Po mnoholetém působení společnosti SCANIA CZECH REPUBLIC s. r. o. (100% dceřiná společnost švédského výrobce nákladních vozidel, autobusů a motorů firmy SCANIA CV AB) na českém trhu zaměřila firma svou pozornost také na trh nákladních vozidel pro komunální a speciální účely.
Tradice, výkon, spolehlivost a především příznivá spotřeba pohonných hmot a vynikající servisní síť zavazují Scanii aby byla úspěšná i na tomto poli.
Dlouholetou spoluprácí výrobního závodu s renomovanými výrobci nástaveb vytipovala a připravila širokou výrobní škálu podvozků předurčených a sériově upravených pro použití s nástavbami pro svoz odpadů, čištění komunikací, zimní údržbu atd.
V komunální sféře se v rámci výrobního programu značky Scania jedná především o modelovou výrobní řadu P. Se širokou škálou konfigurací náprav (od 4 x 2 až po 8 x 8), rozvorů, provedení rámů, motorů a kabin jsou modely Scania optimálním podvozkem vhodným k dostavbě a použití jako vozidla pro speciální použití.
Podvozky vhodně pro čištění komunikací
V dnešním článku se zaměříme zejména na čištění komunikací a představíme zmiňovanou výrobní řadu podvozků a její přednosti pro použití v komunálním nasazení zejména se zametacími nástavbami.
Na základě zkušeností a spolupráce s nástavbáři Scania připravila a uvedla do sériové výroby podvozek, který je již na výrobní lince sériově vybaven a předurčen pro dostavbu a montáž nástaveb.
Pro montáž nástavby připraveny
V rámci zametacích nástaveb určených pro dostavbu na podvozky nabízí SCANIA nejčastěji motory o objemu 9,3 litrů a o výkonu 230 až 320 koni. Je možné nabídnout i silnější provedení, ale to se nejčastěji používá v kombinaci s hydrostatickým pojezdem. S ohledem na nutnost vymezení prostoru mezi nápravami pro zametací agregáty se používají motory plnící emisní normu Euro 5 nebo EEV bez nutnosti použití AdBlue, čímž se snižuje náročnost a nutnost dodatečných úprav podvozku při montáži nástaveb.
Další samozřejmostí podvozku určeného pro montáž zametacích nástaveb je tzv. sweepers truck packet - STP (zametací balíček – příprava pro montáž zametací nástavby) zahrnující například úpravy sací a výfukové soustavy motoru, přemístění vzduchojemů, baterií a palivových nádrží, odpružení zadní nápravy pomocí vzduchových měchů včetně indikace zatížení, instalace BWS jednotky (ovládacího modulu podvozku s možností propojení a komunikace s nástavbou).
Standardně dostupné rozvory od 3300 mm poskytují dostatek možností pro vhodnou volbu rozvoru s ohledem na objem nástavby, požadavky na manévrovatelnost a vynikající poloměr zatáčení.
Volitelné varianty pohonu
Převodovky GR905 (8+1) nebo GRS905(12+2) s možností volby manuálního či automatizovaného řazení jsou vybaveny plíživým převodovým stupněm a společně se širokou škálou převodových poměrů v diferenciálu a s vysokým točivým momentem při nízkých otáčkách se postarají o bezproblémové pracovní nasazení již při rychlosti od 2,4 km/h při zametání bez nutnosti občasného použití spojky pro zpomalení pojezdové rychlosti, čímž odpadá nadměrné opotřebení spojky oproti běžně používaným silničním podvozkům.
Pro opravdové znalce náročného zametání a pro společnosti hledající úsporu v nákladech na pohonné hmoty, kteří dávají přednost pohonu nástavby od podvozku nabízí SCANIA hydrostatický pohon, který zajistí plný sací výkon nástavby bez ohledu na pojezdovou rychlost.
Účelné kabiny s komfortem
Kabina řady P v provedení CP14 nebo CP16 (krátká denní a denní kabina) dává vozidlu celkovou výšku nižší než 3 metry a společně s nástavbou tak tvoří elegantní a kompaktní celek s přívětivou průjezdnou výškou potřebnou zejména s ohledem na přibývající městskou zeleň, mosty, podjezdy a ostatní dopravní infrastrukturu ve městech omezující dopravu.
Tyto kabiny nabízí dostatek komfortu pro obsluhu, výbornou ergonomií všech ovládacích prvků a exkluzivní výhled z vozidla. Samozřejmostí je možnost volby pravostranného řízení.
Při volbě podvozku SCANIE se dostane uživateli do rukou solidní robustní podvozek s celkovou základní tonáží 18 tun maximálně přizpůsobený pro montáž nejen zametací nástavby. Jde o stroje s dlouholetou tradicí poctivé skandinávské výroby a náturou vikingského válečníka.