Společnosti Daimler Truck a Linde Engineering odprezentovaly společně vyvinutou technologii sLH2 (subcooled liquid hydrogen) pro čerpání kapalného vodíku.
V porovnání s plynným vodíkem umožňuje sLH2 vyšší hustotu uložené energie, delší dojezd, rychlejší načerpání paliva, nižší náklady a vyšší energetickou hospodárnost. Oba subjekty usilují o etablování technologie sLH2 jako všeobecného standardu pro doplňování paliva do nákladních vozidel s pohonem na vodík. Všem zainteresovaným stranám ji zpřístupňují prostřednictvím normy ISO.
První veřejná čerpací stanice sLH2 byla otevřená ve Wörthu nad Rýnem. Od poloviny roku 2024 ji budou ve zkušebním provozu používat první vybraní zákazníci z odvětví logistiky, provozující vozidla Mercedes-Benz GenH2 Truck.
Andreas Gorbach, člen představenstva společnosti Daimler Truck AG, odpovědný za techniku nákladních vozidel, řekl: „Pro dekarbonizaci dopravy potřebujeme tři faktory: správná nákladní vozidla s akumulátorovým elektrickým a vodíkovým pohonem, nezbytnou infrastrukturu a nákladovou paritu mezi vozidly s nulovými emisemi a vozidly s pohonem na naftu. V oblasti vodíkové infrastruktury jsme dnes dosáhli významného milníku. Díky standardu sLH2 bude čerpání vodíku stejně snadné jako doplňování nafty – nádrž zaručující dojezd více než 1000 kilometrů se naplní za 10 až 15 minut.“
Jürgen Nowicki, výkonný viceprezident společnosti Linde plc a generální ředitel společnosti Linde Engineering dodal: „Kapalný vodík sLH2 výrazně zvyšuje efektivitu vodíkových čerpacích stanic. Díky tomu a dalším přednostem je sLH2 praktickou alternativou s neutrální bilancí emisí CO2 k čerpání nafty v těžké nákladní dopravě. Technologie, kterou jsme vyvinuli společně se společností Daimler Truck, připravuje půdu pro plošnou infrastrukturu čerpacích stanic, na kterou jsou dnes logistické řetězce odkázané.“*
Další informace zde.
(Foto archiv/Daimler Truck)