Poseče krajnice a náspy, sám se při tom vyhne překážkám, a ještě po sobě uklidí. To vše rychle, snadno a s maximální efektivitou. Traktor STEYR 4145 Profi CVT se silniční žací nástavbou Dücker MK 25 posunuje možnosti údržby okolí cest na další úroveň. V nabídce společnosti AGROTEC Plus představuje pomyslnou vlajkovou loď.
Údržba oblastí bezprostředně přiléhajících k silnicím a dálnicím patří v současné době k naprosto běžným činnostem správců cest. Hlavní důvod, proč se tak děje, je především bezpečnost. Neudržovaný porost nejen, že může přesahovat do vozovky, ve vysoké trávě se ale mohou bez potíží skrýt třeba menší zvířata. Jejich neočekávané vběhnutí do silnice představuje jedno z největších rizik, se kterým se řidiči mohou setkat.
Jedním z nejzkušenějších výrobců techniky na silniční údržbu je Dücker Maschinenfabrik z německého Stadtlohnu. Kořeny firmy sahají až do roku 1904. V současné době nabízí kromě jiného celou řadu druhů silničních sekaček pro širokou škálu nosičů. Ať se jedná o traktor nebo třeba speciální nosič nářadí Mercedes-Benz Unimog, řešení se nabízí pro všechny.
Mezi nejpokročilejší silniční sekačky nejen se značkou Dücker, ale také obecně, patří model MK 25. Jedná se o kombinaci náspové sekačky DUA a žacího stroje na krajnice typu RSM. Soustrojí se na nosné vozidlo montuje pomocí desky velikosti 3 nebo 5.
Pohon je řešen zcela standardně přes vývodový hřídel nebo hydrauliku nosiče. Na předváděcím stroji z nabídky AGROTEC Plus je sekačka doplněna ofukovacím zařízením na úklid komunikace namontovaným na zadní část traktoru. Fukar navíc částečně slouží jako protizávaží.
Technické parametry stroje představují vrchol své kategorie. Dosah ramene od středu vozovky činí 7,8 metru, maximální vyklápěcí rozsah nástrojů činí 270 stupňů. Zařízení vyžaduje pro správnou funkci průtok 68 litrů hydraulické kapaliny při tlaku 340 bar.
Využitelnost techniky v mnoha situacích podstatně zvyšuje možnost sečení na pravé i levé straně. Parametry jsou přitom v obou případech stejné. Stroj tak může operovat i na velmi úzkých okresních nebo místních komunikacích, na cestách lemovaných stromovými alejemi a dalších složitých místech.*
Marek Lajtkep, AGROTEC Plus, foto archiv společnosti
Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 5/2025