K narozeninám s branami otevřenými dokořán

Za ustálené a známé lze považovat spojení tří slov: Pacov – Bluetech – dopravníky. Jak by také ne. Pětitisícové město na Pelhřimovsku v Kraji Vysočina a výroba pásových dopravníků k sobě neodmyslitelně patří již třicet let. U příležitosti tohoto jubilea připravili v Bluetechu první červnový pátek pro zhruba 500 gratulantů odpovídající narozeninovou oslavu.

„Jako soukromá firma jsme byli založeni v roce 1993. Zdejší prostory jsme oficiálně přebírali 1. ledna 1995. Když to zprůměrujeme, došli jsme k rozhodnutí oslavit třicáté narozeniny právě letos, v mezidobí,“ přivítal účastníky slavnostního setkání ředitel Bluetechu Jan Kamír a pokračoval: „V 1994 jsme usilovně pracovali na získání úvěru ve výši bezmála 60 milionů korun pro odkup státního podniku ve velké privatizaci. Získali jsme ho u komerční banky s úrokem tehdy obvyklým, dnes neuvěřitelným, přes 21 %. Od ledna 1995 jsme spláceli každý měsíc zhruba jeden milion korun. Krušné začátky jsme naštěstí přežili ve zdraví. První, zásadnější investice, jsme si mohli dovolit až po splacení privatizačního úvěru v roce 2008. Od té doby jsme do rozvoje společnosti „napumpovali“ přes půl miliardy korun prakticky bez jakýchkoliv dotací. Těší mě, že po třech dekádách firma vzkvétá, a dnes se můžeme sejít se současnými i bývalými zaměstnanci, zástupci města, spolupracujících firem, či dodavateli technologií v naší moderní strojírenské firmě, která má vlastní výrobky, vývojové oddělení a zákazníky doslova z celého světa… Mám za to, že značka Bluetech dává Pacovu víc než jenom zaměstnání pro místní občany.“

Dopravníky pro materiály všeho druhu

Výroba pásových dopravníků má v Pacově bezmála šedesátiletou tradici. Zahájena byla v tehdejším státním podniku Strojní a traktorová stanice Pacov v roce 1966 a brzy si připíše do své kroniky šestý křížek. Po revoluci převzala areál společnost Bluetech, která navázala na výrobu stejného sortimentu, razantně ho rozšířila a posunula technologickou úroveň výroby, a tím i kvalitu výrobků, o notný kus dopředu.

Současný Bluetech dává práci asi 300 lidem. Spadá pod křídla mateřské firmy KAMÍR a Co, spol. s r. o. patřící trojici bratrů Kamírových a zabývající se prodejem potřeb pro zemědělce a chovatele. Hlavní náplní je prodej dojících/chladících systémů na mléko GE, včetně dnes populárních robotických dojíren pro velká stáda krav, koz, ovcí… Navíc provozuje obchodní centrum na zhruba 2000 m2 a e-shop se zaměřením na chovatelské potřeby, ohradníkové systémy, veškeré vybavení pro koně a jezdce, stáje, dílny – prostě pro farmáře a jejich zvířata. Ve skladě v Pacově a devíti pobočkách v ČR a SR nabízí KAMÍR a Co. více než 14 000 položek k okamžitému odběru.

Bluetech se specializuje na technologie pásové dopravy pro rozmanité množství sypkého nebo kusového materiálu všeho druhu, a to v drtivé většině vyrobené na zakázku s atypickou konfigurací a komponenty šitými na míru pro konkrétní podmínky. Každý produkt je jedinečný a má již před zahájením výroby svého majitele. V sortimentu najdeme také ucelené třídicí linky na separovaný i komunální odpad, sklo, plasty, textil a další komodity, posklizňové linky pro transport a třídění zemědělských plodin, dřevní štěpky, pelet, technologie pro čistírny odpadních vod, až po dopravníky pro lehký či automobilový průmysl. Bluetech dokáže propojit s pomocí dopravníků různé stroje a zařízení, jako jsou zásobníky, drtiče, lisy, kotle či celé výrobní linky. Samozřejmostí je odborné poradenství a servis.

„Pro příklad uvedu, že třicet let pracujeme pro automobilový průmysl. Jsem hluboce přesvědčený o tom, že u všech aut, v nichž jste dnes k nám přijeli, putovala nějaká část jejich výroby po našich dopravnících pracujících snad ve všech známých automobilkách po celém světě,“ poznamenal Jan Kamír.

Modernizace bez dotací

Na každém kroku v areálu Bluetechu je patrné, že veškeré – a předem do puntíku promyšlené investice – putují zejména do automatizace a robotizace výrobních procesů, tedy přesných a produktivních technologií s nízkými provozními náklady. Za příklad mohou posloužit dvě robotické svařovny nebo již výše zmíněné CNC a laserové stroje.

V areálu Bluetechu jsou dvě lakovny, které stíhají „zušlechtit“ nanejvýš jednu polovinu výroby. Zbytek je sousto pro externí dodavatele. Opět ve prospěch ekonomiky provozu budou investice v nejbližší době směřované do rozšíření kapacity lakoven. Ač by se to nemuselo na první pohled zdát, velmi důležitou a náročnou složkou na konci výrobního procesu je expedice výrobků a náhradních dílů. Je nutno při ní hodně přemýšlet, například v souvislosti s optimálním vytížením dopravního prostředku. V expediční hale je dobře patrná rozmanitost výrobků Bluetechu.

„S rozvojem firmy úzce souvisí i výstavba nových budov, protože do těch původních se už zkrátka nevejdeme. Už několik let držíme trend, co rok, to nová hala, nebo technologie. Areál má rozlohu sedm hektarů a leží v kopcovitém terénu, kde se musí stavět s rozmyslem. Dnes máme desítky moderních výrobních a skladovacích hal, které na sebe logisticky navazují,“ řekl Jan Kamír a uzavřel: „Naše firmy modernizujeme kromě malé solární elektrárny bez jakýchkoliv dotací. To nám uvolňuje ruce a výrazně zrychluje celý investiční proces od myšlenky až k plnému provozu nových technologií.“

Foto autor a archiv/Bluetech

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down