Největší model všech dob a lokálně bezemisní nováčci ze stáje Multicar
Letos na jaře představila společnost HAKO GmbH dvě zásadní novinky. Bylo je možné vidět například na veletrhu IFAT v Mnichově nebo na představení pro evropskou distributorskou síť na zkušební dráze ve Weimaru, která se nachází v Durynsku nedaleko výrobního závodu ve Waltershausenu.
Obě vozidla mohli zájemci vyzkoušet na polygonu v praxi – samozřejmě také v extrémních podmínkách.
S dvojnásobnou kapacitou nástaveb
První z těchto strojů nese označení MULTICAR M41. Jak už číslice napovídá, jedná se o největší model této tradiční značky, který bude vyrábět za dobu své téměř sedmdesátileté historie. Kromě stávajících modelů, které pokrývají kategorii celkové hmotnosti 3,5 a 5 t, touto novinkou míří HAKO na díru na trhu, kde mají zákazníci požadavek na stále ještě velice kompaktní rozměry, ale vyšší nosnost vozidel.
Celková hmotnost M41 je totiž 7,5 t a užitečnou hmotností se podle výbavy lze dostat až na 4,25 t. Oproti některým předchozím modelům této značky se tak kapacita nástaveb téměř zdvojnásobí. Bez problémů je možné uvažovat provoz například cisterny o objemu zhruba 3000 l nebo sypače se zkrápěním o objemu až 2 m3. To je při zachování úzké průjezdní šíře 1,75 m skutečně unikátní výkon. Na vozidle jsou použity některé osvědčené komponenty ostatních modelů této značky, ale rám a nápravy jsou kompletně inovované.
Premiérová elektrická vlaštovka
Druhou novinkou je první MULTICAR s plně elektrickým pohonem. Vychází ze stávajícího bestselleru u nás, modelu Multicar M31 s dodatkovým označením ZE – tedy Zero Emission (bezemisní). Vozidlo je předěláno na kompletní bateriový pohon, včetně řešení pro pohon nástaveb.
Proti četným konkurentům v kategorii bateriových podvozků o celkové hmotnosti 5–6 t, nabízí Multicar možnost agregace výměnných nástaveb, jak jsme zvyklí u dieselových modelů. Jejich pohon je možné řešit buď také elektricky, což samozřejmě vyžaduje nástavby zcela nové konstrukce, tak lze objednat modifikaci s elektro-hydraulikou. Tam je potom možné adaptovat i některé ze stávajících nástaveb jako je sypač, čelní válcový odmetací kartáč a další. Efektivita využité energie je ovšem poté nižší.
Tento nový model půjde do sériové výroby až zhruba v polovině příštího roku, a tak bychom se k jeho podrobnějšímu popisu vrátili v některém z příštích čísel Komunální techniky. Výrobce nyní absolvuje všechny provozní testy. V letošní zimní sezóně již tyto stroje podstoupily zatěžkávací provoz ve Finsku v teplotách kolem -20° C. Výsledky napovídají, že i s elektrickým pohonem se bude možné věnovat efektivní zimní údržbě.
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 6/2024)*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!