Řídit naboso nebo dokonce v žabkách, do půli těla, s ventilátorem v ruce a chladicím boxem plným zmrzliny místo spolujezdce na předním sedadle? Jestli si takhle představujete letní cestování, pak vězte, že jste si hned několikrát řekli o pokutu, nemluvě o značných následcích v případě havárie.
Začněme tím, co si obout. Samozřejmě, že běžnému řidiči žádný zákon či předpis nezakazuje žabky. Neplatí to už o profesionálních řidičích kamionů nebo autobusů, pro něž platí předpisy o bezpečnosti práce včetně paragrafů o povinném oblečení a obutí při práci. Nebo jim konkrétní požadavky stanovují firemní předpisy. A odborníci ÚAMK dodávají, že stejné by to mělo být i u běžných řidičů.
Žabky jenom k vodě
Zpocené nohy a žabky s volnými gumovými pásky, které se pružně roztahují a pak nedrží na noze, to je velká šance, že v tu nejméně vhodnou dobu noha v žabce sklouzne z brzdového pedálu a havárie je tady.
Rada ÚAMK – i pevné boty se dnes nabízejí v řadě prodyšných materiálů s otvory, stejně jako boty s průduchy v podrážce. Ty si berte k řízení a žabky si vezměte až u vody.
Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti nemusí být špatným řešením trvale vozit v zavazadlovém prostoru starší, pro běžné nošení již esteticky ne úplně vhodné, mokasíny s otvory. Poslouží k bezpečnému řízení nejen v parném létě, ale také při dálkových jízdách v zimním období.*
(Podrobnosti v Komunální technice 7/2018)