Společnost Croy, s. r. o., generální zastoupení Daimler AG pro Unimog v České republice, slavnostně otevřela novou část servisního areálu Croy Truck Service Center v Rakovníku. Při této příležitosti byl také prezentován celý obchodní program, který Croy, s. r. o., nabízí.
V areálu společnosti Croy s.r.o. vznikla nová servisní hala s přístavbou, ve které se nachází deset pracovních stání pro kompletace nových vozidel (podvozek + nástavby) a je zde možné provádět záruční i pozáruční servis vozidel, včetně jejich pracovních nástaveb. Součástí nové servisní haly je také oddělené pracoviště diagnostiky a aktivního příjmu vozidel, přípravné stání pro pracovní operace spojené se svařováním, broušením, popřípadě konzervačními nástřiky. Současně s novou halou vznikla také nová pracovní místa pro 20 lidí.
Rozšíření servisní kapacity
Servisní hala se rozkládá na ploše 756 m², parkoviště pro nákladní vozidla disponuje plochou 2842 m², osobní automobily mohou parkovat na 800 m². Stavba areálu byla zahájena v září v roce 2007 a za rok byla stavba ukončena a zkolaudována. Vlastní slavnostní otevření nové části servisního areálu firmy Croy s.r.o. proběhlo v Rakovníku ve dnech 21. až 23. 10. 2008.
První den si společnost Croy s.r.o. vyhradila nejen k představení nové části areálu, ale také pro setkání zástupců firem, které firma Croy zastupuje v České republice spolu s jejími významnými tuzemskými partnery. Jde především o společnosti Daimler AG, Mercedes-Benz ČR, Faun, Schmidt, Mulag, Ducker, Kahlbacher, Zagro, SÖDER, Leistikow, Kobit Jičín, CTS-servis a.s. Okřínek, KOV Velim, Kuhn-MT s.r.o. a další.
Další dva dny pak byly určeny pro setkání zástupců uživatelů techniky dodávané firmou Croy s.r.o. V těchto dnech byl rovněž prezentován kompletní prodejní program společnost CROY s.r.o. Představila se tak zhruba třicítka převážně technologických vozidel. Některé pracovní kombinace vozidel s účelovými nástavbami si mohli přítomní prohlédnout přímo při praktických ukázkách. Neformální diskusi a další program všem příchozím zpříjemňovala dixielandová kapela.
Unimogy ve všech řadách Prezentaci kompletního prodejního programu společnosti Croy zahájila skupina univerzálních nosičů nářadí Unimog včetně jejich přídavných pracovních nástrojů a nástaveb. Nechyběla loňská úspěšná novinka U 20, jejímuž popisu jsme se obšírněji věnovali v posledním loňském čísle. V Rakovníku byl Unimog U 20 agregován se sněhovou frézou Kahlbacher. Stále velice oblíbené jsou ale i déle vyráběné a praxí prověřené nosiče řad 300, 400 a 500. Všechny měly při přehlídce samozřejmě svoje zastoupení. Univerzálnost vozidel Unimog demonstrovala škála agregovaného nářadí i použitých nástaveb.
Řada 300 se představila s čelní sekačkou Ducker s pracovním záběrem 1200 mm. U nosiče s výkonem motoru 150 koní jsou stejně jako u silnějších strojů využity nové moderní technologie. Jde například o přestavitelné řízení, stavebnicový systém hydrauliky, plně synchronizovanou elektro-pneumatickou převodovku (osm rychlostí vpřed a šest vzad včetně dalších osm převodových stupňů pracovních a osm plazivých rychlostí), rovnoměrné rozložení tahové síly na obě nápravy díky stálému pohonu všech čtyř kol, portálové nápravy s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, uzávěrky diferenciálů vpředu i vzadu se 100% účinností, kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, automatickou regulaci brždění dle zatížení, vysokou nosnost přední nápravy nebo přímý přenos výkonu čelním vývodovým hřídelem.
Nosiče U 400 se prezentovaly ve dvou vyráběných délkách. Kratší provedení bylo osazeno zametací nástavbou jičínského Kobitu. Jde o výměnnou nástavbu s kapacitou 3,5 m³, kterou lze velice rychle zaměnit například za sypač. Jelikož Unimogy jsou opatřeny čelní upínací deskou není problémem ani agregace sněhového pluhu.
Typickou sestavu pro letní práce reprezentoval Unimog U 400 s přední a zadní sekačkou Mulag. Vpředu nesená sekačka na rameni s dosahem tři metry byla vybavena demontovatelným obsekávačem. S jeho pomocí (činnost je řízena čidlem) může obsluha automaticky obsekávat sloupky. Zadní sekačka má dosah téměř devět metrů. Spojení přední a zadní sekačky zaručuje vysokou produktivitu práce, ke které přispívá kromě komfortu obsluhy také možnost přestavby řízení na pravou stranu kabiny.
Klasickou sestavou pro čištění komunikací nebo zimní údržbu silnic je Unimog U 400 s nástavbou Faun Viajet s kapacitou 5 m³ a s nádrží na vodu o objemu 1000 litrů. Zametací nástavba pracuje se záběrem 2,3 m, je velice rychle demontovatelná (v časovém horizontu jedné hodiny), takže nosič je využitelný například při sečení nebo štěpkování. Plusem je již zmiňované posuvné řízení zvyšující nejen komfort obsluhy ale především efektivitu práce.
Nejvýkonnější nosič U 500 zastupovaly dvě sestavy. První nosič se představil s dvoustupňovou asymetrickou sněhovou frézou Kahlbacher a sypačem Schmidt, druhý byl osazen stejným sypačem a vepředu doplněn polohovatelným sněhovým pluhem France Neige.
Předělem mezi prezentací univerzálních nosičů Unimog a podvozků Mercedes-Benz bylo představení tažené frézy na krajnice Ducker. Jako tažné vozidlo je doporučen nákladní automobil s velkou korbou. Fréza pracuje s vlastním pohonem frézovacího a podávacího šneku i pásu.
Mercedes-Benz klasicky i na plyn
Se zametací nástavbou se představil Mercedes-Benz Econic. Vozidlo s nízkopodlažní velkoprostorovou kabinou (až se čtyřmi sedadly) má vzduchem odpruženou přední i zadní nápravu s možností nastavení světlé výšky podvozku. Je vybaveno automatickou převodovkou a brzdovým retardérem. Ovšem jeho největší zvláštností je pohon na zemní plyn s dostatečným dojezdem 250 až 300 km.
Zametací nástavba Faun byla koncipována na zakázku provozovatele, jímž jsou Pražské služby, s důrazem na filtraci prachových částic PM 10 při čištění komunikací. Oboustranný zametač pracuje se záběrem 2,3 m a objemem zásobníku 6 m³. zametací nástavba je poháněna motorem podvozku. Toto řešení přináší úsporu pohonných hmot, snížení hluku i prašnosti i možnost zvětšení kapacity nástavby. Patentem firmy Faun je oběhový systém vzduchu. Tento systém funguje na bázi vysokotlakého sání a použití vodních trysek společně s filtrem na poletující prach. Důležitým prvkem nástavby jsou vodní trysky s jemnými paprsky stříkání, které dosahují daleko vyššího zasažení poletujících částic. Částice, které se neodloučí v zásobníku, jsou zachycovány filtry.
Ve dvou variantách 1828 a 1829 se představily podvozky Mercedes-Benz Econic s nástavbami na svoz odpadů Faun Rotopress. Verze svozového vozu na zemní plyn Econic je ještě nižší než podvozek se zametací nástavbou. Pracuje s výkonem motoru 280 koní, v případě použití dieselového motoru je výkon o deset koní vyšší. Mezi uživateli se zvyšuje zájem o nástavby Rotopress. Jsou lečí, což je při stoupající hmotnosti podvozků výhodou, Navíc zajišťují plynulé zhutňování sváženého materiálu hned od prostoru za kabinou, takže vzniká stejný přírůstek hmotnosti na obou nápravách. Při použití systému Rotopress je hmota promíchávána kontinuálně, rozmělňování a stlačování lisovacím šnekem a unášecí šroubovicí na stěnách bubnu probíhá po celou dobu provozu. Poměr lisování je u těchto nástaveb 1 : 5. K nástavbě lze použít různé typy výsypných zařízení.
Nejmenší typovou řadu M-B Atego s celkovou hmotností 16 tun, výkonem motoru 240 koní a užitkovou zátěží 10 tun zastupovalo vozidlo osazené vpředu sněhovým ocelovým pluhem Schmidt a na korbě umístěným lehce demontovatelným sypačem stejné značky s kapacitou 4 m³. Na druhém vozidle Atego byla agregována zametací nástavba Faun s přídavným motorem. Vozidlo je možné osadit několika typy převodovek, použitá umožňuje řazení 12 rychlostí při minimální rychlosti pojezdu 2 km/h. Přepravní rychlost vozidla se zametací nástavbou může být až 90 km/h.
Je-li třeba vyšší zatížení vozidla, má značka Mercedes-Benz k dispozici řadu Axor. Model 1833 (18 tun celkové hmotnosti, výkon motoru 330 koní) byl agregován se sypačem a sněhovým pluhem Schmidt. Jde zřejmě o nejuniverzálnější vozidlo v nabídce. Podvozky Axor byly představeny také s nástavbami na svoz odpadu Faun Rotopress a Variopress
Nejvyšší třídu zastupoval v Rakovníku M-B Actros 2636 se sypačem Schmidt.