Již ve třicátých letech minulého století hledali různí výrobci traktorů možnost, jak postavit zcela všestranně využitelný traktor. Také konstruktéři firmy Mercedes-Benz se zabývali otázkou, zda je možné vyvinout univerzální stroj pro polní práce i dopravu po silnici. Vsadili nakonec na koncept speciálního automobilu, upraveného tak, aby byl způsobilý i pro práci v terénu.
Z tehdy populárního označení “Universální nosič nářadí“ vzniklo slovní spojení „Universal-Motor-Gerät“, zkráceně Unimog. Otcem tohoto vozidla byl Heinrich Röβler, šéfkonstruktér prototypu a následných modelových řad, vyráběných v závodě ve Gaggenau. Výroba začala v roce 1951 a od té doby je Unimog u firmy Mercedes-Benz symbolem pro spolehlivost a mnohostranné využití.
Cestou dvou modelových řad
Koncept jediné modelové řady Unimogu firma opustila v roce 1998. Podle nového rozhodnutí měla být nová vozidla ještě všestrannější a existovat ve dvou základních řadách: jako off-roadový specialista a jako nosič.
Nový nosič s označením BR 405 si odbyl světovou premiéru v roce 2000. O dva roky později byla výroba Unimogu přesunuta do města Wörth na Rýnu. Nejnovější generace vozidel s označením Unimog BlueTec 6 měla světovou premiéru na podzim 2013, prakticky byla předvedena na jaře tohoto roku. Řadu nosičů Unimog U216 – U530 tvoří modely v rozpětí výkonu od 115 do 220 kW (156-299 k) s celkovou hmotností od 10 do 16,5 t. Jak výkon motoru, tak i dovolená hmotnost u velkých vozidel jsou vyšší než u off-roadových speciálů Unimog U 4023 a U 5023. K pohonu slouží čtyřválcové přeplňované motory Euro 6 s úsporným provozem.
V testovacím areálu nedaleko metropole Berlín proběhly i krátké ukázky nosičů Unimog v různé specifikaci.*
Více v časopisu Komunální technika 5/2015