V areálu Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu v Praze – Letňanech se koncem září představily české baterie HE3DA. Letos se probojovaly až do finále soutěže NASA iTech a v současnosti primárně cílí na průmyslové využití, nicméně jak se ukazuje, mohou po určitém vývoji najít uplatnění i v dalších odvětvích, automobilový průmysl nevyjímaje.
I když se v současné době výrobce soustředí především na vývoj a výrobu baterií pro stacionární ukládání energie, může technologie u užitkových a nákladních vozidel nabídnout řešení, které je efektivnější než dosud využívané baterie. První vlaštovkou je v tomto směru komunální univerzální vozidlo El Zebra.
El Zebra nicméně není jediným vozidlem, které bylo na čtvrteční akci k vidění. Revolučními českými bateriemi byl poháněn také malý městský automobil ELBLESK, u něj lze pouhým přepojením kabelů na HE3DA baterii nahradit dnes používané olověné baterie. Přestože vývoj nových baterií cílí především na nákladní dopravu, tak i u mini automobilu jsou zmiňované nové technologie schopny prodloužit dojezd a životnost baterií, zkrátit dobu nabíjení a vybíjení a snížit ekologické dopady a zlepšit tak užitnou hodnotu.
Stejně tak mohou být baterie HE3DA využity pro startování automobilů – dokonce i kamionů. Hlavní výhodou jsou v tomto případě proporce. Standardně totiž kamiony musejí mít dohromady dvě baterie s hmotností 100 kg, s řešením od HE3DA však stačí pouze jedna baterie s hmotností 17 kilogramů.
Je důležité zdůraznit, že využití v elektromobilech se přímo nabízí. V současnosti totiž prakticky celý svět řeší otázku nebezpečnosti aktuálně používaných akumulátorů. Ty mohou během nehody v krajním případě začít hořet, nebo dokonce vybuchnout. S novými akumulátory od společnosti HE3DA však toto nehrozí.
S ohledem na současné výrobní kapacity však zatím s masivním nasazením v automobilovém průmyslu tvůrci nepočítají.*