Asfalt to má rád horké, to ví i firma PEKASS a.s., která je již třetím rokem oficiálním zástupcem značky ATC v ČR.Právě tato značka vyvinula kontejner, který udržuje asfaltový materiál pro opravy silnic na konstantní teplotě a jeho pokládání se tak značně zjednoduší.
ATC - tato tři písmena tvoří jméno podniku, který vyvinul zcela nové řešení pro opravy povrchu vozovek a zaplňování výtluků, které snižuje náklady na silniční údržbu.
Název ATC je odvozen od slov Asphalt - Thermo - Container, která zaručují malou revoluci v přepravě a uchování kvality asfaltové balené směsi.
Udržování teploty asfaltové balené směsi se provádí v první řadě při úspoře pracovních sil a vozidel, když po ukončení prací, spojených s opravami vozovek a chodníků, či vedení dalších inženýrských sítí, kdy musí být povrch vozovky znovu uveden do původního stavu. Zde bylo totiž až dosud potřeba až tří vozidel. Nyní zvládá tyto práce termokontejner ATC.
Od transportu a pokládání zvláště čerstvého materiálu nebyl příliš daleko krok, aby místo toho byl kontejner plněn materiálem získaným ze starého, odfrézovaného asfaltu. Na tuto myšlenku přišli zastupitelé obce Reichshof v Německu. Frézovaný materiál byl podle dojednání s podnikem v Asphalt-Thermo-Container naplněn a pomocí zabudovaného propanového plynového ohřevu předehříván na cca. 150 °C. Ohřátím bitumenových částic, nacházejících se v odfrézovaném materiálu, vytváří materiál nosnou vrstvu a je možné je pak použít jako stavební materiál pro opravy vozovek nižší důležitosti.
Opravy okrajů vozovek s využitím odfrézovaného materiálu patří ve venkovských oblastech, ve všech místech, k sezónně trvalým, opakovaným údržbářským pracím. Neboť mnohé místní komunikace zde vykazují velmi malé šířky. Na základě toho se musejí řidiči při potkávání velmi často vyhýbat a zajíždět až na okraje vozovek, čímž vznikají nebezpečná místa a hrozí velké nebezpečí poškození vozidel.
ATC vyrábí kontejnery nejrůznějších velikostí. Jsou k dispozici konstrukční velikosti hmotnosti náplně od jedné až do dvaceti tun. Kromě toho lze dostat na přání asfaltový kontejner v uspořádání buďto jako jednokomorový nebo dvoukomorový systém. Dvoukomorový systém v poměru 2 : 1 umožňuje společné pokládání asfaltové nosné a krycí vrstvy.Výhradním dodavatelem a zároveň servisní organizací pro asfaltové termokontejnery ATC je v ČR společnost PEKASS a.s. s pobočkami v Čechách i na Moravě.
Celý článek je otištěn v čísle 7/09 časopisu Komunální technika.
Autor: Ing. Jaroslav Mai