Aktuálně to sice vypadá jinak, ale brzy si zase vzpomeneme, jaký je běžný život ve velkých městech. To samé, co platí pro jejich centra, bývá stejné i ve městech menších. Historická zástavba, úzké uličky, intenzivní dopravní situace, problémy s parkováním, mnoho pěších i cyklistů, specifické potřeby dopravy…
Také tenhle doslova „babylon“ si žádá zajištění širokého spektra veřejných služeb, a to ve stejně vysoké intenzitě. Ať už je to zimní údržba komunikací, jejich čištění, svoz odpadů, péče o kanalizační systémy, údržba infrastruktury hromadné dopravy, služby vodohospodářů a další. Ti všichni při výkonu svých činností narážejí často na omezení jejich tradičního vozového parku.
Řešení je nasnadě
Příkladem z praxe budiž město Brno, které se od doby rekonstrukce komunikací ve svém středu potýká s problémem, že tato úprava počítala se zátěží v podobě vozidel o celkové hmotnosti maximálně sedmi tun.
Dosud se obsluha v této zóně řeší vydáváním výjimek, avšak ty by z principu věci měly být spíše výjimečné a nemohou pokrýt celé spektrum různých potřeb. Také tento režim komunikacím z již zmíněných důvodů příliš neprospívá. Nehledě na výdaje, které musí být každoročně investovány do oprav.
Léta se má za to, že řešení těchto na první pohled protichůdných požadavků neexistuje. Skutečně: mnoho jich není a současně se také jedná o poměrně mladou kategorii vozidel. Jakých? Skutečných multifunkčních nosičů nástaveb do městských provozů v kategorii do 7,5 tuny.
T jako tříosý
Automobily REFORM BOKI řady „T“ jsou opravdová komunální vozidla s konstrukcí maximalizující výkon, nosnost, ložnou délku šasi a zachovávající extrémní manévrovatelnost, průjezdnost a přehled při všech pracovních operacích. Kromě toho, že tato koncepce reaguje na výše zmíněné požadavky moderních měst, je provoz těchto vozidel ekonomičtější, bezpečnější a nevytváří takové překážky v běžném chodu města jako „obyčejný“ nákladní vůz.
Bavorský výrobní závod koncernu REFORM nabízí dvě varianty těchto vozidel. Jedná se o typ 1152T s tradiční mechanickou převodovkou 5 + 1 rychlostí redukovatelných na 10 + 2, kdy nejpomalejší rychlostí je 0,6 km/h a model 1352T s hydrostatickou převodovkou s maximální rychlostí až 62 km/h.
Vozidla pohání třílitrový čtyřválec splňující normu EURO 6 s výkonem 175 koní a maximálním kroutícím momentem 420 Nm. Jsou široká 1700 mm a dlouhá 5070 mm. Nosnost podvozku je čtyři tuny. Hnaná náprava je druhá v řadě, v případě potřeby se přiřazuje první osa pro pohon 4 x 6. Pro zkrácení poloměru otáčení jsou řiditelné první a třetí náprava – ta je současně zvedací a využívá se při velkém zatížení ložné plochy.
Při délce samotného podvozku lehce přes pět metrů činí délka zástavbové plochy rámu tři metry. Díky dvěma nápravám vzadu lze ještě montované nástavby podle typu předsadit dále za vozidlo. Vozidlo BOKI řady T je možné vybavit například odlehčeným sypačem s kapacitou 2,5 m3, což je o 1,3 m3 více, než se běžně používá na tradičních malých komunálních vozidlech.
Srovnání základních parametrů BOKI s běžně používanými vozidly
Model |
BOKI 1152T/1352T |
Unimog U216 |
IVECO Eurocargo ML75E |
DAF LF 150, FA 4 X 2 |
Výkon (kW/k) |
129/175 |
115/156 |
118/160 |
115/156 |
Celková hmotnost (kg) |
7490 |
10000 |
6000-8000 |
7490 |
Šířka (mm) |
1700 |
2200 |
2 100 |
2200 |
Délka (mm) |
5070 |
4980 |
od 5790 |
6700 |
Výška (mm) |
2200 |
2855 |
2647 |
2750 |
Hydraulika |
ano |
ano |
- |
- |
Šířka velkou výhodou
Právě šířka vozidel BOKI je pro nasazení ve městech tou největší devizou. Nejen, že se vejdou do uliček staré zástavby, mnohdy i na chodníky, řidič má také mnohem lepší přehled o dění kolem sebe a lépe manévruje kolem zaparkovaných aut, městského mobiliáře a dalších překážek.
Tento fakt má svoje využití i pro provoz na okrajových komunikacích, kdy je potřeba sekat trávu podél vozovek nebo je zametat a kropit. Často je na tomto typu „silniček“ obtížné pouhé míjení protijedoucích větších vozidel. Pracovní operace s rychlostí třeba i kolem 3 km/h často tvoří obtížně překonatelnou překážku plynulosti silničního provozu.
Když se k tomu přidá, že obsluha komunálního vozidla musí mít přehled o vykonávané práci, je o překážku plynulosti silničnímu provozu postaráno. Přes podvozek BOKI, který je o půl metru užší než běžná vozidla, je lepší výhled a snadnější je i samotné předjetí (obrázek).
Nové možnosti optimalizace práce
Tato kategorie vozidel nevznikla proto, aby nahrazovala nebo vytlačovala stávající typy používané techniky. Výrobce naopak zareagoval na potřeby zákazníků, kteří vnímali příliš velkou mezeru mezi malými komunálními vozidly a velkými speciály. Upravená nákladní vozidla potom vykonávají určité typy úkolů vždy s nějakým omezením.
REFORM BOKI T otevírá možnost lépe organizovat jednotlivé činnosti provozů služeb. Svými přednostmi pokryje jejich specifické potřeby a stávající vozidla mohou být efektivní tam, kde mají díky velikosti své silné stránky. Provozům, které již používají menší nosiče REFORM BOKI, pak sdílená technika a platforma umožňuje optimalizovat zajištění servisu celé flotily.*
(Podrobnosti v Komunální technice 5/2020)