Mulčovací rameno splnilo očekávání

V červenci loňského roku přistoupili v Přibyslavi k radikální obměně strojového parku sloužícího potřebám odboru městských technických služeb. Kromě dvou nových traktorů John Deere bylo součástí dodávky nové techniky bohaté příslušenství pracovních adaptérů. Jedním z nich je mulčovací rameno Ferri T530P, s jehož pomocí začali v Přibyslavi a přilehlých obcích udržovat okolí komunikací a oblíbenou cyklostezku.

Příkopové vyžínací rameno pracuje v agregaci s traktorem John Deere 5100M s manuální převodovkou, elektricky ovládaným reverzorem a výkonem motoru 100 koní. Traktor v zimní sezóně zajišťuje údržbu komunikací s čelní šípovou radlicí a válečkovým sypačem. Zhruba od konce dubna do podzimu bude využitý primárně v agregaci s mulčovacím ramenem.

„Údržbu okolí komunikací jsme dříve řešili formou služby, kterou zajišťovala správa a údržba silnic. Důvodem pořízení vlastního mulčovacího ramene byla jak finanční úspora, tak i flexibilita, jelikož správa a údržba silnic pochopitelně preferovala práci na vlastních úsecích komunikací a zakázky řešila až následně, takže se na nás někdy dostalo až v průběhu července, což nebylo vyhovující,“ vysvětluje Radek Havlíček, vedoucí místního hospodářství odboru technických služeb.*

 

Náročná údržba oblíbené cyklostezky

Důležitá je pochopitelně údržba všech veřejných komunikací mezi jedenácti obcemi v katastru Přibyslavi, ale prioritou se jeví péče o okolí velice frekventované cyklostezky z Přibyslavi do Sázavy. Velice oblíbený takřka desetikilometrový úsek, který vznikl namísto bývalé železniční trati, si vyžaduje včasnou a pečlivou údržbu, jelikož již od časného jara láká velký počet sportu chtivých návštěvníků.

Právě na cyklostezce si nové příkopové rameno Ferri koncem loňského července odbylo svoji premiéru a jeho obsluha zde získávala první zkušenosti, což při vysoké frekvenci cyklistů a bruslařů rozhodně nebylo jednoduché. „Práci s mulčovacím ramenem se stabilně věnuje jeden člověk a na určité aspekty činnosti na cyklostezce si musel zvykat. Údržbu vykonává po dvou až tříkilometrových úsecích označených značkami. Nicméně určitý čas na nich stráví a reakce některých návštěvníků nebývají zrovna pozitivní. Naštěstí většina jich chápe, že cyklostezka a její okolí se udržovat musí. Některé části cyklostezky je nutné soupravou projet i třikrát v jednom směru, takže při loňské červencové údržbě strávila souprava na cyklostezce deset pracovních dní. Podloží cyklostezky je tvořeno makadamem, což se bohužel nepříznivě projevuje na rychlém opotřebení nožů. Ty zde dostávají mnohem více zabrat než při mulčování příkopů v okolí dalších komunikací. Loni jsme stihli letní a podzimní údržbu a při zazimování stroje bylo nutné nože na další sezónu vyměnit,“ popisuje Radek Havlíček první zkušenosti s provozem příkopového ramene.

Více v časopisu Komunální technika 5/2021.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down