Předváděcí akci New Actros Experience 2019 uspořádal na letišti u obce Kámen u Pelhřimova na přelomu září a října pro české dovozce nákladních vozidel značky Mercedes-Benz, společnost Mercedes-Benz Trucks Česká republika s. r. o.
Nosným programem byla praktická prezentace nových systémů použitých v poslední generaci Actrosu, jejíž první vozidla se k zákazníkům dostala letos v červnu.
Odpověď na aktuální výzvy
Z novinek jmenujme kompletně digitalizovanou multimediální přístrojovou desku Multimedia Cockpit Interactive s logikou ovládání podobnou chytrým telefonům, nebo u nákladních vozidel jedinečná vnitřní „zpětná zrcátka“ MirrorCam s pohledem vzad prostřednictvím dvou kamer a displejů uvnitř kabiny.
Poprvé byl v sériovém nákladním vozidle použit systém autonomního řízení úrovně 2, Active Drive Assist (ADA) schopný vést vůz v jízdním pruhu samostatně bez zásahu řidiče. V neposlední řadě nutno zmínit další generaci tempomatu Predictive Powertrain Control (PPC) s novou funkcí Interurban, který dokáže vést vozidlo v běžném provozu samostatně a hospodárně nejen na dálnicích nebo hlavních silnicích, ale i v zatáčkách nebo přes křižovatky. Tento systém patří do sériové výbavy všech vozidel inovovaných řad Actros a Arocs. Většinu nových prvků lze objednat i do stavebních vozů Arocs.
„Vlajková loď divize Mercedes-Benz Trucks, nový Actros, tak boduje především vnitřními hodnotami. Většina inovací byla vyvinuta s cílem podpořit řidiče, zákazníky a celou společnost. Nový Actros přináší odpovědi na nové výzvy v oblastech bezpečnosti, hospodárnosti a disponibility v podobě inovací, které zde představujeme veřejnosti z České a Slovenské republiky,“ říká David Chleboun z oddělení marketingu společnosti Mercedes-Benz Trucks ČR.
Sečteno a podtrženo: prezentované inovované systémy přinášejí zcela novou úroveň aktivní bezpečnosti jízdy a jsou i příspěvkem pro lepší ekonomiku provozu. Podívejme se na nové prvky podrobněji.
Multimedia Cockpit
Nová multimediální přístrojová deska nabízí řidičům úplně nové možnosti ovládání se zvýšeným komfortem. K dispozici je i Apple CarPlay i Android Auto.
Součástí desky jsou dva velké displeje. Primární nahrazuje konvenční panel sdružených přístrojů. Zobrazuje například veškerá upozornění a pokyny asistenčních systémů včetně rozpoznávání dopravních značek. Druhý dotykový displej uprostřed přístrojové desky slouží k ovládání funkcí vozu pomocí virtuálních prvků, vybraných aplikací portálu Mercedes-Benz Truck App Portal, k zobrazování mapových podkladů i pokynů nového navigačního systému, který zohledňuje nákladní vozidla.
Podnikatelé bezesporu ocení možnost kontroly vozu v reálném čase prostřednictvím telematiky Fleetboard a službu Mercedes-Benz Uptime, které jsou realizovány pomocí datového modulu Truck Data Center.
MirrorCam
„Hlavní vnější zpětná zrcátka budete u nového Actrosu hledat marně. Jsou nahrazena standardně dodávaným systémem MirrorCam. Ten přináší značné zlepšení aerodynamiky, bezpečnosti a ovladatelnosti vozidla. Je tvořený dvěma dozadu směřujícími kamerami, které zobrazují zpětné pohledy na dvou displejích, umístěných na sloupcích v kabině,“ vysvětluje David Chleboun a dopňuje:
„Displeje podporují řidiče například speciálními liniemi, které usnadňují odhadování vzdálenosti vzadu jedoucích vozidel nebo překážek při manévrování, odbočování a při změně jízdního pruhu. Další velkou výhodou je automatické sledování konce soupravy a v neposlední řadě i výrazné zlepšení výhledu z kabiny díky nepřítomnosti běžných velkoplošných zrcátek.“
K lepší ochraně chodců a cyklistů slouží optimalizovaný asistent pro odbočování, který nově používá pro zobrazení varovných symbolů displeje systému MirrorCam. K dispozici je od roku 2016 a v současnosti je jako jediný systém svého druhu kompletně integrovaný do konstrukce vozidla. Minimalizuje pravděpodobnost nehod na straně spolujezdce při odbočování vpravo, respektive při přejezdu do pravého jízdního pruhu a sleduje celou délku soupravy.
Active Drive Assist
Nová modelová řada Actros upevňuje své vedoucí postavení v oblasti bezpečnosti. Zde je milníkem nový Active Drive Assist (ADA), který se orientuje pomocí kamery sledující podélná značení na vozovce, čímž nabízí řidiči částečně automatizovanou jízdu v celém rozsahu provozních rychlostí. To je světová premiéra v sériově vyráběném nákladním vozidle.
ADA za určitých předpokladů řidiče aktivně podporuje při řízení nákladního vozidla v podélném a příčném směru a dokáže vůz samočinně řídit, brzdit, zrychlovat i udržovat v jízdním pruhu.
„Systém jako první v sériově vyráběném nákladním voze umožňuje automatizovanou jízdu v jízdním pruhu v celém rozsahu provozních rychlostí a představuje první velký krok na cestě k autonomnímu provozu. Jeho přednosti lze využít v husté dopravě i při dlouhých, monotónních jízdách. Je ale potřeba dodat, že je i nadále asistenčním systémem, který řidiče pouze podporuje, avšak nezbavuje ho trvalé odpovědnosti za řízení vozidla,“ upozorňuje David Chleboun.
Active Brake Assist 5
Tento zdokonalený systém dokáže nyní díky kombinaci radarových a kamerových systémů ještě lépe reagovat na chodce. Osvědčené funkce předchůdce zůstaly zachovány. Systém podporuje řidiče, hrozí-li čelní kolize se stojícím nebo vpředu jedoucím vozidlem či chodcem. V případě nouze aktivuje automaticky maximální brzdění až do úplného zastavení.
Stejně jako ostatní prvky je pouze asistenční, takže řidič nese veškerou odpovědnost za bezpečné řízení vozu včetně povinnosti mít ho pod nepřetržitou kontrolou ve všech dopravních situacích.
Predictive Powertrain Control
Spotřeba paliva nového Actrosu byla v porovnání s předchůdcem opět výrazně snížena. Zásadní podíl na tom má rozšířený systém řízení tempomatu a převodovky Predictive Powertrain Control (PPC). Novinkou je možnost jeho použití i na běžných silnicích mimo město.
Ke snižování spotřeby paliva nového Actrosu přispívají také aerodynamická vylepšení (MirrorCam) s absencí velkých vnějších zpětných zrcátek a nové spojlery na rozích kabiny. U některých verzí vozidel jsou kromě toho pro ještě hospodárnější provoz použity také nové stálé převody na zadní nápravě.
***
Revoluční technologie, použité poprvé v nákladním vozidle, vzbudily na letišti v Kámeni značný zájem a diskuse. Každý účastník si mohl všechny nové prvky v praxi důkladně vyzkoušet a udělat si vlastní obrázek o technologiích a jejich výhodách.
I když se tato nadmíru vydařená akce týkala převážně silniční dálkové dopravy, většina z prezentovaných novinek je k dispozici i pro stavební a speciální podvozky řady Arocs a určitě se brzy uplatní i v komunální a silničářské technice.*
(Podrobnosti v Komunální technice 11/2019)