Říkáte-li si, jak ten čas rychle pádí, tak u techniky a technologií to nyní platí dvojnásob. Na vymoženostech, které byly ještě včera nové, moderní a převratné, dnes ulpívá nános prachu. O zítřku ani nemluvě. Rčení, že pokrok nezastavíš, se naplno odráží také v elektromobilitě.
Právě o ní jsme diskutovali s Petrem Semelkou, který má ve společnosti EUROGREEN CZ na starosti užitková vozidla na elektrický pohon Goupil (francouzsky liška) s touto ryšavou šelmou ve znaku.
„S prodejem užitkových elektromobilů jsme v České republice začínali jako jedni z prvních v roce 2013. Můžeme se tedy nejen ohlédnout zpět, ale troufáme si také odhadovat trendy do budoucna. Našim nejstarším prodaným vozům s olověnými akumulátory táhne na osm let a doposud dobře slouží. I přesto, že jde s mírnou nadsázkou o pravěké stroje,“ říká s úsměvem Petr Semelka.
Největší posun vpřed udělaly díky lithiovým technologiím zdroje energie. Znamená to, že „pravěkým“ olověným akumulátorům definitivně odzvonilo?
Konstrukce u elektromobilů je jako u vozidel se spalovacími motory stále v podstatě stejná. Rozdíl je bateriích. Olověných se ani dnes nezbavujeme a stále mají svůj význam. Lze u nich snadno a přesně spočítat velikost, kapacitu a přizpůsobit tomu délku práce, která obyčejně nepřesahuje osm hodin. Je potřeba na věc pohlížet komplexně a brát v úvahu také ekonomiku provozu. Olověné baterie jsou sice velmi těžké, ale na druhou stranu o dost lacinější než lithiové. Tam, kde není potřeba dosahovat vysokých rychlostí, ale důraz se klade na dobrou stabilitu stroje, mají své opodstatnění. Třeba u nakladačů se stává jejich vyšší hmotnost výhodou. Zastávají funkci závaží. Za předpokladu správného provozu, údržby a s přihlédnutím k příznivé ceně bych olověné baterie nezavrhoval. Určitě se uplatní i v budoucnosti.
(Podrobnosti v Komunální technice 1/2021)