Nebojte se o nástavby: elektromobilita investice nezmaří

Pojem čisté mobility vyvolává mnoho emocí, dotazů a někdy také obav. V případě komunální bezemisní mobility se vedou diskuse kolem následně „vyvolané“ investice do speciálních nástaveb po pořízení „čistého“ vozidla. Dalším extrémem je potom „roubování“ standardních dříve pořízených nástaveb na co nejlevnější vozidla, která jsou často určená k jinému účelu než pro komunální údržbu. Zdá se, že řešením může být bezemisní nosič nástaveb.

Je pravdou, že není zcela jednoduché vyřešit zadání, jak nasadit do běžného provozu bezemisní techniku a současně splnit všechny požadavky na správu veřejného prostoru v městech a obcích.

Výdaje s rozmyslem

Řešením tedy není samoúčelné pořizování levnějších doplňkových vozidel pro naředění jejich počtu a typu. Uživatelé, kteří chtějí skutečně dosáhnout změny, budou požadovat možnost využití nebo přímo kompatibilitu osazení již pořízených a stále funkčních nástaveb. Každý rozumný a řádný hospodář, i přestože může mít na pořízení nového bezemisního vozidla a nástaveb zajištěné dotační financování, nebude chtít zbytečně utrácet. Je proto důležité při výběru nového čistého vozidla mít na paměti požadavek zaměřený na funkci nástaveb, a tím se vyvarovat zbytečnému a drahému překvapení.

Na trhu se uživatelé komunální techniky mohou setkat s poměrně pestrou nabídkou strojů. Jako jedno z možných řešení se jeví využití komunálního bezemisního vozidla ELZEBRA v roli nosiče výměnných nástaveb.

Podpora z Německa

Zeptali jsme se zástupce jediného českého výrobce nosiče výměnných nástaveb, Ing. Petra Řiháka, jednatele společnosti ZEBRA GROUP, s. r. o., na jeho pohled na tuto problematiku. „Rozhodně není snadné skloubit požadavky na ekologicky čistý komunální provoz vozidla a jeho skutečnou funkčnost. Proto jsme se snažili poučit v zahraničí, kde již existují zkušenosti a určité návody, jak takové zadání vyřešit. Jsme rádi, že můžeme spolupracovat s německými partnery, kteří nám nabídli nejen funkční a vyzkoušené hydraulické komponenty, ale také možnost řídit hydraulický systém podle skutečných požadavků nástaveb, tedy on-demand. Naší přidanou hodnotu je shoda umístění, napojení a ovládání nástaveb, které je shodné s dieselovým nosičem nástaveb ZEBRA, a to i v nové verzi s motorem CATERPILLAR“, říká Petr Řihák.

Úsporné řešení

„Pro uživatele je pozitivní cílené využití techniky a současně úspora investičních prostředků, které mohou být vynaložené na multifunkční nosič nástaveb. Doplňky si potom zákazník bude měnit podle svých potřeb, a nikoliv dispozic a omezení výrobce různých typů vozidel. To pak v kombinaci s tím, že ELZEBRA nabízí významnou shodu základních dílů a vybavení s dosud využívanými vozidly, dává uživateli vysokou míru jistot, že se bude chovat hospodárně. K pořízení samotného nosiče výměnných nástaveb, který lze řídit s oprávněním typu B, lze letos využít vypsanou dotační výzvu MŽP ČR, podle které mohou zájemci do výběru svých dotačních záměrů zařadit tuzemské vozidlo v nejužitečnější kategorii speciální stroj. Výše dotace zde dosahuje 700 000 korun, čímž se již tak zajímavý ukazatel celkových nákladů životního cyklu vozidla ELZEBRA s rozumným přístupem z využití nástaveb stane ještě atraktivnějším,“ pokračuje Petr Řihák.

Možnost předvedení

„Pozitivní hodnocení projektu ELZEBRA ukazuje, že vozidla na elektrický pohon mají na trhu stále větší uplatnění. Jsme rádi, že můžeme nabídnout špičkovou kvalitu českým uživatelům. Díky vypsané dotační výzvě se již tak zajímavý ukazatel celkových nákladů životního cyklu vozidla ELZEBRA stane ještě atraktivnějším. Jsme rádi, že můžeme ve spolupráci s odborníky z ČSOB leasingu nabídnout pomoc při sestavení vhodné kombinaci dotačního financování a podpory Národní rozvojové banky a výhodného leasingu pro nedotovaná řešení. Tuto nabídku mohou využít obce, kraje, dobrovolné svazky obcí, příspěvkové organizace územních samosprávných celků i obchodní společnosti vlastněné nebo spoluvlastněné veřejným subjektem. Zájemcům nabízíme možnost vozidlo ELZEBRA předvést a vyzkoušet v jejich konkrétním prostředí a nastavit podmínky využívání podle skutečných potřeb. Stačí napsat nebo zavolat,“ uzavírá Petr Řihák.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down