Koncem srpna představila ve svém areálu v Brně - Líšni akciová společnost ZETOR TRACTORS nové modely traktorů FORTERRA HSX 140 a CRYSTAL 170 HD. Součástí prezentace byla též prohlídka výrobního závodu i netradičního muzea Zetor Gallery.
Aktuální nabídka značky Zetor zahrnuje momentálně osm výrobních řad traktorů – Primo (15 – 20 k), Compax (25 40 k), Utilix (40 – 50 k), Hortus (60 – 70 k), Major (70 – 80 k), Proxima (80 – 120 k), Forterra (100 – 147 k), Crystal (170 k). První čtyři výkonové řady se vyrábějí v Jižní Koreji, výkonnější traktory se montují v Brně-Líšni.
Přímo na přehledně uspořádaných výrobních linkách v Brně momentálně pracuje zhruba devadesát zaměstnanců podle připravených interních plánů. Výrobní kapacita jednosměnného provozu je 9,4 traktoru za den s tím, že hlavní důraz je stále více kladen na konečnou kvalitu. Vyrobené traktory procházejí po konečné montáži přímou kontrolou a počet zjištěných závad se podařilo výrazně snížit.
Brněnský závod není pouze montážní halou, stále se zde vyrábějí motory do modelů řad Forterra a Proxima, modely Major a Crystal jsou osazeny motory Deutz.
Nový střední model v řadě Forterra
Traktory modelové řady Zetor Forterra se vyrábějí od roku 1998 a za tu dobu našlo cestu ke svým uživatelům více než 22 000 těchto strojů v 55 zemích celého světa. Během let prošly traktory pochopitelně řadou inovací a výjimkou v tomto ohledu není ani model HSX uvedený na trh v letošním roce. Stroje nabízené ve třech variantách výkonu se tak mohou pochlubit nejen novým designem, který podtrhuje jejich sílu a dynamiku, ale především řadou funkčních vylepšení.
Zásadní změnou je využití nových motorů Forterra vyráběných v Brně a splňujících emisní normy Stage V. Konstrukčně vycházejí z motorů splňujících normu Stage IV a zachovávají si tak provozně ekonomické parametry předchozí generace při výrazném snížení spotřeby pohonných hmot i emisí. U motorů nedošlo k zásadním technickým změnám, rozdíl je pouze v metodickém řešení softwaru. Agregáty byly testovány vědci z Mendelovy univerzity a výsledky studie potvrdily, že mají až o 19,2 % nižší spotřebu než motory v řešení Stage IIIB.
Převodovka s třístupňovým násobičem s automatikou řazení a reverzací pod zatížením umožňuje využití 30 rychlostí pojezdu vpřed i vzad.
Mezi další novinky patří systém mokrých brzd všech kol doplněný o posilovač, který přispívá k vyšší bezpečnosti stroje. Zadní náprava se využívá v zesíleném provedení známém u modelů HD, nosnost se tak zvýšila na 6,5 tuny. Varianty zadního závěsu jsou volitelné.
Nový atraktivní design vychází ze studie Zetor by Pininfarina a je doplněn řadou změn v interiéru kabiny, kde najdeme nový systém klimatizace, LED paket s kontrolorem světel a majáků i další vylepšení.
Kapota je vyrobena z odolnějšího pružnějšího materiálu. Inovovaná technologie plastů zajišťuje vyšší teplotní odolnost a UV stabilitu materiálu (slunečním paprskům odolává i stabilní barva) a zároveň byl vylepšen odvod tepla z motorové části traktoru. Tok vzduchu je optimalizován jak pro potřeby chlazení motoru, tak v případě potřeby pro vytápění kabiny.
Kabina se zcela novým systémem klimatizace a vytápění nabízí výrazné zlepšení účinku a uživatelům traktoru tak poskytne celodenní komfort i v horkých parných dnech.
K modernizaci došlo také u osvětlení. U modelů FORTERRA HD je traktor již ve standardu vybaven LED paketem s kontrolorem pracovních světel a majáků. Obsahuje množství pokročilých funkcí jako je automatická aktivace pracovních světel podle zvoleného směru jízdy nebo paměťová funkce. Nyní je tato výbava k dispozici na přání i u traktorů HSX.
Nové střešní okno spolu s vykrojeným tvarem střechy přináší lepší výhled na nakladač a navíc již ve standardu splňuje bezpečnostní normu FOPS.*
Více v časopisu Komunální technika 10/2020.