
Značka Develon nedávno dokončila významnou dodávku zařízení pro Amplia Infrastructures, dceřinou společnost Autostrade per l’Italia, která se již více než 50 let zabývá výstavbou, údržbou, obnovou a modernizací silniční infrastruktury v Itálii.
Smlouva v celkové hodnotě 3 miliony eur obnášela dodávku 21 rypadel – od variant mini až po střední velikosti, pásových i kolových – s možností dodání dalších šesti strojů, včetně minirypadel a kolových nakladačů. Toto partnerství představuje pro Develon významný milník v posilování rozvoje strategických partnerství a správy klíčových zákazníků.
Společnost Amplia Infrastructures, která zaměstnává 2000 lidí, efektivně provozuje 12 stálých stavenišť strategicky rozmístěných tak, aby zajistila údržbu italské dálniční sítě. Tato provozní centra tvoří páteř technologické infrastruktury; jsou vybavena závody na výrobu asfaltu, které jsou nezbytné pro rychlé zásahy a dodávky vysoce kvalitních materiálů.
Stroje Develon již pracují na velkých stavbách dálnic v Miláně, Janově, Barberino di Mugello, Florencii, Neapoli a Teramu a často se přesouvají z jednoho místa na druhé podle potřeb projektu.
Mezi nejvýznamnější dodané stroje patří pásové rypadlo DX530-7, které hraje klíčovou roli při ražbě tunelu San Donato (Florencie), strategickém projektu v rámci rozšíření úseku dálnice A1 mezi Firenze Sud a Incisa Valdarno.
Stavební inženýr Alessandro Ciuffa, vedoucí pro strategické plánování a rozvoj majetku ve společnosti Amplia Infrastructures, říká: „Develon prokázal v posledních letech významný růst v oblasti výkonu, inovací a bezpečnosti – vlastností, které ji odlišují od konkurence. Z tohoto důvodu jsme se i přes předchozí zkušenosti s technikou jiných značek rozhodli svěřit jim dodávku 21 strojů – brzy jich bude 27 – včetně pásového rypadla DX530-7, které bylo nezbytné pro ražbu tunelu San Donato (Florencie). Všechny stroje, které jsou v provozu již několik měsíců, se již dostatečně osvědčily.“
Norman Tasca, manažer značky Develon pro klíčové zákazníky v jižní Evropě a Beneluxu, sděluje: „Jsme nadšeni, že jsme nedávno uzavřeli partnerství se společností Amplia, a jsme velmi vděční za důvěru, kterou nám projevila tím, že se rozhodla pro jeden z našich vlajkových modelů, pásové rypadlo DX530-7. Špičkový stroj musí poskytovat vynikající výkon a nepřetržitou provozní kontinuitu, proto zajišťujeme vysoce kvalifikovanou podporu.“
Na staveništi Firenze Sud podporují stroje Develon projekt rozšíření úseku dálnice Firenze Sud – Incisa Valdarno o 17,5 km. Projekt zahrnuje přidání třetího pruhu a přeměnu současné silnice na celkem sedm pruhů. Tento zásah se stal nezbytným v důsledku prudkého nárůstu dopravy a jeho cílem je zlepšit její plynulost, přičemž se očekávají také přínosy pro městskou dopravu ve Florencii.
Na podporu celého projektu byl v servisní oblasti Florencie zřízen základní tábor vybavený kancelářemi, dílnami, sklady, jídelnou, společnými prostory a ubytováním pro více než 300 pracovníků. Po dokončení prací bude zařízení demontováno.
Stefano Bartolomeo, manažer pro majetek, stroje a zařízení společnosti Amplia Infrastructures v oblasti Florencie, říká: „Po celé trase pracují rypadla Develon, které se používají k výkopovým pracím, zemním pracím a srovnávání terénu. Je to naše první zkušenost s těmito stroji a již od prvních použití splnily naše očekávání ohledně výkonu. Jejich premiéra je velmi úspěšná!“
Jedním z nejsložitějších zásahů v lokalitě Firenze Sud je výstavba tunelu San Donato – impozantní stavby dlouhé 923 metrů s čelem ražby o ploše 210 m². Na stavbě pracuje tým 90 lidí nepřetržitě 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, a její dokončení se očekává v roce 2027. Pásové rypadlo Develon DX530-7 hraje klíčovou roli u jižního vchodu do tunelu, kde prokazuje svou sílu a spolehlivost při výkopových pracích.
Reno Filippi, vedoucí stavby tunelu San Donato, vysvětluje: „Výkop tunelu je proces, při kterém se střídá kopání a konsolidace. Pásové rypadlo Develon DX530-7 pracuje efektivně a postupuje v úsecích dlouhých přibližně 6 metrů.
V tunelu San Donato je každých 6 metrů aplikována zátka o tloušťce 35 cm. Vzhledem k nestabilním geologickým podmínkám trvá konsolidace přibližně 20 dní. Zahrnuje instalaci ocelových oblouků pro zajištění stability, po níž následuje hydroizolace a utěsnění. Tunel je vyztužen betonovými výztužemi a maltou plněnými sklolaminátovými trubkami; ocelové piloty pak vytvářejí ochranný deštník stabilizující horninu před postupem.
Filippi dodává: „Jakmile je celá část zpevněna, nastupuje rypadlo DX530-7 s hydraulickým kladivem, které rozbourává vyztuženou čelní zátku vyplněnou cementovými trubkami. Jde o citlivou operaci vyžadující vysokou přesnost i značnou sílu. Po odstranění zátky pokračuje stroj DX530-7 v ražbě a přizpůsobuje se geologickým podmínkám terénu. V případě výskytu kompaktního argilitu se střídá přímá těžba a skarifikace, aby byl zajištěn kontrolovanou ražbu. Díky své síle a všestrannosti zaručuje rypadlo plynulý postup a s přesností zvládá náročné úkoly v komplexním a proměnlivém prostředí výkopových prací.“
Současně se stroje Develon podílejí na přestavbě úseku dálnice Barberino di Mugello – Calenzano (25 km), kde dochází k rozšíření ze dvou na čtyři pruhy ve směru na sever. Staveniště zahrnuje obnovu asfaltového povrchu a renovaci tunelů a viaduktů.
V této souvislosti vyniká kolové rypadlo Develon DX210W-7, které se používá pro manipulaci s bariérami New Jersey a bezpečnostními bariérami a také pro další důležité operace na staveništi. Stroj DX210W-7K, který byl vybrán pro svou schopnost pohybu po veřejných komunikacích (na rozdíl od pásových modelů), vyžadoval speciální homologaci, protože Develon standardně certifikuje pro provoz na silnicích pouze kolová rypadla do modelu DX190W.
Domenico Candido, manažer vybavení pro stavbu dálnice v průsmyku Barberino, k tomu říká: „Nové stroje Develon se ukázaly jako mimořádně účinné, pokud jde o výkon, odezvu ovládacích prvků a kvalitu hydrauliky. Jsem plně spokojen s jejich výkonem ve všech požadovaných operacích. Kromě pásových rypadel, která se používají k hloubení, nakládání materiálů na nákladní automobily a přípravě podkladu pro nové dlažby, předvádí kolové rypadlo DX210W-7K každý den svou plnou sílu a stabilitu při manipulaci s betonovými zábranami o hmotnosti až 6030 kg.“
Model DX210W zajišťuje větší stabilitu při čelním zvedání. Jeho stabilizační systém – dostupný v jednoduché konfiguraci (lopata nebo výložníky) nebo dvojité konfiguraci (lopata + výložníky nebo dvojitý stabilizátor) – umožňuje rychlý a bezpečný provoz i při práci směrem do strany a nabízí vynikající schopnosti zvedání. Navíc skutečnost, že se nejedná o model s krátkou zadní částí dále zvyšuje jeho nosnost zvedání – což je pro staveniště Barberino zásadní, protože pracovní prostory jsou dostatečné a nejsou omezeny stísněnými prostorovými podmínkami.
Foto archiv/Develon


