Někdo si možná ještě bude z doby nedávné pamatovat středočeské Zálezlice, ležící na pravém břehu Vltavy nedaleko soutoku s Labem. Tato obec se v srpnu roku 2002 stala symbolem povodní, když byla téměř celá zaplavena. Voda tehdy mnohé odnesla a ještě více toho poškodila. Avšak kromě obrovských škod zanechala i příležitost. Příležitost začít nanovo, jako to kdysi učinil Noe.
A Zálezličtí se této příležitosti chopili. Když dnes do jejich obce, čítající téměř čtyři stovky obyvatel, zavítáte, vidíte spoustu nových či opravených domů, před nimi trávníky lemované novými komunikacemi. Silnice i jejich okolí jsou čisté, trávníky i „škarpy“ pěkně zastřižené. Radost pohledět.
O tom, jak v obci udělat a udržet pořádek jsme si povídali s místostarostou Zálezlic Jiřím Čížkem, který nám na úvod řekl: „Odpady vyvážíme Renaultem Midlum 180 s nástavbou na kontejnery, používáme jej také v dopravě pro potřeby obce a jejích obyvatel. Kromě kontejnerů na objemné odpady zde máme šest míst s nádobami na tříděný odpad. Když je lidé mají po ruce, tak skutečně třídí, u nás je to v průměru na jednoho obyvatele 75 kilogramů ročně. To je vysoko nad republikovým průměrem. Dále máme nakladač Kramer 420, k němu vidle, lopatu, malý jeřáb a kropící zametač z Agrometallu.“
Podmínkou byl hydrostat
Na údržbu travnatých ploch a odklízení sněhu si v Zálezlicích pořídili traktor John Deere 3520. „Předtím jsme měli Zetor 7341, to je dobrý traktor, ale do pole. Pro komunální služby jsme potřebovali menší a obratnější stroj. Hlavně při vysekávání ploch mezi stromy se pořád popojíždí vpřed a vzad. Časté řazení mezi jedničkou a zpátečkou je pro obsluhu nepohodlné a při práci pomalé, navíc neustálými rozjezdy trpí spojka. Proto byla naším hlavním kritériem hydrostatická převodovka,“ vysvětlil Jiří Čížek.
V nejužším výběru byl původně jiný traktor, nakonec ale padla volba na John Deere , který nabídl plně funkční servis. „Rozhodlo i to, že se k těmto strojům začala dodávat nová prostorná kabina. Komunální traktor se samozřejmě dá pořídit i levněji, ale s mechanickou převodovkou, navíc John Deere je značka včetně záručního i pozáručního servisu, což také není běžné,“ uzavřel téma výběru místostarosta.
Čistá práce
V sezóně pracuje traktor převážně s čelně neseným mulčovačem Agritec GS40-160 od stejného dovozce, jako u traktoru – firmy STROM Praha, a. s. Jeho rotor je poháněn středním vývodovým hřídelem se 2000 otáčkami za minutu. „Mulčujeme s ním prakticky vše, porosty kolem silnic, plochy v obci i tréninkové hřiště fotbalistů. Vyčistili jsme i pozemek s náletovými akáty, které už byly vyšší než traktor. Akorát jsme museli dočistit zbytky ještě přejezdem zpátky. Mulčovač jsem použil i na zpracování políčka se suchou kukuřicí, taky to pobral,“ připomněl extrémní zkoušky Jiří Čížek. To vše probíhá za špičkového komfortu obsluhy, neboť stroj je vybaven prachovými filtry na kabině.
„Celkem pečujeme asi o 12 hektarů zeleně, kterou mulčujeme tak dvanáctkrát do roka. S častějšími zásahy je to čistá práce, u vyšších porostů by hmota zůstávala nahoře a to by nevypadalo pěkně,“ upřesnil rozsah péče o obecní zeleň Jiří Čížek. Ti, kdo se byli loni v červnu podívat na Dni zahradnické a komunální techniky v Sázavě, mohli vidět tuto soupravu při práci na vlastní oči.
Před sezónou se za traktor zapřáhnou luční brány, které urovnají nerovnosti a krtiny; jejich krátké hřeby přitom provzdušní povrch porostu.
Vylepšení a doplňky
Místa s příkrými svahy se mulčují vzadu neseným příkopovým strojem Berti se záběrem 80 cm a dosahem ramene 2,5 metru. To má oproti originálu odstraněný svůj rozvaděč a lanka pro ovládání z kabiny. Místo toho jsou hydraulické hadice vyvedeny k rychlospojkám na traktoru a rameno se ovládá přímo hydraulickým ovladačem traktoru. Ventilem vpravo pod kabinou se jen přepne, zda budou vnější okruhy ovládat čelní mulčovač či radlici nebo vzadu nesené rameno. „Je to levné a jednoduché řešení, veškeré ovládání jednou pákou,“ vysvětlil Jiří Čížek, který s traktorem sám jezdí.
Takových vylepšení je na traktoru mnohem víc. Má například industriální pneumatiky, jejichž vzorek se podle místostarosty nezacpává posečenou hmotou, která by pak odpadávala při přejezdech na silnici. Navíc jsou širší a traktor s nimi lépe „sedí“. Jeho stabilitu zvyšují ještě závaží v zadních kolech. „Traktor neposkakuje, chová se jinak. Neexistuje, aby hrabal, leda v zimě s radlicí na ledu a i tak jen výjimečně. Při najetí na překážku se sám zastaví. Rychlost rozjezdu se dá nastavit v devíti stupních. Při rozjezdu dopředu i dozadu nepociťuje člověk žádné rázy, ani když ubere. Traktor je také obratný, otočí se na místě. Pohodlí při práci i prostor v kabině s plochou podlahou a klimatizací je nenahraditelný. Servisní technici ze STROMu Praha nám při úpravách vždycky vyšli vstříc. Dobře se s nimi spolupracuje.“ pochválil Jiří Čížek.
Nepřehlédnutelným doplňkem jsou reflexní polepy, oranžový maják a světelná rampa vzadu nad kabinou. „To není jen kvůli předpisům. Pracujeme často v noci, kdy není žádný provoz a traktor musí být vidět už z dálky,“ zdůraznil význam bezpečnostních doplňků místostarosta. Aby bylo dobře vidět i na nářadí, je vpravo dole pod kabinou připevněn přídavný pracovní světlomet. Z drobných vylepšení lze zmínit ještě přetlakový ventil na přední nápravě, upravené držáky předních blatníků či vzhůru skrze kapotu vyvedený výfuk, který původně ústil dole vpředu a vířil posečenou hmotu. Na zálezlickém traktoru je hned vidět, že to pro jeho obsluhu není jen pouhé pracovní nářadí.
„S tímto strojem a jeho servisem jsme tak spokojení, že již dnes víme, že při nákupu další obdobné techniky budeme jistě spolupracovat s firmou STROM Praha,“ dodává Jiří Čížek.
Rekordní zápis?
Vedle obecního traktoru John Deere 3520 jezdí v Zálezlicích a přilehlých Kozárovicích ještě pět dalších traktorů John Deere vyšších řad – pět, šest a sedm tisíc, sloužící místním farmářům. Další dva velké zemědělské traktory a jedna sklízecí mlátička John Deere v dohledné době přibudou. „Asi požádáme o zápis do knihy rekordů v počtu strojů John Deere na jednoho obyvatele,“ uvedl k místní oblibě značky místostarosta Jiří Čížek.