Po dvaceti letech výroby oblíbeného motoru Honda GCV, který tvořil páteř pohonných jednotek v malé zahradní a komunální technice a mnoha dalších motorových zařízeních, přichází Honda se zbrusu novým motorem pod označením GCVx. Ten postupně začíná nahrazovat motory GCV.
Nové pohonné agregáty GCVx (foto) začaly být dodávány výrobcům v Evropě letos v září. Hlavním důvodem jejich vývoje byla kromě jiného i nová evropská emisní směrnice EURO 5, která se týká všech malých spalovacích motorů a platit začne od ledna 2019.
Současná modelová řada GCV se skládá ze dvou modelů, GCV160 a GCV190. Nová GCVx bude nabízet tři modely: GCVx145 (objem 145 cm3), GCVx170 (166 cm3) a GCVx200 (201 cm3). Přináší ve své třídě bezkonkurenčně nejpříznivější spotřebu paliva, nejvyšší výkon a točivý moment, a to díky vylepšení procesu spalování paliva v nově tvarovaném spalovacím prostoru. Současně Honda usilovala o zvýšení použitelnosti motoru jako pohonné jednotky pro stroje určené pro domácí použití, což zahrnuje snadné a spolehlivé startování a snížení vibrací.
Továrna Honda v japonské prefektuře Kumamoto, kde jsou všechny nové motory řady GCVx vyráběné, využívá nejmodernější automatickou výrobní linku šitou na míru pro motory GCVx s využitím vlastního know-how uplatněného u motocyklů Honda. Výroba je tak vysoce efektivní při zachování špičkové kvality motorů. Je plně automatizovaná a na celém procesu výroby se podílí pouhých šest dělníků.
Zbrusu nové motory řady GCVx se budou používat v sekačkách Honda nejen v Evropě, ale i v Austrálii, Severní Americe, samozřejmě v domácím Japonsku a v dalších regionech. Jako první bude těmito motory v příští sezóně vybavena řada ručně vedených žacích strojů Honda HRX537 (foto). Podrobnosti o motorových strojích této značky najdete na www.honda-stroje.cz.*
(Podrobnosti v Komunální technice 12/2018)