S přezutím neotálejme – brzdná dráha auta na letních pneumatikách je o čtvrtinu delší. Jak těžké je poznat pneumatiku určenou pro náročné zimní podmínky? Jaké jsou zásady pro správné obutí osobních vozidel i automobilů nad 3,5 tuny? Čtěte dále.
Po nadprůměrně teplém září přichází zlom. Začátek října nám na mnoha místech připravil ochutnávku zimního počasí. Teploty padaly k bodu mrazu a navíc se na silnicích objevil první sníh. Nastal čas přezout automobily do kvalitních zimních pneumatik.
Není radno čekat
Pravidla silničního provozu sice stanoví, že povinnost používat zimní pneumatiky platí za stanovených podmínek až od 1. listopadu, avšak propastný rozdíl v jízdních vlastnostech vozidla obutého do kvalitních zimních plášťů a automobilu jedoucího na pneumatikách letních by mohl být dostatečným motivem přezout už v říjnu. To se týká především těch, kdo bydlí v horských oblastech, a řidičů služebně křižujících celou republiku.
Složení směsi zimních pneumatik totiž zaručuje jejich potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Již při jejich poklesu pod plus sedm stupňů jsou v tomto směru zimní pneumatiky lepší než ty letní nebo celoroční. Navíc vlastnosti jejich vzorku zajišťují žádoucí samočisticí schopnosti. „Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak náchylnější ke smyku,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Jak se poznají?
Záleží na úhlu pohledu na věc. Zákon považuje za zimní ty pneumatiky, které jsou označené symbolem M + S. Ve skutečnosti se ovšem jedná spíše o celoroční obutí, které zaručí lepší záběr a stabilizaci vozidla ve zvoleném směru jízdy na zabláceném povrchu či ve sněhové břečce.
Pokud chce mít řidič jistotu, že pneumatiky jeho vozidla budou mít požadované vlastnosti i při nízkých teplotách, měl by jednoznačně volit ty označené tzv. alpským symbolem. „Jedná se o emblém trojité hory uvnitř se sněhovou vločkou. Na plášti bývá zpravidla umístěn vedle zákonem požadovaného označení M + S,“ vysvětluje Roman Budský.
Jak je používat?
Pro řidiče osobních automobilů platí, že musí mít zimní pneumatiky obuty na všech kolech. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 4 milimetry.
Automobily kategorie M nebo N s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg musí mít zimní pneumatiky obuty na kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Hloubka jejich běhounu musí být alespoň 6 milimetrů.
Nicméně ani u osobních automobilů, ani u motorových vozidel nad 3,5 tuny nemusí být zimní pneumatika na rezervním kole. Rovněž tak neplatí povinnost opatřovat zimními plášti kola přívěsů. Bez nich se obejdou i motocyklisté.
Sjeté se mohou vymstít
Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nového pláště je zhruba 8 mm. Pokud je sjet na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 %, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm činí prodloužení 50 %. Řidič jedoucí ve vozidle obutém do plášťů s hloubkou běhounu o výšce 2 mm musí počítat s brzdnou dráhou delší již o 70 %.
„Pokud chce mít řidič jistotu, že pro svou bezpečnost na zimních silnicích udělal maximum, měl by volit i kvalitní model plášťů. Ty mohou zkrátit délku brzdné dráhy až o jednu třetinu,“ upozorňuje dále Roman Budský. Obecně se pak doporučuje používat pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení. Po delší době mohou za nižších teplot ztrácet potřebnou přilnavost k vozovce.
Kdy povinně?
V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane.
Je ovšem dobré připomenout poměrně čerstvou novinku, kterou ne všichni řidiči zaznamenali. V případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“, platí povinnost jet na zimních pneumatikách vždy, a to bez ohledu na roční období, stav povrchu vozovky a panující počasí.
Postihy
Bude-li při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta do 2000 korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může dosáhnout výše pokuty až 2500 korun. Trestné body se neudělují.*