Traktory jsou často využívány i v zimních měsících a musejí zvládat práci i při teplotách pod nulou. Jejich stěžejní funkce se proto už při vývoji testují v mrazicí komoře, kde jsou vystavovány teplotám až -18 °C. Co všechno musí umět a zvládnout? Podívejte se s námi do zákulisí testování traktorů Zetor.
Základem je samozřejmě startování. Testuje se nejen nastartování samotného motoru, ale také funkce dalších elektronických jednotek (ECU), bez kterých není traktor plně funkční (například jednotky motoru, emisního systému, převodovky nebo žhavení). S ohledem na propojení (funkční provázanost) jednotlivých jednotek může špatná funkce jedné jednotky způsobit disfunkčnost jiné ECU, jejichž funkčnost spolu na první pohled nesouvisí. „Testy se provádí s akumulátorem nabitým na 100 % a 70 %, protože právě 70 % je podle zkušeností z provozních zkoušek stav odpovídající běžnému stavu akumulátoru v provozu,“ vysvětluje Stanislav Mitáš, vedoucí výzkumný pracovník laboratorních zkoušek společnosti ZETOR TRACTORS.
Od zavedení certifikace STAGE IV patří mimo jiné k legislativním požadavkům funkčnost emisního systému za nízkých teplot. Tento předpis uvádí, za jakou dobu od nastartování traktoru musí být systém plně funkční. Jedním z legislativně vyžadovaných testů je také zkouška rozmrazování močoviny a následně její vstřikování do emisního systému. Močovina při mínusových teplotách zkrystalizuje a v tomto stavu (skupenství) není možné její vstřikování.
Do testování spadá i v běžném provozu viditelné rozmrazování čelního skla. „Během testu se na namražené čelní sklo nastříká určené množství vody a po jejím zmrznutí se traktor nastartuje. Následně se na čelní sklo po 5, 10 a 20 minutách zakresluje rozmražená plocha a porovnává se s požadavkem normy,“ uvádí Karel Šidlo, výzkumný pracovník laboratorních zkoušek.
Více v časopisu Komunální technika 5/2020.*