KENWORTH: král amerických tahačů

Málokdo ví, že značky Kenworth a jeho konkurent Peterbilt patří do stejného koncernu PACCAR, jenž je současně vlastníkem nizozemské automobilky DAF.

Kenworth je nejznámější a nejoblíbenější dálniční tahač amerického kontinentu. Vlastně byl kdysi v záplavě zdejších tvůrců nákladních vozů zachráněný společností PACCAR (Pacific Car and Foundry), která se věnovala především slévárenství a železniční technice. Slavná firma Kenworth Motor Truck Company z amerického města kávy (Starbucks), letadel (Boeing) a deštivého počasí, tedy Seattle ve státě Washington, je tedy součástí koncernu PACCAR, jenž po léta podniká v černých číslech, tedy zásadně se ziskem. Kenworth od roku 1944, Peterbilt 1958...

Rolls-Royce mezi náklaďáky

Navzdory spřízněné konstrukci si obě značky Kenworth a Peterbilt po dlouhá léta uchovávají vlastní tvář a jejich vysoká kvalita je příslovečná. Vysloužily si přezdívku Rolls-Royce a Cadillac mezi nákladními vozy. Vyrábějí se v oddělených továrnách. Každá má vlastní vývoj, konstrukci a design, i přes 300 nepřekrývajících se dealerů, Pouze společně využívají zkušební komplex PACCAR Technical Center ve Skagit Country na extrémním severozápadě USA. V oblasti aerodynamiky spolupracují s nedalekou leteckou továrnou Boeing.

Kenworth vznikl na základech Gerlinger Manufacturing Company z Portlandu (Oregon). Ta se později přestěhovala do Seattlu a od roku 1915 vyráběla nákladní vozy značky Gersix. Hlavní akcionáři podniku Harry W. Kent a Edgar K. Worthington však měli jiné představy, a tak spojili svá jména do nové značky Kenworth, když v roce 1923 založili Kenworth Motor Truck Company a pokračovali v technicky nápaditých konstrukcích.

Tomáš Hyan, foto autor a archiv/Kenworth

(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 11/2024)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down