V roce 2016 zemřelo na českých silnicích 60 motocyklistů, nejméně od vzniku samostatné ČR. Dalších 463 bylo zraněno těžce a 2143 lehce. Od ledna do dubna 2017 se však meziročně zvýšil počet usmrcených jezdců v jedné stopě o 86 %, více než polovina z nich zahynula cizím zaviněním.
Na celkovém počtu těžce zraněných se loni motocyklisté podíleli 17,9 %, v případě lehkých zranění se jedná o 8,7 %. Tradičně se považují nehody zaviněné jezdci v jedné stopě za ty nejzávažnější. Loni ovšem byly daleko nebezpečnější střety zaviněné jiným účastníkem silničního provozu.
Nejčastější příčiny nehod
Při nehodách zaviněných motocyklisty jich zemřelo 29, dalších 251 bylo zraněno těžce a 1198 lehce. Hlavní příčinou byla jednoznačně nepřiměřená rychlost jízdy. Ta loni zabíjela celkem 22x. Vysoký byl i počet těžce zraněných osob – 141. S velkým odstupem následují nesprávný způsob jízdy (4 mrtví a 75 těžce zraněných) a nesprávné předjíždění (3 oběti a 19 těžce zraněných). Stejně jako v roce 2015 žádný motocyklista nezemřel vlastní vinou z důvodu nedání přednosti v jízdě, nicméně statistiky zaregistrovaly 16 těžce zraněných.
Vinou ostatních účastníků silničního provozu se stalo 43 % nehod s účastí motocyklistů. Na pozoru by se měli mít především automobilisté. Nejčastěji ublíží motocyklistovi tím, že mu nedají přednost v jízdě, přehlédnou jej při vjetí do protisměru či se nedostatečně věnují řízení (podrobnosti na obrázku).*
Zdroj: Tým silniční bezpečnosti
(Podrobnosti v Komunální technice 6/2017)