Caterpillar: Hory boří, zem přestavují...

Obři, kteří hory boří, zem přestavují, to je název útlé brožurky pro děti z roku 1961, na jejíž titulní kresbě je znázorněný buldozer, vycházející z amerického Caterpillaru.

Tohle jméno se prostě stalo synonymem pásového traktoru. Nakonec i ruský Stalinec je kopií Caterpillaru...

Jak to začalo

Caterpillar letos oslaví 120 let od vynálezu pásového traktoru. Když bylo zřejmé, že koně neutáhnou stále větší žací stroje, pustil se Benjamin Holt do přestavby traktoru, u něhož zadní kola nahradil dvěma pásy. Přední řídicí kolo nadále zůstalo, než se přešlo na řízení přibrzďováním pásů, navíc eliminací kola se stal stroj obratnějším.

První parní pásový traktor postavila Holt Manufacturing Company v kalifornském Stocktonu, kde vyjel 24. listopadu 1904. V březnu 1905 stroj viděl fotograf Charles Clements a nadšeně zvolal: „Vždyť to vypadá jako obrovská housenka!“ (It looks like a huge caterpillar). Přezdívka se u Holtů vžila tak, že když definitivně spojili svou firmu s konkurenční C. L. Best Tractor Co., pojmenovali nový podnik Caterpillar Tractor Company. Bylo to 15. dubna 1925.

Produkce převzatých typů a dalších zcela nových se rozběhla v Peorii ve státě Illinois, kde pokračuje výroba pásových traktorů dodnes, přestože se sídlo Caterpillar, Inc., nedávno přestěhovalo do Irvingu (Texas). Značku si nechal Holt registrovat už v roce 1910.

Patentové souboje

Vedle Benjamina Holta patří k průkopníkům pásových traktorů Daniel Best, zakladatel Best Manufacturing Company v kalifornském San Leandru. Obě společnosti spolu na trhu pásových traktorů soupeřily dlouhá léta a obě začaly s parními traktory. Holt byl ale poněkud napřed ve vývoji pásových podvozků, které si nechal patentovat, a pak prodával licence dalším, například pro Monarch, Cletrac nebo Bates.

V roce 1906 použil Holt poprvé zážehový motor místo parního stroje. Best nechtěl žádné licence platit, a tak na Holta podal žalobu už v roce 1905. Soudili se tři roky, než to Daniel Best vzdal a překvapivě se dohodli tak, že Holt převzal jeho firmu a zavázal se ponechat Boltova syna ve funkci ředitele původních závodů Bolt Manufacturing. Dlouho to nefungovalo. Clarence Leo Best odešel a založil novou firmu C. L. Best Gas Traction Company, jeho C.L.B. Tracklayery se staly novou konkurencí pro Holtovy Caterpillary.

Za první světové války dodával Holt především U.S.Army, zatímco Best zásoboval farmáře. Po válce se rozhořel velký konkurenční boj ve všech segmentech trhu, ale nakonec se obě firmy v roce 1925 spojily a jako Caterpillar Tractor Company staly světovou jedničkou.

Celosvětová expanze

Základem produkce zůstaly pásové traktory. V roce 1931 vyjely z Peorie první typy Sixty a Sixty-Five se vznětovým motorem, ale také společnost přešla na klasickou žlutou barvu svých výrobků (Cat Hi-Way Yellow), přičemž šedá Silver-Gray ještě zůstala bezpříplatkovou alternativou (známe ji z ruských Stalinců, kopií Caterpillaru).

Verze se zážehovými motory přešly z výhradně číselného označení (například Twenty) na série R2 až R6, vznětové byly nejprve značeny RD a později coby slavné D (Diesel), od prvního D2 (uveden 1938) až po současné typy, pojmenované podle velikosti D3 až D11 s doplňkovým písmenem evoluční série podle abecedy (např. D5M nebo D10R). Jsou využívané především jako buldozery a objevily se i v Československu minulé éry (dnes je dlouholetým zástupcem Caterpillaru známá firma Phoenix-Zeppelin).

Poválečný rozmach

Nelze popsat všechny kategorie, v nichž Caterpillar působí, to by vydalo na knihu! Pro velké stavby se po druhé světové válce začaly vyrábět různé druhy skrejprů, a to přívěsné, samohybné i s traktorovým tahačem, přičemž zpočátku Caterpillar spolupracoval také s jejich průkopníkem Le Tourneau. Legendou se staly traktorové kolové tahače DW10, uvedené pro skrejpry v roce 1941, či jejich nástupci DW15, DW20 a další. Prvním samohybným byl DW21, uvedený v roce 1950.

Paralelně došlo k vývoji obřích kolových nakladačů Traxcavator a těžkých sklápěčů (damprů) pro velké stavby, lomy a povrchové doly. Výroba prvního dampru Cat 769 se rozběhla v roce 1962. Stroj o výkonu 400 koní (294 kW) a s užitečnou hmotností 32 tun patřil k nejrozšířenějším. Většina typů byla s mechanickým přenosem výkonu, verze diesel-elektrické byly v menšině, ale patřily k nim třeba obří Cat 783 (100 tun) a 786 (240 tun).

V roce 1987 vyjely první zemědělské traktory Challenger na vyztužených pryžových pásech, které později převzala společnost AGCO a dále je vyrábí v licenci Caterpillar (slouží i u nás). Silniční motorové grejdry patří do programu Caterpillar už od roku 1928, kdy převzali firmu Russell Grader. Logickým doplněním nabídky pak byla hydraulická rypadla.

Lídr ve světě motorů

Caterpillar si vždy zakládal na výrobě vlastních pohonných agregátů. Dnes je největším výrobcem vznětových motorů na světě, když v roce 1997 převzal věhlasnou britskou firmu Perkins Engines, podobně jako řadu dalších podniků včetně Bucyrus International v roce 2011, průkopníka rypadel všech druhů, a také německé výrobce motorů MaK (Maschinenbau Kiel, vlastní je od 1997) a MWM (přes 150 let historie).

Zajímavý byl vstup Caterpillaru do světa nákladních vozů v letech 2011–2016, kdy ve spolupráci s Navistar International vyráběl silniční nákladní vozidla s motory Cat CT11 a 13 hlavně pro stavebnictví. Nakonec tuto výrobu ukončil, stejně jako odstoupil z role dodavatele vznětových motorů pro nákladní vozy a autobusy. Společnost prodává výrobky ve 192 zemích, má přes 105 tisíc zaměstnanců a za uzavřený rok 2022 dosáhla zisku 7,9 miliardy dolarů. Loni úspěšný trend pokračoval.

Tomáš Hyan, foto autor a Caterpillar

(Příspěvek vyšel v Komunální technice 1/2024)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down