Jedna ze značek sypačů, kterou potkáváme často na našich silnicích, je od společnosti EPOKE A/S. V ČR má silné postavení především u chemicky udržovaných komunikací. Ať již se jedná o klasickou technologii zkrápěné soli, nebo čím dál častěji využívaný kombinovaný posyp.
Tedy postupy údržby, kdy se aplikuje samotný postřik rozmrazovací kapalinou nebo jeho kombinace se solí. Za svých bezmála devadesát let působení v oboru se dokázal tento dánský producent dostat do světové špičky ve vývoji inovací.
Příslušenství pro traktory
Výrobní program společnosti EPOKE ovšem nezahrnuje jen nástavby na velké komunální nosiče, ale začíná od malých i ručně vedených sypačů na údržbu chodníků, areálů a dalších míst, které se bez řádné zimní údržby neobejdou.
Nás zaujalo například řešení sypače řady TP pro traktory – obrázek. Také k těmto nosičům nářadí je totiž možné agregovat nástavbu, která má plně automatickou regulaci posypu v závislosti na rychlosti pojezdu, systém postřiku zkrápění solankou, ale také třeba systém regulace posypu EpoSat podle aktuální polohy soupravy. Tedy i pro menší nosiče je k dispozici identický systém řízení, jaký známe z velkých nástaveb, a podstatně tak zjednodušit práci obsluze traktorů a dalších menších nosičů.
Program nástaveb pro traktory doplnili ve firmě EPOKE A/S před několika málo lety také o značku Snowline, která zahrnuje kompletní sortiment radlic, čelních válcových odmetacích kartáčů až po sněhové frézy pro tyto nosiče. Druhou z akvizic představuje švédský výrobce zametačů Brodd zaměřený primárně na výrobu tažených mechanických samosběrných zametačů. To bychom ale příliš odbočili od tématu tohoto čísla…
Po cestě automatizace
Zimní údržba komunikací je stále pro společnost EPOKE tou nejdůležitější oblastí, na kterou prioritně zaměřuje svůj vývoj. Dodejme, že úspěšný a patentovaný způsob vyprazdňování používá dánský výrobce již téměř sedmdesát let podobný.
Hlavní inovace spočívají v systému řízení nástaveb, který se v Dánsku snaží co nejvíc zjednodušit a automatizovat tak, aby i obsluha bez dlouholetých zkušeností mohla vykonat přesně to, co vyžadují podmínky na komunikaci.
Nově jsou například některé sypače určené i pro naše dálnice osazeny teploměrem povrchu vozovky, který pak automaticky reguluje dávku posypu. Poměrně značné rozdíly teplot na komunikacích nastávají vlivem polohy, nadmořské výšky, slunečního svitu nebo třeba intenzity dopravy. Systém, který nese název EpoTherm, dokáže ovšem bez nutnosti zásahu řidiče upravit dávku posypu tak, aby byla optimální.
Další z technologií, které obsluze usnadní práci, ztělesňuje již zmíněný systém EpoSat, který si „zapamatuje“ celý program trasy a sám si pak podle polohy reguluje posypový obrazec (obrázek). Součástí tohoto systému je i navigace, která jak graficky, tak akusticky navádí řidiče na cestu, kterou má projet a posypem ošetřit. Tak téměř odpadne nutnost obsluhy věnovat se ovladači sypače.
Jsme rádi, že si tyto nové technologie nacházejí místo i u našich cestářů. O jejich zkušenostech budeme informovat také po skončení nastupující zimní sezóny.*
(Podrobnosti v Komunální technice 11/2020)