15.11.2022 | 08:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak bezpečně (za)parkovat v zimních podmínkách

Mnoho motoristů se vydává na zimní dovolenou do hor, kde zhusta panují drsné podmínky. Často se hovoří o tom, jak na sněhu či náledí bezpečně jezdit. Jak je to ale s bezpečným parkováním?

Při výběru místa je vhodné zvažovat nejen to, zda budu schopen odstavit své vozidlo, aby nepřekáželo ostatním, ale také pamatovat na odjezd z parkoviště.

Hlavní zásady

Především je třeba zaparkovat jen v místech k tomu určených. Opatrnost je na místě, kdy je parkoviště již přeplněné a nezbývá než ponechat vůz na místech určených k příjezdu na parkovací plochu či výjezdu z ní. Může to být i v rozporu s pravidly silničního provozu. Takto odstavený vůz je často nepříjemnou překážkou pro ostatní motoristy, ale také komplikací pro zimní údržbu.

„To, že chybí značky zakazující stání či zastavení, neznamená, že zde můžeme vozidlo beztrestně zaparkovat. Zákon o silničním provozu totiž jednoznačně stanoví, že při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně tři metry pro každý směr jízdy. Na obousměrné silnici je to tedy minimálně šest metrů,“ varuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Parkovat je třeba tak, aby bylo možné bezpečně vystoupit z vozidla. Současně je nutné pamatovat i na ponechání prostoru pro nastoupení cestujících do automobilů, vedle nichž stojíme. Odstup by měl být alespoň tři čtvrtě metru. Pozor na auta s parkovacím průkazem označujícím vozidlo přepravující osobu těžce zdravotně postiženou. Může se jednat o vozíčkáře či jinou osobu s pohybovými problémy. V těchto případech raději nechme odstup minimálně jeden metr.

Aby auto neujelo

Zaparkovaný vůz je třeba řádně zajistit parkovací brzdou, při stání předkem směrem do kopce zařadit první rychlostní stupeň, v opačném případě zpátečku. Parkujeme-li ve strmém kopci a chceme-li mít jistotu, že auto v případě samovolného rozjetí nezpůsobí karambol, můžeme stočit přední kola směrem k okraji silnice.

„U moderních aut, která jsou v řádném technickém stavu, by mělo stačit zabezpečení parkovací brzdou, popřípadě doplněné zařazením příslušného převodového stupně. Parkujeme-li v opravdu strmém kopci, navíc na delší dobu, podložení jednoho z kol klínem či cihlou nemusí být na škodu,“ doporučuje Budský.

Pro bezpečný výjezd

Vždy se vyplatí alespoň letmo zkontrolovat, na jakém povrchu parkujeme. Jestliže je vedle vozidla sněhová vrstva, například po průjezdu sněhového pluhu, určitě se vyplatí sáhnout do zavazadlového prostoru pro lopatku a sníh odházet.

Vyjíždíme-li z řady podélně parkujících vozidel, mezi nimiž jsou malé odstupy, může namrzlá vrstva sněhu, kterou se budeme snažit „pod plynem“ překonat, způsobit nepříjemné překvapení v podobě odhození vyjíždějícího vozu na vedlejší. Na zasněženém či dokonce namrzlém povrchu zacházejte v každém případě citlivě s pedálem plynu i spojky. Protáčející se hnací kola auta výrazně zhoršují jeho řiditelnost.

Užitečná výbava

Určitě s sebou do hor vozme smetáček. Řidiči totiž nesmějí usednout za volant vozu, na němž je námraza či sníh zabraňující výhledu z místa řidiče vpřed, vzad i do stran. Také je zakázáno řídit vozidlo, na němž je led, který by v případě uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu.

Smetáček se bude hodit i na očištění vnějšího osvětlení. Neviditelné vozidlo, špatně patrná brzdová světla či blinkry mohou být značným nebezpečím, navíc v rozporu s pravidly silničního provozu. Rozhodně nezapomeneme na kvalitní škrabku ledu. Lze také doporučit pytlík s pískem. Podsypání hnacích kol na namrzlém povrchu může rozhodnout třeba o tom, zda vyjedeme z parkovacího místa.

Jak zachránit situaci?

Samovolné ujíždění auta na kluzké vozovce je nejen nepříjemné, ale především velmi nebezpečné. Proto je potřeba udělat vše pro to, aby k němu nedošlo. „Dřív, než se rozhodne řidič vystoupit, musí mít naprostou jistou, že jeho vůz je dostatečně zabezpečený proti samovolnému rozjetí. Pokud by se na kluzké komunikaci v kopci samovolně rozjel, všechny pokusy o zachránění situace bývají spíše hrou na náhodu,“ upozorňuje Budský.

Například jde o to, zda se řidiči podaří bezpečně naskočit za volant a vůz zastavit, nebo se mu povede alespoň stočit přední kola ke straně, aby se auto zastavilo o sněhovou bariéru či zakotvilo v příkopu…*

Zdroj: Platforma VIZE 0

Ilustrační foto Jan Kroupa

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down