Na údržbu zeleně se zelenou energií

Číslovka v názvu podniku Technické služby Chrudim 2000 spol. s r. o. má logiku. Zápis do obchodního rejstříku spojený s přerodem z příspěvkové organizace do společnosti s ručením omezeným byl učiněný v roce 2000. Aktuálně slouží firma asi 23 000 obyvatelům druhého největšího města Pardubického kraje a dalším několika tisícovkám z blízkého okolí.

„Technické služby Chrudim 2000 jsou ve stoprocentním vlastnictví města. Pod palcem máme prakticky všechny druhy činností. Zabýváme se údržbou komunikací, zeleně, veřejného osvětlení nebo svozem komunálního a separovaného odpadu i obsahu městských odpadkových košů. Provozujeme sběrný dvůr, parkovací systémy, veřejné záchodky, rozhlas a městský informační systém. Máme asi sedmdesát stálých zaměstnanců. V náročnějších obdobích nabíráme sezónní pracovníky. Potom nás bývá kolem devadesáti. Obrat se pohybuje od 55 do 60 milionů korun za rok,“ informuje jednatel Technických služeb Chrudim 2000 (dále TSCH) Ing Zdeněk Kolář.

Dominují odpady

Největší objem, v rozmezí 15 až 18 milionů korun ročně, „spolkne“ odpadové hospodářství. TSCH disponují vlastními prostředky na podvozcích MAN, Renault a DAF v kombinaci s lineárními a rotačními lisovacími nástavbami a kontejnerové nosiče. Z menší techniky lze jmenovat vozy Multicar, Piaggio a Opel. Komunální odpad končí na skládce Nasavrky. Částečně separovaný putuje k dalšímu zpracování k firmě Marius Pedersen do Pardubic nebo do tamních městských služeb. Bioodpad odebírá kompostárna u nedalekých Slatiňan.

Při zimní údržbě chodníků a úzkých komunikací hrají prim hlavně malotraktory a nosiče Multicar v kombinaci s příslušným vybavením. Na ošetření komunikací slouží natahovací nástavbový sypač Dobrowolski – Orion na hákovém nosiči kontejnerů Renault. V létě se k vozu agreguje kropička. K tomu TSCH pečují zhruba o 3600 světelných bodů. Aktuálně se intenzivně pracuje na koncepci obnovy veřejného osvětlení s podporou dotačních titulů.

Zaujala elektromobilita

Údržba zeleně se až doposud opírala o žací techniku Kubota. V poslední době se TSCH zahleděly do strojů na elektrický pohon. Po průzkumu trhu se zástupci společnosti rozhodli zakoupit stroj značky Raymo, který vyhodnotili jako přínosný pro sekání trávy ve městě. Před časem byla vyhlášená výzva na pořízení elektromobilů s dotacemi. Podnik připravil výběrové řízení na elektrický vůz pro svoz obsahu odpadkových košů. Pokud se v reálném provozu osvědčí, práce by se podle jednatele TSCH našla ještě pro další elektrický automobil.

„Aktuálně nás nejvíc trápí, asi jako všechny, rapidně rostoucí ceny pohonných hmot, které se navýšily zhruba o jednu třetinu, a elektrické energie, kde vzrostly ceny až o 200 procent. Nevíme, co se bude dít dál, protože ze zastropování není jasné, zda budeme spadat jako obchodní společnost stoprocentně vlastněná městem do této kategorie. Růst cen zatěžuje náš rozpočet, který bude nutné pro správné fungování podniku navýšit. Pozitivní je, že si zástupci města chtějí technické služby udržet a uvědomují si jejich důležitost pro obyvatele,“ podotýká Ing Kolář.

Náhrada křovinořezů

Hlavní pozornost jsme zaměřili na novou akvizici – dálkově ovládanou profesionální sekačku a současně nosič nářadí Raymo s pohonem 4 x 4. Název je zkratkou anglických slov ray (rejnok – paryba se schopností vydávat elektrické výboje) a mower (žací stroj), dohromady elektrická sekačka. Tento stroj unikátní konstrukce si TSCH pořídily jako jeden z prvních subjektů v České republice. Výrobce se totiž soustředil první tři roky své existence především na export a teprve poté napřel síly i na tuzemský trh.

„S Raymem jsme se seznámili nejprve na internetu, kde jsme hledali vhodný stroj na elektropohon. Brali jsme v tomto směru ohled i na rentabilitu, hlavně úsporu pohonných hmot a díky minimu součástek nízkým nárokům na údržbu. Při praktických ukázkách nás zaujala jednoduchá konstrukce Rayma s absencí hydrauliky, tedy i olejových a palivových náplní. Na každé straně se nacházejí pouze dva řetězy a na žací hlavě tři elektromotory,“ přidává se vedoucí střediska Údržby veřejné zeleně TSCH Jiří Ohryzek a navazuje:

„Současně jsme sháněli náhradu náročné lidské práce s pomocí křovinořezů v podobě bezemisního, tichého, bezpečného a obratného stroje s nulovým poměrem otáčení, který by umožnil sekat ve svazích, ale i na rovině, v brzkých ranních hodinách. Ve městě máme totiž stanovené časy, kdy se kvůli nadměrné hlučnosti nesmí pracovat s křovinořezy.“

Bezporuchový provoz

TSCH mají na starosti údržbu zhruba 42 hektarů městské zeleně se stanovenou frekvencí 12 sečí ročně. Pro Raymo je určená asi jedna čtvrtina této rozlohy, tedy něco málo přes 10 hektarů. Převládají svahy, ale stroj pracuje efektivně i na rovině, hlavně tam, kde jsou časté překážky a místa vyžadující čelní žací ústrojí a nízký průjezdný profil, který má Raymo něco málo přes půl metru. Jedná se například o lavičky a křoviny, kam se jiná technika nedostane.

Pracovním adaptérem je třínožová plovoucí rotační žací hlava R42FLEX o šířce záběru 104 centimetrů s možností zadního výhozu nebo po jednoduché úpravě i mulčování. Každý nůž je poháněný vlastním elektromotorem. Výšku sečení lze nastavit v rozmezí od 40 do 100 mm. Skalpování terénu zabraňují přední kolečka, ta boční chrání nástavec při případném nárazu na překážku. V TSCH mají dvě sady nožů, které jsou kvůli směru otáčení barevně rozlišené. Přebrušují je ob den. Zvednutí žacího ústrojí do servisní polohy zabere sotva třicet sekund, výměna nožů trvá pár minut.

„Raymo jsme si pořídili letos na jaře. Má za sebou celou sezónu údržby zeleně. Podle podmínek poseká od 3000 do 5000 m2 za hodinu. Počítadlo motohodin nyní ukazuje 80. Vyzvednu velmi vstřícný přístup výrobce k zaškolení,“ podotýká obsluha Rayma Jan Kubalík a přidává poznatky z praxe:

„Původní přední kola měla travní vzorek. Kvůli lepší stabilitě při práci v obtížném terénu jsme je vyměnili za industriální. V prudkých svazích stroj při jízdě po vrstevnici může ustřelovat. To signalizuje, že tady už musíme nasadit křovinořezy. Raymo má tři rychlostní režimy, dva pracovní a jeden, nejrychlejší, převozní. Nováčkům bych doporučoval začít s tou pomalejší. S ovládáním stroje jsem se sžil tak za deset minut. Dosah dálkového ovladače je asi 100 metrů. Mně se v praxi osvědčilo nanejvýš 50 metrů, kdy na nosič dobře vidím. Pro sekání dlouhých a rovných úseků oceňuji možnost kalibrace, kdy Raymo dobře drží rovnou stopu. Stroj je možné bezproblémově provozovat i za mokra či v dešti, nedoporučuje se pouze mytí tlakovou vodou.“

Zaujala nová hlava

Dálkové ovládání neprospívá pouze bezpečí obsluhy. Hlavním důvodem je značná úspora hmotnosti stroje (až poloviční) – bez obsluhy, sedačky a ochranných rámů. Toto řešení významně prodlužuje životnost baterie. Li-on akumulátory (51 V, 56 nebo 120 Ah) zajistí podle výrobce na jedno nabití čtyři až šest hodin práce. Doporučuje se používat dvě sady a dobíjet je přes noc. Baterie bez významné ztráty kapacity vydrží minimálně 5000 motohodin provozu.

„Praxe potvrdila, že výrobce nelže. Denně vydrží baterie podle náročnosti práce a stylu obsluhy čtyři až pět hodin, což pokryje celou směnu. Sníženou kapacitu baterií oznamuje ovladač, na jehož displeji se zobrazují veškeré provozní hodnoty, například počet motohodin a pracovní rychlost. Další výhodou je zabudovaná telemetrie s GPS lokalizací. Díky tomu lze na mobilu, tabletu nebo počítači vysledovat, kde stroj působil a kolik práce v metrech čtverečních v daném časovém intervalu odvedl. To jsou nezpochybnitelné údaje pro zadavatele,“ vyzvedává Jan Kubalík.

V Chrudimi si cení u Rayma také možnosti rychlé a jednoduché výměny nářadí i baterií. Konstrukce umožňuje snadný a rychlý přístup ke všem součástem. Jiřího Ohryzka aktuálně zaujala nová žací hlava na vysokou trávu s kombinací pevných a výkyvných nožů. Má širší záběr, kolem 120 centimetrů, a výkonnější elektromotory. Lze k ní využít i novou silnější baterii.

„Raymo je z našeho pohledu vymyšlené velmi dobře s ohledem na vysokou produktivitu práce, bezporuchový provoz, snadnou údržbu i jednoduché ovládání,“ shrnuje závěrem Jiří Ohryzek.*

Text a foto Jan Kroupa

 

1:

Raymo je výkonné, bezemisní, tiché, jednoduché a bezpečné. Výška 51 cm (délka 205 cm, šířka 115 cm, hmotnost s bateriemi asi 250 kg) a čelní žací ústrojí umožňují vyžínání míst pod překážkami

2:

Podle obsluhy trvá osvojení prvků dálkového ovládání zhruba deset minut. Dosah ovladače činí asi 100 metrů. Praxe doporučuje tak 50 metrů, kdy je na stroj ještě dobře vidět

3a + 3b:

Třínožová rotační žací hlava nabízí možnost zadního výhozu, po úpravě i mulčování. Uvedení do servisní polohy trvá několik málo sekund. Kvůli směru otáčení jsou nože barevně odlišené

4:

Ojedinělý je modulární systém výměnných nástaveb a pohonné jednotky. Baterie vystačí podle náročnosti práce a stylu obsluhy na čtyři až pět hodin práce, což pokryje po odečtení přejezdů celou směnu

5:

Ovladač znázorňuje veškeré provozní hodnoty, například počet motohodin, pracovní rychlost a kapacitu baterií. Díky telemetrii je možné snadno identifikovat základní provozní ukazatele

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down