Nosič nejen pro bezpečí na dálnicích

V roce 2020 doplnil již tak početnou flotilu univerzálních nosičů nástaveb Mercedes-Benz Unimog společnosti Pražské služby, a. s. (PSAS), další vůz této značky, konkrétně model U 530. Dodavatelem byla firma CROY z Rakovníka a nový vůz se úspěšně začlenil do vozového parku.

Víceúčelový nosič komunálních nástaveb U 530 (nejvýkonnější z řady Unimog) na podvozku 4 x 4 má motor o výkonu 220 kW. Celková hmotnost s nástavbami je 16,5 tuny.

Celoroční nasazení

„V agregaci s vysokotlakou myčkou, kartáči a cisternou na pět kubíků vody pracuje Unimog při očistě tunelů v české metropoli. S variabilním šípovým pluhem o maximální šířce záběru 3,3 metru a sypací nástavbou o objemu čtyř kubíků ho nasazujeme při zimní údržbě. V agregaci s příslušnými pracovními nástavci slouží k vyžínání zeleně, náletů a úklidu odpadků v okolí dálnic a rychlostních komunikací. S ohledem na zajištění maximální bezpečnosti a časově co nejkratšího omezení silničního provozu dokáže stroj posekanou hmotu rovnou odsávat do připojeného vleku,“ vysvětlil vedoucí technicko výrobního odboru PSAS Mgr. Zdeněk Záluský a poznamenal:

„Spolehlivá univerzální komunální vozidla Unimog využíváme celoročně s různým příslušenstvím na tři až pět činností v časové posloupnosti podle sezóny. Cenná je variabilita upínacích bodů, které se nalézají vpředu, pod vozidlem, vzadu, za kabinou na rámu vozidla, popřípadě i v korbě. Lze tak současně využívat při jedné operaci víc nástaveb, jejichž výměna je navíc díky rychloupínacímu systému velmi rychlá a jednoduchá.“

Poseká i sesbírá

Zaměřme se podrobněji na nástavby od společnosti Mulag, které slouží k údržbě zeleně v okolí dálnic a rychlostních komunikací. Kromě toho dokáží posbírat z těchto míst odpadky. Je potřeba zdůraznit, že pracovní nástroje jsou otáčecí s možností nastavení plovoucí polohy. Systém Mulag M-Control zabezpečuje plně automatické ovládání výložníkového ramene. Snižuje opotřebení opěrného válce, hřídele se žacími noži a umožňuje bezpečné sečení i při vyšší rychlosti jízdy.

Vpředu je agregovaná nástavba Mulag MFK 500 s žací podsvodidlovou hlavou Mulag TMK 1200 s výkyvnými noži a pracovním záběrem 1,2 m. Otáčky hřídele dosahují zhruba 3000 ot/min a hlava poseká hmotu do průměru okolo jednoho centimetru. Samozřejmostí je automatika pro obsekávání překážek ovládaná prostřednictvím dotykového snímače.

Vzadu se na rámu vozidla Unimog nachází ramenová sekačka Mulag SB 600 s žací hlavou s odsáváním Mulag AMK 1200. Její pracovní záběr činí 1,2 metru a otáčky hřídele dosahují 2900 ot/min. Tento agregát si poradí s materiálem až do průměru kolem dvou centimetrů. S pomocí ventilátoru se posekaná tráva a různé nečistoty odsávají a transportují do připojeného přívěsu.

Praxe vystavila výtečnou

Přívěs Mulag MHT 800 s tandemovou nápravou slouží pro shromažďování, přepravu a vysypávání posekané hmoty. Jeho celková hmotnost činí 8000 kg, užitečné zatížení 5200 kg, kapacita zásobníku 20 m3. Přepravní rychlost dosahuje až 100 km/h. Vyskladnění materiálu zajišťuje podlahový řetězový dopravník.

„Oceňujeme, že tato sestava dokáže vyžínat zeleň pod svodidly vlevo i vpravo. S pomocí zadního ramene sekáme trávu v průměrné vzdálenosti čtyř metrů od vozidla. Záleží na profilu terénu. Podstatnou výhodou je potom odsávání posekané zeleně a popřípadě i odpadků, které vyhodili z aut řidiči, do připojeného vleku. Unimog v agregaci s nástavci a přívěsem Mulag byl v loňské sezóně v plném nasazení na dálnici D10. Na základě praktických poznatků mohu konstatovat, že funguje perfektně,“ uzavřel Zdeněk Záluský.*

Foto archiv/Mulag

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down