V roce 2019 vyšetřovala Policie ČR 107 572 dopravních nehod, při nichž zahynulo 547 osob, 2110 bylo zraněno těžce a 23 935 lehce. Meziročně poklesl počet usmrcených o 18 (3,2 %), méně bylo také zraněných těžce (o 355, 14,4 %) i lehce (o 1280, 5,1 %). Počet vyšetřovaných nehod narostl o 2808 (2,7 %).
Podle předběžných údajů Centra dopravního výzkumu, v. v. i., dosáhly celospolečenské ekonomické ztráty z nehodovosti částky 79,1 miliardy korun, což by bylo o jednu miliardu korun méně než v roce 2018.
Převládá nepozornost
Nejčastější příčinou nehod bylo, že se řidiči dostatečně nevěnovali řízení. Tyto nehody se na celkovém počtu 86 315 nehod zaviněných řidiči motorových vozidel podílely z plné pětiny. Každý čtvrtý pak zemřel kvůli nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky, každý šestý při nehodě v souvislosti s přejetím do protisměru a každý osmý proto, že se řidič dostatečně nevěnoval řízení.
Loni nejčastěji umírali cestující v osobních automobilech, celkem 307 osob (z toho 84 spolujezdců). Dále zahynulo 93 chodců, 75 jezdců na motocyklech či mopedech, 36 cyklistů, 29 cestujících v nákladních automobilech, tři pasažéři v autobusech a čtyři v kategorii označené ostatní. Meziročně zahynulo méně chodců, a to o 20. Statistiky smrtelných nehod zaznamenaly o 16 méně cestujících na motocyklech či mopedech a o dva poklesl počet usmrcených cyklistů. Naopak víc se umíralo v automobilech – v nákladních o devět, v osobních o sedm.
Alkohol – tradiční zabiják
Chodci zavinili 11 smrtelných nehod. Nejčastěji umírali senioři ve věku nad 64 let – těch zahynulo 35. Na přechodech zemřelo vinou řidičů motorových vozidel 18 chodců. V 58 případech zemřeli chodci v obcích, v 35 mimo ně. V noci jich přišlo o život 49, z toho 27 mimo obec.
Z usmrcených cyklistů bylo 16 seniorů, tedy asi 45 %. Stále podceňují používání přilby: 28 ze všech loni usmrcených ji v okamžiku nehody nemělo. Přitom průzkum prokázal, že 37 % z nich by zřejmě přežilo, pokud by měli na hlavě přilbu.
Každá pátá vyšetřovaná dopravní nehoda byla v souvislosti s kolizí s pevnou překážkou. Při nich zahynulo 154 osob, z toho 93 po srážce se stromem. I v loňském roce se potvrdil dlouhodobý poznatek, že každý šestý na českých silnicích umírá po srážce se stromem.
Tradiční daň si loni vybraly alkohol a drogy. Při celkově 4896 nehodách zahynulo 62 osob. Pozitivní je, že proti roku 2018 bylo o 14 méně mrtvých. „Negativem je, že je u nás sice nulová tolerance alkoholu v krvi řidičů, přesto při nehodách s jeho asistencí zemřelo 53 osob, tedy téměř každý desátý, kdo přišel na silnici o život. Na 72 % z tohoto počtu měli na svědomí řidiči s hladinou alkoholu vyšší než jedno promile,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Bilance v krajích
Nejčastěji se umíralo na silnicích Středočeského kraje, kde statistiky zaznamenaly 88 obětí. Meziročně tady však došlo ke snížení o 18 usmrcených. Druhá příčka patří Jihomoravskému kraji (63 mrtvých), tady ovšem naopak vzrostl počet mrtvých o 14. Následují kraje Jihočeský a Moravskoslezský. Nejméně obětí nehod (12) zaznamenali v Libereckém kraji, následuje Karlovarský kraj (13) a třetí nejlepší výsledek – 19 – zaznamenaly statistiky na Zlínsku. Rekordní nárůst počtu obětí byl na Královéhradecku, kde meziročně zahynulo o 30 osob víc; současně zde však poklesl počet těžce zraněných o 35. Druhý největší nárůst mrtvých (o 14) byl v Jihomoravském kraji, kde ale došlo k nevídanému poklesu těžce zraněných o rovných 100 (podrobnosti v tabulce).*
(Podrobnosti v Komunální technice 2/2020)