Dopravním značením, údržbou komunikací a jejich okolí i zajištěním technických služeb pro obce se zabývá společnost JAZNAK, která má svoje sídlo v Mladé Boleslavi. Mezi činnosti, jejichž realizaci společnost dlouhodobě nabízí, patří údržba zeleně nejen v okolí veřejných komunikací včetně likvidace náletových dřevin a pařezů. Při těchto aktivitách poslední dva roky výrazně pomáhá nový traktor JCB Fastrac 4190 v agregaci s příkopovým ramenem Mulag MHS 800 a potřebnými pracovními adaptéry.
Kromě zakázek zajišťovaných pro správu a údržbu silnic pracuje technika společnosti JAZNAK i v několika obcích na Mladoboleslavsku a pečuje o zeleň například v Benátkách nad Jizerou, Staré Boleslavi i poblíž Nymburka a Mělníka. Údržbě okolí komunikací se firma věnuje zhruba dvanáct let a potřebnou techniku obsluhuje od samého začátku Josef Plesar.
„S novým traktorem musím zvládnout posekat plochu zhruba 850 000 metrů čtverečních, a to už je docela porce. Kromě toho jsem s pařezovou frézou jen za letošní zimu odfrézoval 1800 pařezů, a traktor tak má za dva roky provozu odpracovaných 2000 motohodin,“ říká Josef Plesar. Jak poznamenal, do budoucna se uvažuje i o využití traktoru v dopravě, ale zatím se pro toto využití nenašel časový prostor.
Agregaci bylo třeba doladit
I agregaci nového traktoru s příkopovým ramenem bylo třeba v prvních měsících činnosti náležitě vyladit. „Je naprosto jasné, že traktor nedisponuje stejnými technickými vlastnostmi jako univerzální nosiče nářadí speciálně konstruované právě pro údržbu komunikací. I když firma Mulag vyrábí pracovní adaptéry speciálně určené pro agregaci s traktory, nejsou s nimi u nás tak bohaté zkušenosti. Hledali jsme například, jak zajistit optimální odpružení, aby jízdní vlastnosti traktoru korespondovaly s potřebami příkopového ramene. To se nakonec podařilo a momentálně pracuje traktor s příkopovým ramenem zcela bez problémů a odvádí velice dobrou práci a je ve stálé permanenci,“ hodnotí Josef Plesar. Oproti technice, kterou používal dříve, má Fastrac řadu nesporných výhod. Vzhledem k akčnímu rádiu a potřebě častých přejezdů k nim bezpochyby patří možnost rychlých přesunů v pohodlí prostorné kabiny. „I když jde o robustní stroj, jsem naprosto spokojen s jeho obratností. Zadní řiditelná náprava i technické parametry převodovky mi umožňují velice přesnou práci. Po nastavení pracovní rychlosti a konstantních otáček se mohu plně věnovat řízení a kontrole funkčnosti pracovních adaptérů. Důležitý je pro obsluhu i perfektní výhled z kabiny,“ upozorňuje Josef Plesar.
Při náročné údržbě zeleně v okolí komunikací se určitě někdy hodí možnost řazení opravdu pomalé pracovní rychlosti, i když většinou se při mulčování krajnic a příkopů souprava pohybuje rychlostí až 7 km/h. „Nikdy nevím, v jakých podmínkách bude traktor pracovat. Kromě komunikací druhé a třetí třídy mulčujeme například i hráze rybníků a podobně. Proto využiji výhody řazení variátorem s neomezeným množstvím variant pojezdových rychlostí. Důležité je i obutí traktoru. Zvolili jsme šípový design pneumatik, který se někdy například ve svažitějším terénu určitě hodí. Když hovořím o obutí, nesmím zapomenout ani na výhodu velikosti kol. Ta zadní jsou na rozdíl od většiny ostatních traktorů menší. I tato vlastnost přispívá k lepšímu přehledu o práci vzadu agregovaného příkopového ramene,“ dělí se Josef Plesar o další zkušenosti.
K dalším pozitivům traktoru patří podle jeho slov komfort prostorné kabiny s příjemným ovládáním. A velice pozitivně hodnotí i spolupráci se zodpovědnými pracovníky zabezpečujícími servis traktoru i pracovních adaptérů. Soupravu dodala a servis traktoru zajišťuje společnost PEKASS prostřednictvím své pobočky se sídlem v Milovicích. Agregace příkopového ramene Mulag se ujali servisní technici společnosti CROY, která pracovní nástavby Mulag dováží do České republiky.
Více v časopisu Komunální technika 6/2022.*
1 - Za dva roky provozu má traktor JCB Fastrac 4190 odpracovaných 2000 motohodin
2 – Nejčastěji traktor pracuje v agregaci s příkopovým ramenem Mulag MHS 800
3 – Příkopové rameno s paralelogramem má dosah 7,3 m (předložení díky paralerogramu 1 m)
4 - Rameno je ukotveno na rámu a jeho demontáž je velice jednoduchá. Kromě mulčovací hlavy má obsluha k dispozici i pařezovou frézu
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!