pro techniku tohoto druhu, navíc v omezených prostorech. Nezanechává po sobě výrazné stopy. Koupili jsme si ho s prioritním cílem vybudování nového fotbalového hřiště včetně podloží. Při posouzení nabídek od realizačních firem nám totiž vyšlo cenově lépe pořízení vlastního stroje. To se potvrdilo i v praxi, kdy si na sebe bagr za tři měsíce práce na hřišti vydělal. Sice se nám někteří lidé zpočátku smáli, co s takovým malým bagříkem na tak velkou plochu, ale pokud nikam nespěcháte, svou práci si menší stroj odvedl, i když trvala déle. Při práci na hřišti přemístil neuvěřitelných 3500 kubíků zeminy,“ ohlíží se Jan Záhumenský.
„Bagr dále posloužil při budování kompletních rozvodů elektřiny a veřejného osvětlení v místní části Dolní Bolíkov, což trvalo tři měsíce v jednom kuse. Zabrat mu dal i vodovod a čištění rybníku o rozměrech 30 x 20 m s hloubkou u hráze kolem tří a půl metru. Rypadlo se uplatní také při okopávání obrubníků nebo čištění kanalizačních stok. Významně pomohlo i při čištění farní zahrady a následném rovnání terénu. Ani v zimě nezahálí. Slouží při nakládce posypového materiálu,“ konkretizuje Jan Povolný, který s bagrem rovněž pracuje.
Asijský tygr
Společnost Hyundai se sídlem a výrobními prostory v jihokorejském městě Ulsan zaměstnává zhruba 17 000 lidí. Se stejnojmennou automobilkou dnes nemá nic společného. Je největším výrobcem lodí poháněných vlastními motory, především tankerů, na světě. Předmětem jejího zájmu je například solární energetika.
Kloubové nakladače od 11 do 31 tun jsou určené zejména pro práci v lomech, na stavbách a v zemědělství především pro manipulaci se siláží a hnojem třeba jako náhrada dožívajících Škodovek. Kolové bagry zahrnují modely od 5,5 tun. Vhodné jsou pro města a obce s výhodou možnosti vlastních přejezdů, ale mají horší prostupnost terénem. Následuje pět typů s provozní hmotností od 14 do 18 tun.
„V nabídce najdeme také jedenáct modelů pásových mini a midi rypadel v rozmezí provozních hmotností od jedné do 8,5 tuny. Nejprodávanější je právě „tříapůltuna“, kterou mají v Cizkrajově. Nejnovější a do detailu propracovaný typ HX85A nabízí možnost dvoudílného výložníku, kdy se lze s ramenem dostat do maximální hloubky. To je výhodné například při kopání tak zvaných kufrů v prostorově omezených místech. V katalogu jsou dále bagry s hmotnostmi od 13 do 120 tun,“ říká Michal Razima, obchodní zástupce společnosti CIME, s. r. o., pro techniku Hyundai.
Novinky za dveřmi
„Zastoupení pro stavební techniku Hyundai jsme získali v roce 2014. Od té doby jsme prodali v České republice více než 60 menších bagrů s hmotností do 8,5 tuny a zhruba 25 rypadel v kategorii od 13 tun. V segmentu malých strojů dominují mezi uživateli města a obce, následují zemědělci a menší stavební firmy. Velká technika s největší prodejností kolem 30 tun putuje téměř výhradně do stavebního sektoru. Zatím největším strojem, který jsme v Česku prodali, bylo padesátitunové rypadlo,“ pokračuje Michal Razima.
Jak nám sdělil dále, společnost Hyundai se v poslední době zaměřuje na alternativní a nízkoemisní pohony. Pro příští rok připravuje elektrická rypadla o hmotnosti kolem 1,8 tuny. K nim se objeví na trhu nové modely s pohonem od spalovacích motorů, které vyplní mezery v sortimentu. Světlo světa by měl spatřit prototyp kolového bagru s vodíkovým pohonem.
Nejlépe učí praxe
„Pokud má bagr hotové práce pro obec, lze ho využít i ve prospěch jiných zájemců. Ti stojí hlavně o kopání kanalizace nebo hloubení jam pro bazény. Cena je pro všechny stejná. Přednost mají samozřejmě místní občané. Nás stroj má dnes na svém kontě víc než 1800 motohodin, tedy zhruba 600 ročně. Zaznamenali jsme pouze běžné provozní záležitosti týkající se spotřebního materiálu. Šlo například o ztupený břit na lžíci nebo opotřebené vymezovací podložky na čepech. Závažnou technickou závadu, která by odstavila bagr z provozu, jsme neměli a snad ani mít nebudeme,“ poznamenává Jan Povolný.
„Máte-li k technice vztah, bagr je vlastně hračkou pro dospělého a práce s ním vás baví. Potom jsou i její výsledky dobré. Za jak dlouho se ho lze naučit ovládat? Je to individuální záležitost. Základní osvojení funkcí zabere zhruba tři dny. Abyste odváděli práce v maximální kvalitě, to už trvá mnohem déle. Ani po třech letech nemohu říci, že dokážu všechno. Nejlepší učitelkou je praxe. Práce pro bagr je u nás dost. Některé zakázky musíme proto posouvat nebo zcela odmítat. Uživili bychom už stroje dva. To ale není na pořadu dne, protože se musíme věnovat také mnoha jiným dalším činnostem,“ uzavírá Jan Záhumenský.*
Text a foto Jan Kroupa
K obrázkům:
1: Pásové rypadlo Hyundai R35Z-9A o provozní hmotností 3,5 tuny si na sebe vydělalo za tři měsíce práce při budování fotbalového hřiště
2: O praktické zkušenosti se s námi podělili zaměstnanci obce Jan Povolný, Jan Záhumenský a obchodní zástupce společnosti CIME Michal Razima (zleva)
3a a 3b a 3c:
Traktory Kubota M5091 slouží k přepravě materiálu a pracují v obecním lese. Uplatní také při zimní údržbě komunikací a s příkopovým ramenem Ferri (foto) při vyžínání zeleně kolem cest
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!