25.11.2022 | 08:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak správně vybavit vozidlo na zimu?

Provoz v náročném zimním období klade zvýšené nároky nejen na řidiče, ale také na jejich automobily. Rozhodně se vyplatí před příchodem prvních mrazů a sněhových vloček prověřit u auta jeho technický stav. Obutí do zimních pneumatik je dnes již samozřejmostí.

Určitě je vhodné doplnit výbavu vozidla i o některé doplňky, které mohou za specifických zimních podmínek řidiči pomoci. Při delší cestě, například na zahraniční dovolenou do hor, se vyplatí pamatovat i na možné dopravní komplikace, a tedy doplnit i vybavení kabiny vozidla o některé nepostradatelné drobnosti.

PŘÍPRAVA

Chceme-li mít jistotu, že nás automobil nenechá na holičkách ani během nevlídného zimního období, rozhodně nezanedbejme prověření jeho technického stavu ještě před příchodem prvních mrazů a sněhu. Jak tedy připravit automobil na zimu?

  • Prohlídka vozu

Doporučuje se především, pokud jezdíme během zimy pravidelně či se dokonce chystáme vyrazit na dovolenou do hor.

  • Zimní pneumatiky

V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane. Nutno připomenout, že v případě, kdy je na začátku úseku umístěná dopravní značka Zimní výbava (obrázek), platí povinnost jet na zimních pneumatikách vždy, bez ohledu na roční období, stav povrchu vozovky a panující počasí.

Připomeňme, že osobní automobily musí mít zimní pne obuté na všech kolech. Hloubka běhounu musí být minimálně 4 milimetry. Vozidla kategorie M (autobusy) nebo N (nákladní automobily) s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg musí mít zimní pneumatiky obuté na kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Hloubka běhounu musí být alespoň 6 milimetrů.

  • Stav chladicí kapaliny

Prověření odolnosti chladicí kapaliny proti mrazu je naprosto nezbytéá. Je dobré počítat s mrazy alespoň -20° Celsia.

  • Kapalina v ostřikovačích

Podobně je tomu i s kapalinou v ostřikovačích oken a popřípadě světlometů. Zamrznutí tohoto systému bude velmi vážnou komplikací. Jízda s neočištěným čelním sklem by byla jednoznačným hazardem. Proto je dobré vozit s sebou i náhradní balení nemrznoucí kapaliny.

  • Kondice elektrosoustavy

Mrazy kladou enormní nároky na akumulátor a celou elektrickou soustavu vozidla. Důkladné prověření stavu autobaterie a alternátoru ještě před příchodem zimy je proto naprostou nutností.

  • Osvětlení

Řidič by měl stav vnějšího osvětlení kontrolovat před každou jízdou. Ještě před příchodem tmavého zimního období je tedy potřeba důsledně překontrolovat stav vnějšího osvětlení i funkčnost tzv. kontrolek na palubní desce a neprodleně opravit všechny případné závady. Dobré je nechat prověřit i seřízení hlavních světlometů. V opačném případě můžeme oslňovat ostatní motoristy, a navíc budeme hůře vidět za snížené viditelnosti.

  • Stav stěračů

Stěrače budou během zimy pracovat častěji než kdy jindy. Je proto nutné se přesvědčit, že jejich ramínka mají dostatečný přítlak a stírací lišty nejsou opotřebené. V opačném případě budou stěrače zanechávat na sklech šmouhy, což je pro řidiče nejen nepříjemné, ale hlavně velmi nebezpečné.

  • Důkladná očista skel

Čistit vnitřní plochu skel je třeba během zimy pravidelně. Neviditelný mastný povlak totiž způsobuje, že na oknech kondenzuje vzdušná vlhkost, což výrazně zhoršuje výhled.

  • Doplnění výbavy

Lopatka může pomoci při vyprošťování vozidla uvízlého ve sněhové závěji, smetáček poslouží pro důkladné očištění zasněženého automobilu a řetězy mohou být poslední záchranou, jak úspěšně zdolat zasněženou silnici – viz vedlejší příspěvek.

Škrabka na led se stane nenahraditelným pomocníkem v případě, že se na oknech zaparkovaného vozidla vytvoří ledová vrstva. V extrémních případech pomůže rozmrazovač oken ve spreji. Řidiči aut, u nichž se odemykají dveře pomocí klíčku, by měli mít u sebe i rozmrazovač zámků. Ten nosíme zásadně s sebou, protože pokud bude uložený v přihrádce nedobytného automobilu, nijak nám nepomůže.

  • Zimní naftu včas

Majitelé dieselových aut se mohou v chladném počasí snadno dostat do potíží kvůli zamrzlé naftě. Norma nařizuje v tomto období prodávat naftu s filtrovatelností do -20 °C, tak zvanou zimní. Proto je třeba ještě před příchodem prvních mrazů doplnit do nádrže příslušné aditivum – pokud vyjedeme do mrazivého počasí s tzv. přechodovou naftou, mohou nastat problémy již při teplotách okolo -8 °C. Při první možné příležitosti je nutné dotankovat zimní naftu.

***

„Nejednou v zimě čeká posádku automobilu dlouhá cesta. Přes její pečlivé naplánování je potřeba počítat s dopravními komplikacemi a zácpami. Je dobré mít neustále v nádrži dostatek paliva, na palubě nápoje a něco k snědku. Určitě nezaškodí mít s sebou i deku na přikrytí našich ratolestí či starších spolujezdců,“ dodává Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Zdroj: Platforma Vize 0

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down