Koncem července představila společnost Agromex ve Vinařství U Kapličky dva plně elektrické traktory značky Fendt – standardní model e100 Vario a jeho úzkorozchodnou verzi e100 V Vario.
Akce podtrhla závazek Agromexu k inovaci a udržitelnosti. Návštěvníci z řad vinohradníků, zemědělců, měst a obcí měli možnost porovnat nové technologie s tradičními dieselovými traktory Fendt 209 V Vario. Dominoval Fendt e107 V Vario – první sériově vyráběný plně elektrický viniční traktor – díky rozměrům (minimální šířka 1,07 m, výška 2,45 m) vhodný pro práci ve vinicích a sadech. Větší sourozenec Fendt e100 Vario se šířkou 2,16 m předvedl univerzální využití v komunální službě či na polích. V praxi ukázal, že elektrická budoucnost je realitou již nyní.
„Fendt e107 V Vario není koncept, ale hotový produkt připravený pro běžné použití,“ zdůraznil produktový manažer Petr Chaloupka. Popsal baterii složenou z deseti modulů s životností až 4 000 nabíjecích cyklů, což garantuje spolehlivé provozní nasazení po několik let. V praxi to znamená životnost okolo 20 000 mth. Praktický test při práci s mulčovačem v hustém porostu ukázal spotřebu zhruba 11 % baterie za hodinu při pracovním záběru dva metry.
Další výhodou je rekuperace: při jízdě z kopce dokáže baterie dobít přibližně 5 %. Petr Chaloupka vyzvedl systém start‑stop, který automaticky přepíná elektrický traktor do režimu standby po aktivaci ruční brzdy a okamžitě reaktivuje při uvolnění brzdové páky.
Fendt e107 V Vario dokáže pracovat až sedm hodin bez nabíjení. Jeho nízké těžiště díky umístění baterie pod kapotou zajišťuje výbornou stabilitu i v nerovném terénu, přičemž aktivní termoregulace zajišťuje optimální výkon i v extrémních teplotách.
Petr Chaloupka také upozornil na výrazné snížení provozních nákladů až o 75 % a servisních přibližně o 30 % díky vysoké účinnosti (až 95 % proti 35–40 % u dieselových traktorů) a eliminaci mechanických údržbových úkonů. Z hlediska životního prostředí pak traktor ušetří několik tun CO₂ za rok při průměrném využití 500 h ročně.
Petr Chaloupka přiznal, že v některých případech – kdy je nutná nepřetržitá práce bez možnosti nabíjení – mohou být dieselová řešení vhodnější. Nicméně ochota dobře plánovat dobíjení nebo možnost rychlonabíjení výrazně rozšiřuje možnosti nasazení elektrických traktorů i v intenzivním provozu.
Komfort kabiny s certifikací CAT 4, ergonomickým ovládáním FendtONE, automatickou klimatizací a vyhřívanou podlahou umocňuje možnost montáže čelního nakladače – Fendt Cargo, čímž stroj získává využití například i v živočišné výrobě.
Představení elektrických traktorů Fendt e100 Vario a úzkorozchodné verze Fendt e100 V Vario bylo více než jen prezentací moderní technologie – šlo o reálný zážitek z práce s tichými, bezemisními a technicky vyspělými stroji. Účastníci ocenili možnost praktického testu, odborného výkladu a dialogu s produktovými specialisty. Podrobnosti jsou k dispozici ZDE.*
Foto archiv/Agromex