Nový traktor byl správným řešením

Dopravním značením, údržbou komunikací a jejich okolí i zajištěním technických služeb pro obce se zabývá společnost JAZNAK, která má svoje sídlo v Mladé Boleslavi. Mezi činnosti, jejichž realizaci společnost dlouhodobě nabízí, patří údržba zeleně nejen v okolí veřejných komunikací včetně likvidace náletových dřevin a pařezů. Při těchto aktivitách poslední dva roky výrazně pomáhá nový traktor JCB Fastrac 4190 v agregaci s příkopovým ramenem Mulag MHS 800 a potřebnými pracovními adaptéry.

Kromě zakázek zajišťovaných pro správu a údržbu silnic pracuje technika společnosti JAZNAK i v několika obcích na Mladoboleslavsku a pečuje o zeleň například v Benátkách nad Jizerou, Staré Boleslavi i poblíž Nymburka a Mělníka. Údržbě okolí komunikací se firma věnuje zhruba dvanáct let a potřebnou techniku obsluhuje od samého začátku Josef Plesar.

„S novým traktorem musím zvládnout posekat plochu zhruba 850 000 metrů čtverečních, a to už je docela porce. Kromě toho jsem s pařezovou frézou jen za letošní zimu odfrézoval 1800 pařezů, a traktor tak má za dva roky provozu odpracovaných 2000 motohodin,“ říká Josef Plesar. Jak poznamenal, do budoucna se uvažuje i o využití traktoru v dopravě, ale zatím se pro toto využití nenašel časový prostor.

Agregaci bylo třeba doladit 

I agregaci nového traktoru s příkopovým ramenem bylo třeba v prvních měsících činnosti náležitě vyladit. „Je naprosto jasné, že traktor nedisponuje stejnými technickými vlastnostmi jako univerzální nosiče nářadí speciálně konstruované právě pro údržbu komunikací. I když firma Mulag vyrábí pracovní adaptéry speciálně určené pro agregaci s traktory, nejsou s nimi u nás tak bohaté zkušenosti. Hledali jsme například, jak zajistit optimální odpružení, aby jízdní vlastnosti traktoru korespondovaly s potřebami příkopového ramene. To se nakonec podařilo a momentálně pracuje traktor s příkopovým ramenem zcela bez problémů a odvádí velice dobrou práci a je ve stálé permanenci,“ hodnotí Josef Plesar. Oproti technice, kterou používal dříve, má Fastrac řadu nesporných výhod. Vzhledem k akčnímu rádiu a potřebě častých přejezdů k nim bezpochyby patří možnost rychlých přesunů v pohodlí prostorné kabiny. „I když jde o robustní stroj, jsem naprosto spokojen s jeho obratností. Zadní řiditelná náprava i technické parametry převodovky mi umožňují velice přesnou práci. Po nastavení pracovní rychlosti a konstantních otáček se mohu plně věnovat řízení a kontrole funkčnosti pracovních adaptérů. Důležitý je pro obsluhu i perfektní výhled z kabiny,“ upozorňuje Josef Plesar.

Při náročné údržbě zeleně v okolí komunikací se určitě někdy hodí možnost řazení opravdu pomalé pracovní rychlosti, i když většinou se při mulčování krajnic a příkopů souprava pohybuje rychlostí až 7 km/h. „Nikdy nevím, v jakých podmínkách bude traktor pracovat. Kromě komunikací druhé a třetí třídy mulčujeme například i hráze rybníků a podobně. Proto využiji výhody řazení variátorem s neomezeným množstvím variant pojezdových rychlostí. Důležité je i obutí traktoru. Zvolili jsme šípový design pneumatik, který se někdy například ve svažitějším terénu určitě hodí. Když hovořím o obutí, nesmím zapomenout ani na výhodu velikosti kol. Ta zadní jsou na rozdíl od většiny ostatních traktorů menší. I tato vlastnost přispívá k lepšímu přehledu o práci vzadu agregovaného příkopového ramene,“ dělí se Josef Plesar o další zkušenosti.

K dalším pozitivům traktoru patří podle jeho slov komfort prostorné kabiny s příjemným ovládáním. A velice pozitivně hodnotí i spolupráci se zodpovědnými pracovníky zabezpečujícími servis traktoru i pracovních adaptérů. Soupravu dodala a servis traktoru zajišťuje společnost PEKASS prostřednictvím své pobočky se sídlem v Milovicích. Agregace příkopového ramene Mulag se ujali servisní technici společnosti CROY, která pracovní nástavby Mulag dováží do České republiky.

Více v časopisu Komunální technika 6/2022.*

1 - Za dva roky provozu má traktor JCB Fastrac 4190 odpracovaných 2000 motohodin

2 – Nejčastěji traktor pracuje v agregaci s příkopovým ramenem Mulag MHS 800

3 – Příkopové rameno s paralelogramem má dosah 7,3 m (předložení díky paralerogramu 1 m)

4 - Rameno je ukotveno na rámu a jeho demontáž je velice jednoduchá. Kromě mulčovací hlavy má obsluha k dispozici i pařezovou frézu

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down