Samořiditelná auta kladou speciální požadavky také na pneumatiky. Senzory připojené k pneumatikám budou představovat jeden z prvků, který bude hrát důležitou roli, když vozidlo bude vyhodnocovat jízdní podmínky místo řidiče. Odborníci věří, že chytré pneumatiky budou běžnou výbavou nejpozději do pěti let.
Automatizace dopravy se stále posouvá vpřed a spolu s tím jsou kladeny nové požadavky také na pneumatiky pro osobní vozidla. Jakmile auto není ovládáno člověkem, musí být schopné sledovat jízdní podmínky jiným způsobem, například pomocí senzorů umístěných na pneumatikách. Staré známé bezpečnostní charakteristiky pneumatik, jako je přilnavost na ledu a odolnost vůči aquaplaningu, doplní ještě technologie, které v reálném čase vytvářejí potřebná data.
„Pokud vozidlo nemá aktivního řidiče, který by zajistil bezpečnost užití pneumatik, je třeba bezpečnost měřit jiným způsobem,“ říká Mika Penttilä, vedoucí digitálních technologií ve společnosti Nokian Tyres.
Jestliže se například informace získané z pneumatik spojí s údaji o počasí, může palubní informační systém vozidla vytvořit obraz převládajících jízdních podmínek a v souladu s ním upravit jízdu. Senzory pneumatik jsou rovněž schopné sledovat míru opotřebení běhounu, tlak huštění a teplotu uvnitř pneumatiky. Nárůst této teploty může být známkou poškození pneumatiky, které je tak podchyceno v samotném počátku a může být vyřešeno ještě předtím, než způsobí nebezpečnou situaci na silnici.
„Vaše auto může být jakkoliv chytré, ale pneumatiky jsou pořád jedinou spojnicí mezi vozidlem a vozovkou,“ zdůrazňuje Jukka Kasi, senior viceprezident pro produkty a marketing ve společnosti Nokian Tyres.
Více v časopisu Komunální technika 8/2020.