Každoročně průměrně umírá při střetech se stromy každá šestá oběť dopravních nehod. V roce 2015 si tyto srážky vyžádaly 102 lidských životů, 223 těžce a 1561 lehce zraněných. Prvních devět měsíců letošního roku připsalo do statistik dalších 58 mrtvých, 167 těžce a 1228 lehce zraněných.
Stromy lemují silnice odnepaměti. S mohutným rozvojem motorizace však nejednou přispívají k zápisům do smutných statistik tragických dopravních nehod. Stromy sice bývají málokdy vlastní příčinou nehod, ale pokud už k nim dojde, nejednou bývají klíčovým faktorem, který rozhodne o jejich následcích. Řidičům nezbývá, než s jejich přítomností okolo cest počítat a této skutečnosti přizpůsobit styl jízdy.
Opatrnost se vyplácí
V loňském roce došlo na silnicích ke 2596 srážkám se stromy vyšetřovaným Policií ČR. Vyhaslo při nich 102 lidských životů, tedy 15,5 procenta všech obětí dopravních nehod. To odpovídá dlouhodobému průměru za posledních dvacet let, který činí 15,6 procenta.
„Především při jízdě po úzkých okreskách je třeba vyvarovat se jízdy na hraně. Do zatáček raději najíždějme s potřebnou rezervou. Při míjení se s protijedoucími vozidly se určitě vyplatí zmírnit tempo jízdy a raději počítat s možnou chybou některého z motorizovaných kolegů. V přebujelé zeleni se může schovávat zvěř, která vběhne těsně před projíždějící vozidlo. Střídání osvětlených a tmavých úseků silnice s sebou nese riziko možného přehlédnutí chodce, cyklisty či neočekávané překážky,“ upozorňuje na možná rizika Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Rizikoví motocyklisté
Srážky se stromy patří k nejzávažnějším dopravním nehodám. Zatímco na jeden tisíc vyšetřovaných nehod loni připadlo 7,1 oběti, při kolizích se stromy to bylo 39,3 osoby. Tedy 5,5x více než při průměrně nehodě.
V letech 2001-2015 zemřelo po střetech se stromy 2255 osob. Nejvíc bylo pasažérů osobních automobilů (1944), následují motocyklisté (155) a posádky nákladních automobilů (100). Mrtvých cyklistů bylo 17 a cestujících v autobusech šest. Také v loňském roce nejčastěji umírali pasažéři v osobních automobilech. Těch bylo 81. S velkým odstupem následují motocyklisté.
„Ovšem v případě kolizí motorkářů se stromy byla extrémně vysoká pravděpodobnost, že zemřou. Celkem 55 vyšetřovaných kolizí mělo za následek 11 mrtvých. Na jeden tisíc nehod to bylo 200 obětí. Každá pátá nehoda tak s sebou nesla jednu oběť z jejich řad,“ říká Roman Budský. Na stromy by měli podle něj dávat pozor i cyklisté. Sice po 14 střetech s nimi zemřeli „jen“ 2, ale závažnost těchto nehod je pro ně extrémně vysoká.
Vede Jihočeský kraj
V roce 2015 přišlo nejvíc lidí o život v srpnu (13) a březnu (12), naopak nejméně v září (6). Závažnost střetů v letním a zimním období je podobná. Zatímco na jeden tisíc vyšetřovaných nehod, ke kterým došlo od dubna do října, zemřelo 40,6 osoby, ve zbývajících měsících to bylo 37,5.
K největšímu počtu kolizí se stromy došlo ve Středočeském kraji (565), k nejmenšímu pak v Praze (57). Nejvíc lidí zemřelo po střetech se stromy v Jihočeském kraji (19), následují kraje Středočeský (14), Olomoucký a Vysočina (shodně po 12), Ústecký a Moravskoslezský (po 8), Plzeňský (6), Liberecký, Pardubický, Královéhradecký a Jihomoravský (po 4). Nejméně obětí zaznamenaly statistiky v kraji Zlínském (3), Karlovarském a Praze (po 2).
Za prvních devět měsíců roku 2016 zemřelo při celkem 1966 střetech 58 osob, dalších 167 bylo zraněno těžce a 1228 lehce. Proti stejnému období roku 2015 bylo sice o 61 střetů více, zato však ubylo mrtvých, a to o 19. Zatím nejtragičtějším měsícem byl srpen, který si připsal 12 mrtvých, naopak v únoru zaznamenaly statistiky nehod pouze jednu oběť.