24.01.2018 | 07:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Dva nové zimní sety a sypač navrch

Především stavebními pracemi se zabývá firma Ing. Josef Pitka – STAKO ze Žďáru nad Sázavou. Neméně významnou součástí její činnosti je celoroční údržba komunikací. Zejména o této problematice a technice k tomuto účelu používané jsme hovořili s inženýrem Pitkou.

Každého asi napadne, proč má na starosti práce takového rozsahu soukromý subjekt a ne městská společnost. Důvod je prostý: více než dvacetitisícový Žďár nad Sázavou ležící na Českomoravské vysočině na pomezí Čech a Moravy nemá vlastní technické služby a řeší tuto problematiku formou zakázek pro najaté subjekty. Jedním z významných partnerů města je právě STAKO.

Traktory i nosiče

„Máme na starosti zimní údržbu a úklid všech komunikací a chodníků ve Žďáru nad Sázavou. Vesměs se jedná o pluhování a posyp včetně toho preventivního v případě, že hrozí náledí. Kartáče se v našich klimatických podmínkách moc neuplatní. Nasazujeme je pouze, když je nízká vrstva suchého sněhu, což nebývá často. Pečujeme  zhruba o 75 kilometrů vozovek a 70 kilometrů chodníků. V loňském roce moc práce nebylo, shrnovali jsme sníh a sypali jen asi dva dny,“ prozradil nám Ing. Pitka.

Na úklid sněhu z vozovek používá STAKO traktory, konkrétně starší a stále spolehlivé Zetory v agregaci se zadními radlicemi. Z další techniky pomáhají vozy Multicar a jim podobné, které se uplatní především v omezených prostorech, například na sídlištích mezi parkujícími automobily, kde může hrozit nebezpečí jejich poškození. Zkrátka tam, kam se větší technika nevejde.

Konkrétně se jedná o multikáry M 25, M 26 a nosič nástaveb Magma. Velkou techniku zastupuje sypač na Škodě 706, který přichází ke slovu ve výjimečných, kalamitních případech. Hlavní tahy a cesty, kudy jezdí městská hromadná doprava, se ošetřují chemicky s pomocí soli, jinde přichází ke slovu písek nebo kamenná drť. Úklid po zimní údržbě zajišťuje podvozek Iveco Eurocargo s nástavbou Johnson, vozy ČICHO a IFA se zametací nástavbou.

Duo nových „zimobijců“

Pro údržbu širších chodníků společnost STAKO neměnila značku a pořídila si po dobrých zkušenostech s modelem CK 22 od stejného dodavatele loni v listopadu dva zimní sety v podobě traktorů Kioti CK 2810 s radlicemi a sypači. Jedna souprava se uplatní při údržbě Žďáru nad Sázavou, druhá působí v nedalekém Novém Veselí. Nové malotraktory budou pomáhat především při zimní údržbě, ale STAKO uvažuje o jejich celoroční využití například s přívěsem při transportu materiálu a nářadí.

Pro posyp i postřik

Další čerstvou akvizicí z loňského listopadu ve stáji společnosti STAKO je elektrické (12V) rozmetadlo finské provenience Hilltip IceStriker 1100 pro posyp komunikací solí nebo pískem, popřípadě postřik solankou. Dodala ho také firma P & L. Určeno je pro pick-upy a lehká nákladní vozidla. Z důvodu snížení hmotnosti je zásobník z polyetylenu, součásti přicházející do styku se solí z nerezu.

„Novou techniku jsme si pořídili především proto, že musíme být na nástrahy zimy dobře a s předstihem připraveni. Protože jsou tito pomocníci poměrně noví a neprošli náležitou provozní zátěží, nemohu jejich provoz zatím objektivně zhodnotit. Už zpočátku je ale jasné, že pokrok nelze zastavit. Je znát devět let rozdílu a navíc traktory CK 2810 jsou o třídu výš než CK 22,“ poznamenal Ing. Josef Pitka.*

(Podrobnosti v Komunální technice 1/2018)

 

 

 

 

 

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down