Na dlažbě Starého Města pražského se v rámci svého prezentačního evropského turné představil koncem listopadu první plně elektrický samojízdný zametací stroj Tennant/Green Machines 500ze. „Využívání zametacích strojů s elektrickým pohonem je trendem v mnoha evropských metropolích. Při zachování vysokého výkonu je jejich provoz podstatně tišší než u srovnatelných zametačů se spalovacími motory. Vyprodukují také podstatně méně emisí CO2 i dalších splodin,“ zdůraznila úvodem prezentace exportní manažerka společnosti Tennant/Green Machines Celia Norton.
Profesionální zametací stroje Green Machines začala produkovat původně rodinná firma ve skotském Falkirku již v polovině šedesátých let minulého století. S jejich provozem a vývojem tak má téměř padesátileté zkušenosti. Poté co do společnosti jako investiční partner vstoupila americká firma Tennant Company a rozšířily se tím možnosti odbytu i další rozvojový potenciál, došlo k dokončení projektu plně elektrického zametacího stroje.
„Elektrický zametací stroj vyrábíme zhruba tři roky a ve světových metropolích jich zatím pracuje zhruba osmdesát. Setkat se s nimi můžete například v Amsterodamu, Kolíně nad Rýnem, Paříži, Římě, Vídni, Madridu či Londýně. Díky tříletým praktickým zkušenostem došlo k řadě vylepšení a inovacím, které zkvalitňují jeho provoz.
Jde o produkt, který je celý vyráběn ve Skotsku, a to včetně baterií. Výrobu si tak můžeme stoprocentně ohlídat a za své stroje ručit v plném rozsahu včetně servisu. Servis zajišťujeme samozřejmě prostřednictvím našich obchodních partnerů. V České republice již od roku 2007 úspěšně spolupracujeme se společností Profigrass. Je ovšem třeba poznamenat, že při daleko menším počtu hybných součástí jsou potřeby servisu i nároky na náhradní díly a údržbu u elektricky poháněného stroje značně redukovány, “ uvedla Celia Norton.
A jak upozornil Peter Cudworth, další ze zástupců značky Green Machines, stroj pracuje s lubrikačním systémem, což dále omezuje potřebu jeho údržby. V případě akutní závady upozorní výrobce vložená SIM karta a vzniklý problém je možné hned řešit. Ke snazší běžné údržbě přispívá i odklopná kabina a snadný přístup k bateriím.
S bateriemi i na dvě směny
Vakuový zametací stroj Green Machines 500ze je prvním na světě poháněným baterií na bázi lithia (lithium iontové baterie o hmotnosti 728 kg). Baterie patří k nejpokrokovějším technologiím tohoto druhu a problémem není ani jejich ekologická likvidace. Na provoz baterií, jež mohou být nabíjeny jednofázovou, nebo třífázovou nabíječkou, poskytuje výrobce záruku pět let. Dvojitý zakrytovaný bezúdržbový bateriový blok je snadno demontovatelný, nicméně vzhledem k jeho kapacitě nebývá příliš častá demontáž nutná.
Testy prokázaly (certifikace TÜV), že zametací vůz v plném výkonu včetně aktivní klimatizace a topení může s jedním nabitím baterií ( jednofázová nabíječka za sedm hodin, třífázová za čtyři hodiny) pracovat až 8,5 hodiny. „Například v Kolíně nad Rýnem je stroj schopen podle zkušeností nasazení ve dvousměnném provozu bez dobíjení,“ poznamenává Celia Norton.
Profesionální parametry se nemění
Díky transportní rychlosti 25 km/h a nezávislému odpružení všech čtyř kol (poháněna a řízena jsou dvě přední kola, brzděna všechna čtyři) je stroj schopen rychlého přesunu. Ve spojení s tichým chodem jde o výhodu umožňující úklid města v časných ranních nebo pozdních nočních hodinách bez negativních dopadů na nervovou soustavu obyvatelů.
Stroj zcela využívá technických prvků, které známe z provozu tradičních samojízdných zametacích speciálů Green Machines poháněných spalovacími motory.
Zásobník na smetky z nerezové ocele má kapacitu skutečně využitelných 750 litrů. Zametací ústrojí tvoří dva volně plovoucí paralelní kartáče umožňující čištění v pracovním záběru 1,2 až 1,9 m. Do zásobníku jsou smetky transportovány pomocí nerezového lopatkového vakuového ventilátoru s vysokým výkonem a třífázového cyklónového systému separace prachu. S tímto systémem může zametač pracovat i v náročných provozních podmínkách. Systém zametání ovládá obsluha pohodlně z kabiny jediným spínačem. Díky malému poloměru otáčení a dobré manévrovatelnosti může stroj pracovat i v úzkých uličkách historických částí měst nebo na parkovištích a jiných problematických prostorách.
Při vlastním zametání se osvědčuje patentované zařízení pro tvorbu vodní mlhy CloudMaker, jež přispívá nejen k výrazné redukci prašnosti při zametání, ale také snižuje zhruba o 70 procent spotřebu vody oproti konvenčnímu skrápění (spotřeba 0,2 l/min).
Zametač může pracovat i v agregaci s vysavačem, vysokotlakou myčkou a v zimních měsících je i možné nasazené sněhové radlice.
K pohodlí obsluhy přispívá nejen odpružení všech čtyř kol tlumiči s vinutými pružinami a práce s jedním spínačem ovládajícím funkce zametání. Řidič má také k dispozici nastavitelný volant a odpružené sedadlo. Kabina je vytápěná, případně vybavená klimatizací.
Závěrem je třeba připomenout tři hlavní přínosy tohoto zametače. Při zachování výkonu podstatně snižuje emise CO2, minimalizuje produkci spalin a především pracuje (až na systém sání nečistot) v podstatě bezhlučně. Když byl zametací stroj uveden do chodu s vyřazenou rychlostí, jeho chod opravdu slyšet nebyl.
Důležité je i porovnání provozních nákladů. Cena pohonných hmot se zdaleka nevyrovná ceně za energii potřebnou k nabíjení bateriového bloku. I k tomuto faktu musí přihlížet případný uživatel zametacího stroje Green Machines 500ze.
Popisek: Plně elektrický samojízdný zametací stroj Tennant/Green Machines 500ze se představil na pražském Staroměstském náměstí