Nový elektrický pick-up Pickman: malý univerzál s velkým potenciálem
Ať má na věc někdo názor „takový“ a jiný „makový“, bez diskuse dnes hýbou světem alternativní zdraje energie. To samé platí o elektromobilitě, jejíž boom se nevyhnul ani České republice. Za poslední dobu na náš trh přijelo mnoho vozidel na elektrický či jiný „zelený“ pohon: od osobních přes užitkové – pracovní, autobusy až po ty největší náklaďáky.
Širokým portfoliem zahradní, komunální, vinohradnické, sadařské, zemědělské a úklidové techniky se pyšní firma SYNPRO s. r. o. z Velkých Bílovic na Břeclavsku. Ač se profiluje především jako regionální prodejce, působí také jako výhradní dovozce některé techniky do celé České republiky. Na konci loňského roku přibyla do sortimentu společnosti SYNPRO pozoruhodná novinka, pracovní pick-up Pickman, první elektromobil tohoto typu v republice.
Amerika prubířem
„Jednání s čínským dodavatelem vedeme již delší dobu. Loni se podařilo vše dotáhnout do zdárného konce. Jsme rádi, že můžeme na tuzemský trh uvést nový a unikátní stroj, který tady ještě nebyl, tedy malý pick-up Pickman na elektrický pohon. Ten již pracuje úspěšně několik let v Asii, kde s ním mají dobré zkušenosti. Příznivě ho přijala také kolébka pick-upů, tedy USA, a to i přesto, že je v porovnání s tamními giganty o dost menší. Když se Pickman osvědčil i v sousedním Rakousku, nebylo už o čem přemýšlet. To byl poslední impulz, díky němuž jsme se rozhodli pick-up s elektrickým pohonem prodávat také v České republice,“ řekl jednatel společnosti SYNPRO Radim Košutek.
„Vývoj Pickmana začal před deseti lety. Poté, co zdomácněl na asijském trhu, si výrobci ověřili smysluplnost projektu nejprve od roku 2019 na americkém trhu, kde se v porovnání s tamními pick-upy zhruba poloviční příbuzný dobře zabydlel jako malý užitkový vůz s velkým výkonem a širokým spektrem využití. I když se v nedávné době výroba kvůli pandemii kovidu přibrzdila, nyní již opět jede na plné obrátky a prodej Pickmana se rychle rozšiřuje,“ navázal produktový manažer firmy SYNPRO Martin Šerák.
Velkorysá výbava
Dvousedadlový Pickman s homologací k provozu na pozemních komunikacích je vyrobený ze svařované oceli, což „zadělává“ na bytelnost a odolnost. Karoserie je pozinkovaná, přední nárazník plastový. Odpružení je vyřešené listovými pery. Přední brzdy jsou kotoučové, zadní bubnové. „Zadokolka“ 4 x 2 má elektromotor na střídavý proud o výkonu 4 kW. To se zdá málo, ale první závan praxe přesvědčí o opaku.
„Nabíjení olověných baterií, které jsou v základní výbavě, ze standardní zásuvky 220 V trvá nanejvýš deset hodin. Optimální je nabíjet v noci. Alternativou mohou být také Li-Ion články. Olověná baterie je těžší, vydrží menší počet nabíjecích cyklů a doporučuje se ji nabíjet na 100 %. Lithiová je výkonnější, lehčí a snese víc cyklů. Můžete si ji dobít například za hodinu v obědové pauze, čímž získáte energii zhruba na 30 km,“ vysvětlil Martin Šerák.
Základní výbava je na malý užitkový automobil poměrně velkorysá. Patří k ní parkovací kamera, posilovač řízení, sedmipalcový dotykový displej, rádio, USB přehrávač a nabíječka, přehrávač na SD kartu, přední nárazník, sklopné bočnice, úložný prostor o objemu 64 litrů pod kapotou, LED světlomety, držák nápojů a mobilního telefonu, topení a ventilátor. V příplatkové výbavě je například klimatizace.
Široké uplatnění
Již na první pohled je u Pickmana patrná menší kabina, která však v sobě ukrývá dostatečný komfort s ohledem na ergonomii. Digitální displej ukazuje rychlost, stav nabití baterií a další provozní hodnoty. Vlevo od volantu je držák mobilu s nabíječkou, vpravo dotykový sedmipalcový displej s možností vložení karty na poslech hudby, přehrávání obrázků nebo filmů. Bluetooth slouží nejen pro hands free telefonování, ale také pro přehrávání hudby nebo rozhlasu z mobilu. Ovládání je intuitivní, a tak není překážkou menu v angličtině.
Na korbu o rozměrech 162 x 122 cm se vejde europaleta, a ještě nějaký prostor zbyde. Bočnice jsou 30 cm vysoké a všechny tři sklopné, což umožňuje převážet i rozměrnější náklad. Nejen proto je Pickman dobrým pomocníkem měst, obcí a technických služeb, například při transportu různého materiálu včetně odpadu nebo menší techniky. Vůz obstojí také ve firemních areálech, menších zemědělských, stavebních, zahradnických, vinařských a vinohradnických provozech, v parcích či v okolí škol, na letištích, ve službách lesníků, myslivců a rybářů až po klidové zóny jako jsou nemocnice, centra měst, lázně či hřbitovy.
„Spektrum uplatnění elektrického pick-upu Pickman je velmi široké a ocení ho jak firmy, tak soukromníci. Potenciál v poslední době spatřujeme pro rodinné nákupy, kde jsme zaznamenali značný zájem,“ poznamenal Martin Šerák.
Na vlastní kůži
Měli jsme možnost Pickmana osobně vyzkoušet. Z asi půlhodinové projížďky sice nelze vyvozovat kvalifikované závěry, ale benefity byly zřejmé hned. Patří k nim pro pohyb v městském prostředí dostatečná rychlost včetně dobrého „odpichu“, velká ložná plocha, již zmíněná možnost sklopení všech bočnic, malý poloměr otáčení a pro jízdu v terénu vyhovující nájezdová hrana.
K dalším výhodám se řadí jednodušší servis v porovnání s automobily na pohon od spalovacích motorů, příznivý poměr cena : výkon a samozřejmě možnost pořízení s podporou dotací. Minusový signál je určený pro posádku většího vzrůstu: osoby s výškou zhruba nad 180 cm se nemusí cítit v kabině pohodlně, zvlášť, pokud v ní budou trávit delší dobu. Co se příplatkové klimatizace týká, vzhledem k častým rozjezdům a zastávkám, vystupování a nastupování, jde o luxusní výbavu, která spotřebovává energii, kterou lze využít ve prospěch dojezdu. Navíc ve voze nesedíte tak dlouho, abyste klimatizaci naplno ocenili.
Dojezd Pickmana na jedno nabití jsme ověřit nemohli. Výrobce deklaruje a SYNPRO v provozu na jižní Moravě potvrzuje zhruba do 100 km na rovině; v kopcích se dojezd zkracuje. Elektromobil je vhodný všude tam, kde je třeba se často rozjíždět na krátkých úsecích. Hlavním argumentem pro je nepochybná úspora nákladů včetně možnosti dobíjení ze solárů.
Signál z praxe
O zkušenosti z provozu Pickmana se s námi podělila Ivana Bartošová, vedoucí provozu Technické služby, organizační složky Města Břeclavi: „Vozidlo jsme si zapůjčili na čtyři dny začátkem loňského listopadu. V provozu bylo denně a najeli jsme s ním celkem asi 150 kilometrů. K dispozici měli vůz pracovníci údržby zeleně, kteří s jeho pomocí vysazovali ovocné stromky. Kromě nich autíčko vozilo materiál potřebný k výsadbě a nádrž s vodou o hmotnosti okolo půl tuny. Ocenili jsme tichý provoz, maximální rychlost až 60 km/h a korbu otevíratelnou ze tří stran. Velikost je ideální pro městské využití, hlavně při práci v pěších zónách a na chodnících. Baterie vydržela bez problémů po celou osmihodinovou směnu. V porovnání s jinými elektromobily, které jsme měli k dispozici, oceňuji u Pickmana lepší zrychlení a atraktivní vzhled. Dospěli jsme k závěru, že se jedná pro podniky technických služeb o výkonné a univerzální auto v agregaci s různými nástavbami. Minusy jsme nezaznamenali. O pořízení Pickmana s možností využití dotačních titulů vážně přemýšlíme.“
Polovina z dotací
„Výrobce připravuje Pickamana s pohonem 4 x 4 se stejnými rozměry, ale o výkonu 16 kW, kdy bude mít každé kolo svůj elektromotor. Chystá se také skříňová verze s izolací pro převoz chladírenského zboží nebo modifikace double cab pro přepravu až čtyř osob. Další výbavu je možné řešit podle individuálních požadavků. Patří k ní třeba klecová nástavba na listí,“ poznamenal Martin Šerák.
V rámci Národního programu Životní prostředí byla vypsaná dotační výzva na pořízení elektromobilů platná kromě jiných pro obce, kraje nebo obchodní společnosti vlastněné veřejným subjektem. Příjem žádostí končí 15. prosince 2023 a na malá užitková vozidla kategorie L7E stát přispívá až 200 000 korun.
„Cena základní verze Pickmana začíná pod 400 000 korunami bez daně, polovinu z ní tedy uhradí dotace. Za 200 000 korun si můžete pořídit plnohodnotného pomocníka, který nezklame,“ uzavřel jednatel firmy SYNPRO Radim Košutek.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!