Nastávající prodloužený víkend spojí řada z nás se vzpomínkou na zesnulé blízké. Současně nejednou půjde o poslední motorizovanou návštěvu chaty či chalupy. Na silnicích tak bude panovat čilý ruch, především při návratu.
Rušno bude především v neděli. To se bude vracet z víkendu většina těch, kteří vyrazili zazimovat své chaty či chalupy či zavzpomínat na své zesnulé blízké. Především v okolí velkých měst bude podvečerní doprava váznout. V kolonách se budou sunout automobily řízené zkušenými jezdci i svátečními řidiči. Za nastávajícího šera, které v souvislosti se zimním časem skokově nastane o hodinu dříve, budou všichni spěchat.
„Snadno se může vytvořit nebezpečná směs netrpělivých bravurních rychlíků a někdy až příliš rozvážných méně zdatných šoférů. Stačí, aby případná nervozita vykřesala jiskřičku agresivity, a je zaděláno na vážnou nehodu, jež může změnit život řadě z nás,“ konstatuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Je dobré si návrat z takovéhoto víkendu předem naplánovat. Raději vyrazit o nějakou tu hodinku dřív než se stát součástí kolony šinoucí se šnečím tempem. Rovněž tak se vyplatí snažit se vyhnout dopravně exponovaným úsekům, zvláště pak pokud víme, že v daných místech probíhají stavební práce. Jakmile se do podobných míst dostaneme, nezbývá, než se obrnit trpělivostí a pokorně se stát nedílnou součástí nekonečné řady popojíždějících vozidel.
Zkušení řidiči by měli pamatovat, že je nekolegiální a nebezpečné snažit se tlačit na méně jisté jezdce, aby zrychlili tempo – třeba záměrným najížděním na záď jejich vozidla či jejich nervózním problikáváním. Uvedené chování je výrazem agresivity. A ta se dlouhodobě podepisuje na vzniku až 40 % fatálních dopravních nehod. Naopak méně zkušení šoféři by se neměli nechat vyprovokovat k manévrům, které jsou nad jejich možnosti. Nepřiměřeně rychlá jízda, vjetí z vedlejší na hlavní silnici tzv. „na krev“, jenom aby nepřekáželi těm za nimi stojícím nervózním kolegům, předjíždění bez dostatečné rezervy… Lépe je vyrazit na silnice v době, kdy je ještě nízká intenzita provozu.
Za snížené viditelnosti se můžeme setkat s neviditelnými chodci, cyklisty a dalšími nečekanými překážkami. Po setmění se silnice stávají nebezpečnějšími, riziko vzniku nehody výrazně vzrůstá. Řidiči hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují zhoršenou viditelnost potenciálních překážek, mnozí neradi mění svůj způsob jízdy, který volí za nesnížené viditelnosti. Zvláště teď, bezprostředně po ukončení letního času, když se dříve stmívá, je dobré na to pamatovat a přizpůsobit rychlost jízdy. A rozhodně se nevyplatí spěchat, když jsou silnice navíc mokré.
Je nebezpečným mýtem, že smrtelné dopravní nehody jsou přirozenou součástí silniční dopravy. Každá nehoda má své příčiny. V naprosté většině se na jejím vzniku podepisuje člověk. Často bohužel za cizí špatné rozhodnutí či agresivitu platí nevinní.
„V každodenním životě se snažíme ctít zavedená pravidla etiky a etikety. Proč by to nemohlo jít na silnici? Určitě se to vyplatí. Nikdo si nemůže být jistý, že příští obětí nebude právě on,“ uzavírá Roman Budský.*