Mnoho lidí v souvislosti s aktuální celosvětovou epidemií pracuje z domova. Intenzita dopravy se snižuje až o desítky procent, naopak se zvyšuje průměrná rychlost vozidel v době dopravní špičky. Odborníci hledají možná řešení, jež by podpořila podíl práce z domova a snížila výskyt dopravních zácp.
V posledních třech dnech poklesla intenzita silniční dopravy v době dopravních špiček na silnicích v New Yorku o zhruba 15 %. Například v pondělí 9. března byla intenzita večerní dopravy ve srovnání s rokem 2019 nižší o 14 %. V neděli okolo páté hodiny odpolední bylo meziroční snížení dokonce o 17 %.
Podobné poznatky hlásí i další města. Jak vyplývá z dat aplikace TomTom, intenzita dopravy byla v úterý 10. 3. ráno meziročně nižší například: o 54 % v Miláně, o 59 % v Římě a o 30 % v Seattlu. Poslední uvedené město připomíná město duchů.
Zavřené školy, prázdné restaurace, řada lidí zbytečně nevychází ze svých příbytků a využívá možnosti práce z domova. Tomu odpovídá i obrázek z tamních silnic. Doprava v Seattlu jako kdyby přestala existovat. Průměrná rychlost vozidel se po zavedení restriktivních opatření zvýšila o nemalých 15 mil za hodinu.
„Vlastně nic, co by se nedalo předpokládat. Uvedený fenomén zaujal odborníky v oblasti silniční dopravy a problematiky chytrých měst. Studují, zda by nebylo možné rozšířit podíl lidí pracujících z domova. To by mohlo kromě jiného přispět i ke snížení výskytu dopravních komplikací na řadě dnes beznadějně přetížených silnic,“ uvádí Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Tento jev si nesporně zaslouží bližší analýzu. „Bylo by však spekulací dávat vše šmahem do souvislosti s aktuální epidemií koronaviru. A je tu ještě další dvojice protichůdných jevů. Na jedné straně méně lidí cestuje automobilem na své pracoviště, neboť využívají možnosti pracovat z domova, ovšem na straně druhé řada lidí může volit jízdu svým vozem, aby se vyhnuli cestování v prostředcích hromadné dopravy,“ upozorňuje Budský.
Nicméně současná epidemie by mohla pomoci nalézt další možnosti, jak pracovat z domova bez zbytečného dojíždění. To má potenciál zvýšit kvalitu života nás všech. Nemuseli bychom se setkávat s dopravními zácpami v takové míře jako doposud.*
Zdroj: Platforma Vize nula, ilustrační foto Jan Kroupa
Zpracováno za využití periodik Car and Driver (Michigan, USA) a Crain's New York Business (New York, USA)