V dubnu zveřejnila Evropská komise statistiky smrtelných nehod v uplynulém roce na silnicích Evropské unie. Vyplývá z nich, že na komunikacích EU-28 zemřelo v roce 2018 na 25 100 osob – počítáno do 30 dnů po nehodě. To je o 200 lidí méně, tedy zhruba o 1 %, než předloni.
„Státy EU-28 tak potvrdily svou pověst, že jejich silnice jsou nejbezpečnější na světě. Na jeden milion obyvatel v nich loni zemřelo při dopravních nehodách v průměru 49 osob, zatímco poslední údaj publikovaný Světovou zdravotnickou organizací za celý svět za rok 2016 dosahuje hodnoty 182,“ uvádí Roman Budský z Platformy Vize nula.
Pokud se jedná o počty usmrcených na jeden milion obyvatel, nejbezpečnější silnice a nejlepší řidiče mají ve Velké Británii (28 obětí), Dánsku (30), Irsku a Nizozemsku (po 31) a Švédsku (32). Naopak nejhorší situace byla v Rumunsku (96 obětí), Bulharsku (88), Lotyšsku (78), Chorvatsku (77) a Polsku (76). Nejvyššího poklesu dosáhli ve Slovinsku (-13 %), Litvě (-11 %), Bulharsku (-9 %), Slovensku a na Kypru (shodně o 8 %). Naopak největší nárůst byl zaznamenán v Lucembursku (+44 %), Estonsku (+40 %) a Švédsku (+28 %). V 17 zemích počty mrtvých poklesly, v devíti vzrostly a v Dánsku se meziročně situace nezměnila. Definitivní údaj za Nizozemsko zatím není k dispozici.
Na silnicích v České republice loni zemřelo 62 osob na jeden milion obyvatel; v roce 2017 to bylo 55 lidí. Meziroční počet tak vzrostl o 14 %. „Zařadili jsme se mezi devět členských států EU-28, kde meziročně počet obětí narostl. Navíc čtrnáctiprocentní nárůst byl čtvrtý nejvyšší. Naše země obsadila 21. nejhorší příčku ze všech 28 zemí. To je ve srovnání s rokem 2017, kdy jsme byli společně s Belgií a Itálií na 16. až 18. místě, citelné zhoršení,“ uzavírá Roman Budský.*
(Podrobnosti v Komunální technice 5/2019)