Deset kilometrů severovýchodně od Jindřichova Hradce se nalézá Nová Včelnice, město se zhruba 2400 obyvateli. Dodnes se pro něj používá původní označení jeho části Nový Etynk, zkráceně Etynk. Historie se odráží i v názvu firmy ETKO, s. r. o., tedy ETynkská KOmunální, jejímž jediným vlastníkem je právě město Nová Včelnice.
„Provozujeme sběrný dvůr, celoročně se staráme o komunikace a udržujeme zhruba 18 hektarů zelených ploch. Pečujeme o tři hektary městského lesa, opravujeme a vyměňujeme dopravní značky a kanálové vpusti. Máme na starosti správu a údržbu budov v majetku města a místního hřbitova. Celkem jsme ve firmě čtyři. K tomu přistupují další zaměstnanci z nabídky úřadu práce, které využíváme hlavně jako pomocné síly při údržbě zeleně a ručním úklidu veřejných prostranství,“ přiblížil činnost společnosti ETKO její jednatel a kovaný praktik Pavel Poslušný.
Nutná výměna stráží
Hlavním pomocníkem při údržbě zeleně byl až doposud profesionální žací stroj Ma.Tra 205 se sběrem. Pro dočišťování okrajových ploch slouží ručně vedené sekačky a křovinořezy. Průměrný počet sečí závisí na počasí; obyčejně jsou čtyři až pět. Častěji se samozřejmě kosí plochy v centru města. „Prioritou je nepustit trávu do květu, především proto, abychom ještě nezhoršovali zdravotní problémy alergiků,“ doplnil jednatel společnosti ETKO.
Nejnovějším přírůstkem do parku techniky ETKO a náhradou za dosluhující „dvěstěpětku“ je žací „kombajn“ Ma.Tra 350, který dodala loni společnost Malcom CZ s. r. o. z Jindřichova Hradce. Podívejme se na počáteční zkušenosti nejen se strojem Ma.Tra 350, ale s údržbou zeleně jako takovou v Nové Včelnici podrobněji.
Z celkových 18 hektarů zeleně bude mít nová Ma.Tra 350 na starosti asi 12 hektarů. V Nové Včelnici sekají pouze se sběrem. Letos začali hodně brzo a na přelomu července a srpna končila třetí seč. Pavel Poslušný odhadl, že celkem budou v této sezóně čtyři. Tam, kde se používají ručně vedené sekačky, je počet sečí vyšší a dosahuje až šesti za rok.
Všestranně lepší
„I když původní sekačka Ma.Tra 205 stále bez problému pracuje již třináct let, loni jsme usoudili, že je čas na změnu. Chtěli jsme si pořídit rychlejší stroj s větším záběrem, abychom zvýšili produktivitu práce. Z výběrového řízení vyšla nejlépe právě Ma.Tra 350, které je proti předchůdkyni celkově technicky na vyšší úrovni. Odvádí všestranně perfektní práci, šířku záběru má 155 centimetrů, tedy o 30 víc než původní stroj. Výborně seče, má jinak konstruovanou turbínu, a tak lépe sbírá posekanou trávu. Předchůdkyně se občas ucpávala ve výhozovém tunelu do ventilátoru, který musela obsluha pracně čistit s pomocí háku. Větší je také objem koše, který pojme 1200 litrů trávy. Nemusíme ho proto tak často vysypávat. Samozřejmě bylo potřeba předem posoudit a na vlastní kůži vyzkoušet, jak Ma.Tra 350 pracuje v různých podmínkách, tedy v suchu, mokru, s delší či kratší trávou. Měli jsme ji od dodavatele zapůjčenou na týden už asi před dvěma lety. Navíc jsme si ji mohli vyzkoušet v sousedním Jarošově nad Nežárkou, kde ji mají, a kromě vlastních praktických poznatků jsme dostali jen samé dobré reference. Tyto zkušenosti jsou lepší než reklama v tisku nebo na webu,“ podotkl Pavel Poslušný a pokračoval:
„S provozem nemáme po zhruba 70 motohodinách žádné problémy. Práce je rychlejší, třeba na sídlišti máme hotovo o půl dne dřív. Se strojem jezdí jedna spolehlivá osoba, což je výhodné. Dobře se o něj stará, pravidelně ho promazává a brousí nože. Cenný je pohon všech kol s uzávěrkou předního diferenciálu. Takže je to čtyřkolka. Velmi jednoduché je ovládání, v zájmu bezpečí si ceníme dobře slyšitelné akustické signalizace při jízdě vzad. Protože stroj dobře sbírá díky perfektně řešenému ventilátoru i vlhkou trávu, obsluha může vyrazit sekat hned po ránu, když je ještě rosa, což nebylo dřív možné. Je potřeba si dát pozor na krtiny. Při případném ucpání tunelu stačí jednoduše zvednout žací ústrojí a odstranit rukou překážku, která většinou ulpí hned na kraji, a za chvilku je možné pracovat dál. Měl jsem trochu strach z elektrického spínání žacího ústrojí a ventilátoru, protože tomuto řešení moc neholduji a sázím raději na mechaniku, ale obavy byly zbytečné. Na celkové komplexní hodnocení je ale ještě brzy. Podle mých zkušeností trvá minimálně rok, než si všechno ve stroji sedne. Celkově se uvidí až tak po dvou třech letech, kdy lze zjistit, kde se začnou uvolňovat třeba ložiska a projevovat další závady.“*
(Podrobnosti v Komunální technice 9/2018)