Přírodní podmínky v Japonsku kladou značné nároky na kvalitu, funkčnost a životnost strojů. Vlhké klima, chladné zimy, svažitý a členitý terén prověří lidský charakter i techniku. Proto právě z Japonska pocházejí nejprestižnější značky včetně zemědělské či komunální techniky.
Na pěstebních plochách v Japonsku převládá produkce rýže, která vedle darů moře patří mezi hlavní potravinové zdroje místních obyvatel.
Katalyzátorem byla rýže
Japonské ostrovy jsou vulkanického původu, proto zde nenalezneme mnoho nížin. Terén je spíše svažitý až hornatý. Rýže ale vyžaduje pro svůj růst zaplavení pole vodou po většinu vegetačního období. Tyto dva faktory nutí farmáře budovat menší, většinou terasovitá políčka s důmyslným systémem závlahy, která do nedávné minulosti byla obhospodařována prakticky jen ručně, popřípadě s pomocí vodních buvolů.
Až v první polovině 20. století se začaly uplatňovat mechanizační prostředky, například motorové pumpy, sloužící pro snadnější manipulaci s vodou, která byla dříve přečerpávána mechanickými „mlýnky“ poháněnými lidskou silou.
Po 2. světové válce, vzhledem k velkým lidským ztrátám na životech a tím pádem menšímu počtu akceschopných pracovníků, začaly přibývat sofistikovanější nástroje a mechanizace. Na menších plochách nacházely využití hlavně jednoosé traktory – kultivátory, postupem času pak i ty dvouosé.
Ohlédnutí zpět
Japonská značka zemědělských a komunálních strojů Iseki spatřila světlo světa v srpnu roku 1926 poblíž přístavního města Matsuyama na ostrově Šikoku. Od začátku se společnost orientovala na produkci drobné zemědělské mechanizace. K velkému růstu dochází těsně po 2. světové válce v souvislosti s rozvojem zemědělské výroby na japonských ostrovech. Postupně firma vyrábí mnoho systémů především pro pěstování rýže a zeleniny.
Vývoj dvouosých traktorů probíhal, vzhledem k menším rozměrům políček, prakticky od začátku s důrazem na co nejkompaktnější rozměry. V první fázi vývoje dvouosých traktorů spolupracovala společnost Iseki s renomovaným výrobcem Porsche Diesel, na konci 60. let minulého století dokonce se Zetorem. Bahnitá políčka rýžovišť však postupně donutila Iseki vyrábět menší traktory s náhonem 4 x 4 a maximálně odolné v extrémním provozu. Iseki má prvenství v podobě uvedení prvního malotraktoru s pohonem 4 x 4 do Evropy. Pro evropské země byly vyvinuty systémy vhodné pro místní zemědělství. Postupem času našly využití i v komunální sféře, například ve stísněnějších podmínkách městské zeleně, ale i při údržbě zpevněných ploch.
Iseki dnes
Právě důraz na kompaktnost a maximální funkčnost je i dnes součástí výrobní filozofie značky Iseki. Stroje stále procházejí poctivou řemeslnou výrobou za pomoci nejmodernějších technologických výrobních nástrojů. V současné době provozuje společnost pět výrobních závodů, tři z nich v Japonsku (stroje a motory pro japonský, americký a evropský trh), jeden v Číně (rýžové speciály výhradně pro čínský trh) a jeden v Indonésii (farmářské traktory primárně pro jihovýchodní Asii).
Výroba každého stroje začíná produkcí surového železa, které se dále zpracovává do požadovaných forem. S mírnou nadsázkou lze tedy říci, že traktory Iseki vznikají do posledního šroubku ve vlastním závodě, což jde proti trendům současné globalizace. Každý stroj tak nese originální podpis značky Iseki.
Rovněž originální motory se vyrábějí pod vlastní střechou a patří mezi absolutní špičku v tomto segmentu. Vynikají především výkonem, který dosahují v nižších otáčkách. Maximální otáčky jsou totiž u motorů Iseki nastaveny na pouhých 2600/min. To znamená úspory PHM, nižší hlučnost a opotřebení. Výsledkem jsou nejlepší, léty prověřené malotraktory na trhu. Není proto výjimkou, že dnes v bazarech běžně naleznete plně funkční, více než 40 let staré traktory Iseki.*
(Podrobnosti v Komunální technice 10/2020)