Málokdo ví, že značky Kenworth a jeho konkurent Peterbilt patří do stejného koncernu PACCAR, jenž je současně vlastníkem nizozemské automobilky DAF.
Kenworth je nejznámější a nejoblíbenější dálniční tahač amerického kontinentu. Vlastně byl kdysi v záplavě zdejších tvůrců nákladních vozů zachráněný společností PACCAR (Pacific Car and Foundry), která se věnovala především slévárenství a železniční technice. Slavná firma Kenworth Motor Truck Company z amerického města kávy (Starbucks), letadel (Boeing) a deštivého počasí, tedy Seattle ve státě Washington, je tedy součástí koncernu PACCAR, jenž po léta podniká v černých číslech, tedy zásadně se ziskem. Kenworth od roku 1944, Peterbilt 1958...
Navzdory spřízněné konstrukci si obě značky Kenworth a Peterbilt po dlouhá léta uchovávají vlastní tvář a jejich vysoká kvalita je příslovečná. Vysloužily si přezdívku Rolls-Royce a Cadillac mezi nákladními vozy. Vyrábějí se v oddělených továrnách. Každá má vlastní vývoj, konstrukci a design, i přes 300 nepřekrývajících se dealerů, Pouze společně využívají zkušební komplex PACCAR Technical Center ve Skagit Country na extrémním severozápadě USA. V oblasti aerodynamiky spolupracují s nedalekou leteckou továrnou Boeing.
Kenworth vznikl na základech Gerlinger Manufacturing Company z Portlandu (Oregon). Ta se později přestěhovala do Seattlu a od roku 1915 vyráběla nákladní vozy značky Gersix. Hlavní akcionáři podniku Harry W. Kent a Edgar K. Worthington však měli jiné představy, a tak spojili svá jména do nové značky Kenworth, když v roce 1923 založili Kenworth Motor Truck Company a pokračovali v technicky nápaditých konstrukcích.
Tomáš Hyan, foto autor a archiv/Kenworth
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 11/2024)*