Elektrická premiéra ve městě zeleně

Dvacáté narozeniny oslaví letos na podzim rozpočtová organizace Správa města Sezimovo Ústí. Byla zřízená poslední listopadový den roku 2004. Dělí se na dva odbory: bytové správy a technických služeb. Zhruba 35 zaměstnanců usnadňuje a zpříjemňuje životy více než 7000 obyvatelů tohoto jihočeského města nacházejícího se asi pět kilometrů jižně od Tábora.

Kromě svozu směsného komunálního odpadu zajišťuje podnik veškeré činnosti spadající do kompetence komunálních služeb. Jako příklad lze uvést úklid a údržbu komunikací, kompletní péči o zeleň, autodopravu, provoz kontejnerů na tříděný odpad, sběrných dvorů až po správu městského mobiliáře v podobě autobusových zastávek, laviček a odpadkových košů.

Je třeba zdůraznit, že značnou část – necelou polovinu – katastrální rozlohy Sezimova Ústí, která činí 8,45 km2, zaujímá zhruba 400 hektarů travnatých ploch. Také porce chodníků zahrnuje úctyhodných 120 kilometrů.

První vlaštovka

„Nedávné pořízení kompaktního užitkového bateriového komunálního vozidla bylo naším vůbec prvním kontaktem s elektromobilitou. K tomuto kroku nás přivedl zejména nárůst cen tradičních pohonných hmot a logický tlak ze strany města na úspory a současně ekologický přístup k údržbě. Například užitková komunální vozidla se vznětovými motory mají spotřebu okolo 15 litrů nafty na 100 kilometrů. Začali jsme se proto poohlížet po alternativě šetrné k ovzduší, životnímu prostředí a s nízkou hlukovou zátěží. Spočítali jsme si, že elektromobil nám ušetří na nákladech na provoz a údržbu až 50 000 korun za rok v porovnání s vozidlem se spalovacím motorem,“ řekl nám vedoucí technických služeb v Sezimově Ústí Karel Homolka a pokračoval:

„Současně již bylo nevyhnutelné definitivně vyřešit problematiku svozu obsahu městských odpadkových košů, o který se starali dva zaměstnanci s pomocí ruční káry, zkrátka jako v hodně dávné minulosti. Objem tohoto odpadu enormně narůstal a pracovníci ho již nestíhali odvážet. Navíc se jeden z nich ošklivě zranil při dopravní nehodě a na svoz obsahu košů zůstala jedna paní. Bylo nemožné, aby jezdila po městě s károu. Navíc jsme zaznamenávali, že se kvůli tomu stávala terčem posměchu. Z výše uvedených a dalších důvodů jsme se rozhodli pořídit elektromobil, který jsme vyhodnotili jako nejvhodnějšího pomocníka, a to nejenom pro uvedenou činnost, ale také s perspektivou efektivního nasazení i pro jiné práce.“

S přispěním dotace

Pořízení elektrického komunálního vozidla předcházelo důkladné zmapování trhu včetně shromažďování referencí od zástupců podobně zaměřených společností. Veškeré požadavky zástupců města Sezimovo Ústí na parametry (výkon, hmotnost, nosnost) nejlépe splňoval elektromobil ET Lander z dílen známého francouzského výrobce žací techniky a dalších strojů, společnosti Etesia, kterou v České republice a na Slovensku zastupuje firma Adacom, s. r. o.

Projekt spolufinancovala Evropská unie prostřednictvím fondu Next Generation EU s cílem rozvoje veškeré potřebné infrastruktury pro vozidla na alternativní paliva a zvýšení počtu těchto strojů v České republice, a to zejména za účelem zlepšení kvality ovzduší a snížení emisí z dopravy. Z celkové ceny 1,7 milionu korun pokryla půl milionu dotace.

Základní parametry

Komunální elektromobil – třístranný sklápěč ET Lander – postavený na robustním rámu, je nejenom ekologický s nulovými emisemi CO2 a hlukovou zátěží, ale i všestranný. Pracuje stejně dobře na komunikacích i travnatých a nezpevněných plochách. K tomu disponuje dostatečným výkonem od třífázového asynchronního motoru (10 kW). Pohotovostní hmotnost s olověným akumulátorem je 1590 kg, s lithiovým 1155 kg. Celková hmotnost činí 2695 kg.

Na nákladové ploše rozměrů 180 x 150 cm uveze ET Lander až 1500 kg. Tažná kapacita nebržděného přívěsu dosahuje 750 kg. Celková délka vozidla je 3,72 m, šířka 1,98 m a výška necelé dva metry. Vnější poloměr otáčení činí 4,4 m. Světlá výška přes 20 cm usnadňuje přejíždění překážek. Výrobce deklaruje zdolávání svahů se sklonem až 35 %s prázdným vozidlem. Maximální rychlost je 40 km/h. Při běžném použití dosahuje dojezd na jedno nabití až 120 km. Akumulátory se nabíjejí ze standardní zásuvky 16 A/230 V.

Obsluha ocení prostornou (1,7 m3) dvoumístnou a komfortní kabinu s vytápěním, rádiem, zásuvkami na 12 V a USB a pohodlným přístupem bez stupaček. Řízení usnadňuje posilovač jako součást základní výbavy. Tlačítkové ovládací prvky jsou intuitivně rozmístěné vpravo od volantu pod 4,3palcovou LCD obrazovkou. Součástí sériové výbavy je zásuvka na 230 V a do korby agregované nájezdové rampy. Samozřejmostí jsou veškeré bezpečnostní prvky.

Foto autor

(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 1/2024)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down