Negativní vliv na výkon řidičů mohou mít vysoké teploty. Motoristé mívají problémy s udržením koncentrace, pomaleji reagují a snadno se unaví. Zhoršuje se paměť a úroveň zpracovávání informací. Horko má negativní vliv také na koordinaci jednotlivých úkonů a klesá ochota je vykonávat. Lidé jsou podrážděnější.
To vše přispívá ke zhoršení kvality komunikace mezi účastníky silničního provozu. „Na cestách se pohybuje více pomaleji jedoucích a hůře reagujících lidí, kteří jsou nervóznější, a tedy náchylnější k rizikovému jednání. Prosluněné a teplé počasí vyláká na silnice také větší počet cyklistů a motocyklistů. Nelze se divit, že za horkých dní roste počet vážných dopravních nehod,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Opatrně na delších cestách
Jsou-li vysoké teploty také v noci, trpí i kvalita spánku. Ráno tak na silnice vyrážejí lidé, jejichž kondice rozhodně není optimální. To přispívá k tomu, že další den strávený v horku snadno zvýší úroveň únavy nejednoho účastníka silničního provozu nad kritickou mez.
„Vliv únavy na výkon nejen řidičů je srovnatelný s působením alkoholu ve výši až jednoho promile v krvi. To s sebou nese kromě jiného až sedminásobně vyšší pravděpodobnost účasti řidiče na zaviněné dopravní nehodě,“ upřesňuje Budský.
Nepřekvapí, že se únava významně podepisuje na statistikách dopravní nehodovosti. Podle francouzské Association Prévention Routière je každá třetí tragická nehoda na dálnicích způsobena únavou.
Zvlášť náchylní na chybné jednání pod vlivem únavy jsou mladí lidé ve věku do 25 let. Dále pak osoby trpící poruchami spánku či jedinci pracující na směny. Únava se negativně podepisuje i na výkonech řidičů profesionálů a dálkových šoférů.
„Opatrní by ovšem měli být i řidiči amatéři, kteří v době letních dovolených vyrážejí na dlouhou vzdálenost. Mnohahodinové soustředění se za volantem spojené s nezvykem zdolávat v jednom kuse mnohasetkilometrové přejezdy po přetížených silnicích může být opravdu velmi nebezpečné,“ varuje Budský.
Zvýšené riziko vzniku nehody vlivem únavy hrozí v hlubokých nočních hodinách, konkrétně od druhé do páté hodiny ranní. Únava ovšem může udeřit i během dne, a to nejčastěji mezi třináctou až patnáctou hodinou.*
(Podrobnosti v Komunální technice 7/2018)