Za poslední dva roky investovala nizozemská dopravní společnost Van Dijk do pořízení deseti nákladních vozidel Scania G 410 na zkapalněný plyn. Hlavním cílem je zcela vyloučit fosilní paliva v celém vozovém parku a zajistit udržitelné podnikání.
Firma, která získala dotace z evropských fondů, nejprve ve spolupráci se společností Scania v Beneluxu a dodavatelem biopaliv Rolande, zahájila zkušební provoz dvou nákladních vozidel na zkapalněný bioplyn.
„Mou vizí je nevytvářet vůbec žádné emise oxidu uhličitého,“ říká ředitel John van Dijk a doplňuje: „To ovšem také znamenalo, že jsme museli změnit celou konfiguraci našich nákladních vozidel včetně návěsů.“
Dostatečný výkon
John Van Dijk byl vůči motoru s výkonem 410 koní zpočátku trochu skeptický, protože na padesátitunový náklad cihel, který firma často přepravuje, vypadal poněkud slabě.
Jeho vytrvalá snaha o dosažení vize podnítila také modulární myšlení společnosti Scania a společně vytvořili dostatečně výkonnou konfiguraci. Výsledkem byl tahač 4 × 2 s užitečným zatížením 20 tun. Původní třínápravový totiž nenabízel na podvozku dostatek prostoru pro upevnění válcových nádrží na zkapalněný plyn.
Po přidání speciálně navrženého návěsu s užitečným zatížením dalších 30 tun tak vzniklo nákladní vozidlo s celkem pěti nápravami se vzduchovým odpružením. Kabina řady G je dostatečně kompaktní a poskytuje prostor pro lůžko řidiče.
Ekologičtější benefit
Společnost Van Dijk, která již přeměnila téměř celý svůj vozový park z naftových nákladních vozidel na plynová, je průkopníkem v přechodu na udržitelnější systém dopravy. Nový koncept v nákladní dopravě přináší zisk ekologičtějším způsobem, protože kromě jiného přispívá k nižší spotřebě paliva i opotřebení pneumatik.
„Musím říct, že z tohoto konceptu mám velmi dobrý pocit. Stanovili jsme si ambiciózní ekologické cíle a postupně se k nim přibližujeme,“ uzavírá John Van Dijk.*
(Podrobnosti v Komunální technice 3/2021)