Elektrifikace, automatizace a různá řešení využívající hybridní a alternativní paliva přitahují značnou pozornost. Jedna z možností však byla ve srovnání s ostatními doposud mírně přehlížena – technologie vodíkových palivových článků.
U vozu vybaveného elektrickými pohonnými jednotkami se mění na elektřinu energie z vodíku v palivových článcích. Nákladní vozidlo s tímto pohonem má akumulátor pro případ potřeby dodatečného výkonu a také pro účely rekuperace elektrické energie při brzdění.
„Zákazníci v různých regionech po celém světě budou potřebovat rozmanitá řešení. Technologie vodíkových palivových článků může být jedním z nich. Například v Japonsku, Jižní Koreji a Kalifornii vidíme trend spočívající v prosazování řešení využívajících vodík a výstavbě vodíkových čerpacích stanic,“ říká Hedvig Paradis, vedoucí divize nových obchodních konceptů firmy Scania.
Možnosti
Hlavní předností řešení s vodíkem je fakt, že se jedná o technologii s nulovými emisemi. Nákladní vozidlo totiž produkuje pouze vodu. Tato výhoda vychází ze skutečnosti, že vodík je vyráběný obnovitelným způsobem.
Dalším velkým pozitivem u vozů s pohonem na vodíkové palivové články a důvodem rostoucího zájmu je, že se pyšní vlastnostmi srovnatelnými s konvenčními vozidly, co se týká například způsobů doplňování paliva a budování infrastruktury. Tento přínos je atraktivní zejména pro ty klienty, kteří nemají rádi velké změny, jež některé nové technologie vyžadují.
Výzvy
Hlavní problém spočívá v tom, jak a kde se vodíkové palivo vyrábí.
„Vodíkové čerpací stanice nejsou dosud příliš rozšířeny, přestože vzniká čím dál rozsáhlejší infrastruktura. Některé společnosti budují vlastní čerpací stanice, takže mají kontrolu nad svým ekosystémem. Obecně je třeba neustále přicházet s udržitelnými řešeními, která budou mít menší dopad na životní prostředí, dodává říká Hedvig Paradis.“
Technologie má však i další úskalí, neboť vyžaduje velký prostor v nákladním vozidle nebo autobusu pro vodíkové nádrže. Řešení, které nyní k dispozici, zabírá kvůli zajištění dostatečného dojezdu mnoho prostoru, jenž by se mohl jinak využít pro přepravu zboží nebo osob.*
K obrázku:
1. Palivový článek vytváří elektřinu pomocí elektrochemického procesu využívajícího vodík a kyslík.
2. Elektrická energie generovaná palivovými články pohání elektrickou jednotku. Systém obsahuje akumulátor s vyrovnávacím modulem.
3. Jedinými emisemi je čistá voda.
(Podrobnosti v Komunální technice 1/2021)