Provoz v náročném zimním období klade zvýšené nároky nejen na řidiče, ale také na jejich automobily. Rozhodně se vyplatí před příchodem prvních mrazů a sněhových vloček prověřit u auta jeho technický stav. Obutí do zimních pneumatik je dnes již samozřejmostí.
Určitě je vhodné doplnit výbavu vozidla i o některé doplňky, které mohou za specifických zimních podmínek řidiči pomoci. Při delší cestě, například na zahraniční dovolenou do hor, se vyplatí pamatovat i na možné dopravní komplikace, a tedy doplnit i vybavení kabiny vozidla o některé nepostradatelné drobnosti.
PŘÍPRAVA
Chceme-li mít jistotu, že nás automobil nenechá na holičkách ani během nevlídného zimního období, rozhodně nezanedbejme prověření jeho technického stavu ještě před příchodem prvních mrazů a sněhu. Jak tedy připravit automobil na zimu?
Doporučuje se především, pokud jezdíme během zimy pravidelně či se dokonce chystáme vyrazit na dovolenou do hor.
V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane. Nutno připomenout, že v případě, kdy je na začátku úseku umístěná dopravní značka Zimní výbava (obrázek), platí povinnost jet na zimních pneumatikách vždy, bez ohledu na roční období, stav povrchu vozovky a panující počasí.
Připomeňme, že osobní automobily musí mít zimní pne obuté na všech kolech. Hloubka běhounu musí být minimálně 4 milimetry. Vozidla kategorie M (autobusy) nebo N (nákladní automobily) s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg musí mít zimní pneumatiky obuté na kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Hloubka běhounu musí být alespoň 6 milimetrů.
Prověření odolnosti chladicí kapaliny proti mrazu je naprosto nezbytéá. Je dobré počítat s mrazy alespoň -20° Celsia.
Podobně je tomu i s kapalinou v ostřikovačích oken a popřípadě světlometů. Zamrznutí tohoto systému bude velmi vážnou komplikací. Jízda s neočištěným čelním sklem by byla jednoznačným hazardem. Proto je dobré vozit s sebou i náhradní balení nemrznoucí kapaliny.
Mrazy kladou enormní nároky na akumulátor a celou elektrickou soustavu vozidla. Důkladné prověření stavu autobaterie a alternátoru ještě před příchodem zimy je proto naprostou nutností.
Řidič by měl stav vnějšího osvětlení kontrolovat před každou jízdou. Ještě před příchodem tmavého zimního období je tedy potřeba důsledně překontrolovat stav vnějšího osvětlení i funkčnost tzv. kontrolek na palubní desce a neprodleně opravit všechny případné závady. Dobré je nechat prověřit i seřízení hlavních světlometů. V opačném případě můžeme oslňovat ostatní motoristy, a navíc budeme hůře vidět za snížené viditelnosti.
Stěrače budou během zimy pracovat častěji než kdy jindy. Je proto nutné se přesvědčit, že jejich ramínka mají dostatečný přítlak a stírací lišty nejsou opotřebené. V opačném případě budou stěrače zanechávat na sklech šmouhy, což je pro řidiče nejen nepříjemné, ale hlavně velmi nebezpečné.
Čistit vnitřní plochu skel je třeba během zimy pravidelně. Neviditelný mastný povlak totiž způsobuje, že na oknech kondenzuje vzdušná vlhkost, což výrazně zhoršuje výhled.
Lopatka může pomoci při vyprošťování vozidla uvízlého ve sněhové závěji, smetáček poslouží pro důkladné očištění zasněženého automobilu a řetězy mohou být poslední záchranou, jak úspěšně zdolat zasněženou silnici – viz vedlejší příspěvek.
Škrabka na led se stane nenahraditelným pomocníkem v případě, že se na oknech zaparkovaného vozidla vytvoří ledová vrstva. V extrémních případech pomůže rozmrazovač oken ve spreji. Řidiči aut, u nichž se odemykají dveře pomocí klíčku, by měli mít u sebe i rozmrazovač zámků. Ten nosíme zásadně s sebou, protože pokud bude uložený v přihrádce nedobytného automobilu, nijak nám nepomůže.
Majitelé dieselových aut se mohou v chladném počasí snadno dostat do potíží kvůli zamrzlé naftě. Norma nařizuje v tomto období prodávat naftu s filtrovatelností do -20 °C, tak zvanou zimní. Proto je třeba ještě před příchodem prvních mrazů doplnit do nádrže příslušné aditivum – pokud vyjedeme do mrazivého počasí s tzv. přechodovou naftou, mohou nastat problémy již při teplotách okolo -8 °C. Při první možné příležitosti je nutné dotankovat zimní naftu.
***
„Nejednou v zimě čeká posádku automobilu dlouhá cesta. Přes její pečlivé naplánování je potřeba počítat s dopravními komplikacemi a zácpami. Je dobré mít neustále v nádrži dostatek paliva, na palubě nápoje a něco k snědku. Určitě nezaškodí mít s sebou i deku na přikrytí našich ratolestí či starších spolujezdců,“ dodává Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Zdroj: Platforma Vize 0